کد خبر: ۴۲۴۹۴
۰۹:۲۰ -۲۴ خرداد ۱۴۰۱
شهر مشهد از قطب‌های گردشگری کشور ایران محسوب می‌شود و علاوه بر جاذبه‌های مذهبی و تاریخی خود، دارای بازار‌ها و مراکز خرید بسیاری است که در این مقاله قصد داریم تا شما را با بازار رضا مشهد آشنا کنیم.

بازار رضا مشهد

نشان تجارتمهدی توفیقی: شهر مشهد اگرچه امروز از یک شهر زیارتی به یک شهر توریستی با جاذبه‌های گردشگری فراوان و سیستم حمل و نقل پیشرفته مانند مترو تبدیل شده است، اما در گذشته (حدود ۲۰ سال پیش) چنین وسعتی را نداشت. اگر امروزه بسیاری از زائران و گردشگران، شهر مشهد را شهری مناسب خرید می‌دانند و پاساژ‌ها و مراکز خرید بسیاری را در آن پیدا می‌کنند، ام در در سال‌های نچندان دور این چنین نبود. بازار رضا مشهد تنها بازار بزرگ سرپوشیده مشهد است که در نزدیکی و جوار حرم امام رضا (ع) واقع شده و هر زائری، گردشگری را به سمت خود جذب می‌نماید

تاریخچه بازار رضا مشهد

در اکثر نقاط ایران بازار و مراکز خرید در مرکز شهر با قدمت طولانی ساخته شده اند و علاوه بر مراکز خرید یک جاذبه گردشگری هم هستند، اما بازار رضا مشهد، اما یکی از بازار‌هایی که در عصر معاصر و دوره پهلوی احداث شده است، بازار رضا مشهد است. هر چند این بازار به نوعی، ساخت و طراحی آن در دهه‌های اخیر است، اما معماری آن سعی شده است که از المان‌های بازار‌های قدیمی ایرانی - اسلامی استفاده شود.

بازار رضا مشهد در سال ۱۳۵۵ شمسی و به دستور محمد رضا شاه پهلوی توسط ولیان، استاندار وقت خراسان و بنا به قوانین دوره پهلوی، نایب التولیه آستان قدس، ساخته شد. پس از تصویب کلیت ساخت بازار رضا مشهد در مجلس وقت ایران و در خیابان شیخ طوسی سابق، اقدام به تخریب مراکز خرید قدیمی و فرسوده اطراف حرم کردند تا این مراکز در یک نقطه متمرکز شوند. پس از تخریب بازار قدیم مشهد، ساخت بازار رضا در سال ۵۴ آغاز و در سال ۵۵ به پایان رسید و افتتاح شد. این بازار برای گردشگران و زائرینی که به مشهد سفر می‌کنند، یک مکان خاطره انگیز و زیباست که پس از زیارت می‌توانند از جاذبه‌های گردشگری اطراف حرم نیز بهره ببرند.

معماری اسلامی چگونه با معماری مدرن در بازار رضا ادغام شده است؟

دو سردر اصلی بازار رضا، بر اساس معماری اسلامی و تناسبات معماری ایرانی طراحی و ساخته شده است. سردرها، به حالت پلکانی رو به سمت جلو، پیش آمدگی دارند و سردر میانی بزرگتر از دو سر دری است که در کنارش قرار دارند. در آخرین عقب رفتگی، ورودی بازار، دو ورودی کوچک هم در نظرساخته شده که بیشتر می‌توان از آن‌ها به خروجی نام برد تا ورودی و بیشتر برای رفت و آمد کسبه بازار طراحی شده اند. یکی از نکته جالب درباره ورودی بازار این است که هر دو سردر اصلی بازار که در دو انتهای آن قرار دارد، شبیه به یکدیگر و با طاق نما‌های یکسانی احداث شده اند.

با این حال، ورودی بازارکه در میدان هفده شهریور قرار دارد به دلیل بزرگ بودن نمایی بهتری از بازار نشان می‌دهد.

بازار رضا اگر چه در ظاهر به صورت یک بازار یکپارچه دیده می‌شود، اما در باتن از ۶ بازارچه در درون خود تشکیل شده است که با تمام شدن هر بازار، گردشگران و زائران به هشتی می‌رسند که در آن آبخوری و نیمکتی برای استراحت وجود دارد. همچنین در کنار این هشتی، پلکان‌های ورودی برای رفتن به طبقه دوم وجود دارد.

چگونه به بازار رضا مشهد برویم؟

بازار سرپوشیده مشهد یا بازار رضا دسترسی بسیار آسانی دارد و پیدا کردن آن راحت است. این بازار از فلکه آب که آخرین فلکه منتهی به حرم امام رضا (ع) است آغاز شده و تا میدان هفده شهریور ادامه پیدا می‌کند؛ بنابراین برای رسیدن به بازار رضا مشهد به راحتی می‌توانید مسیر دسترسی به حرم را در پیش بگیرید و پس از زیارت، مسیر روبروی باب الرضا را را ادامه دهید تا به فلکه آب و ورودی بازار برسید. در دو طرف بازار، دو خیابان شیخ طوسی و خیابان سلیمان خاطر موازی با دیواره‌های بازار، امتداد پیدا کرده اند و مسیر رفت یک طرفه‌ای را برای ماشین‌ها از فلکه آب تا هفده شهریور فراهم کرده اند

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون