کد خبر: ۴۲۴۸۲
۱۸:۳۰ -۲۳ خرداد ۱۴۰۱
رینه شهری در لاریجان مازندران است که آبگرم‌ها و حمام‌هایش شهره عام و خاص شده‌اند. از طرفی رینه لاریجان نزدیک‌ترین شهر به کوه دماوند و سومین شهر مرتفع در ایران محسوب می‌شود که این شهر فاصله نزدیکی تا تهران دارد و برای سفر و گردشگردی یک روزه مقصد جذابی است.

شهرستان رینه

نشان تجارتمهدی توفیقی: شهرستان رینه یکی از شهر‌های استان مازندران است، این شهر در بخش لاریجان شهرستان آمل قرار دارد که در ۷۰ کیلومتر پایتخت ایران است. رینه جاذبه‌های گردشگری فراوانی دارد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها قله دماوند است، که نزدیک‌ترین شهر به بلندترین قله ایران شهر رینه است.

جغرافیای شهر رینه

شهر رینه با ۲۳۰۰ متر ارتفاع از سطح دریا و مساحت ۷۰۰ هکتار در فاصله ۷۰ کیلومتری از مسیر شهر آمل به تهران و جنوبی‌ترین منطقه استان مازندران در دامنه‌های شمالی رشته کوه البرز قرار گرفته است.

آب و هوای این شهر کوهپایه‌ای در فصل زمستان و پاییز بسیار سرد بوده و با بارش شدید برف همراه است و مسیر جاده این منطقه به علت بارش شدید برف به میزان کمی ناهموار و سخت می‌شود. در فصل بهار هوا در شهرستان رینه از دیگر نقاط ایران اندکی سردتر است به گونه‌ای که در خانه‌های این شهر تا اواسط خرداد ماه وسایل گرمایشی استفاده زیادی دارد و در فصل تابستان این شهرستان یکی از بهترین آب و هوای شهر‌های منطقه آمل را دارد. به علت خنکی و معتدل بودن هوا بسیار جذاب است و برای سفر و گردشگری عالی است. پوشش گیاهی این منطقه به علت سردی هوا بیشتر در فواصل گرم و معتدل هوایی رشد می‌کنند.

چرا این شهرستان رینه نامیده شده است؟

به گزارش جامعه ۲۴، در ادبیات محلی این شهرستان، نام رینه را به زمان فتح ایران توسط اعراب باز می‌گردانند، که اعراب در ابتدا این منطقه را با ملک ری اشتباه می‌گرفتند، اما بعدا متوجه تفاوت‌های آب و هوایی این منطقه و پوشش گیاهی خاص و سرسبز آن با ملک ری شدند. بر حسب این اتفاقات گفتند: "ری، نه" که با توجه به این موضوع نام فعلی شهر رینه به ۱۴ قرن پیش بازمی‌گردد، البته درباره نامگذاری این شهر قطعی نمی‌توان صحبت کرد و منابع مختلف داستان‌های مختلفی را روایت کرده‌اند که این داستان محتمل‌تر است.

جاذبه‌های گردشگری شهرستان رینه

  • دشت لار (دشت شقایق‌های وحشی)
  • قله دماوند
  • آب گرم رینه
  • دخمه‌های سنگی کافر کلی
  • آب گرم لاریجان
  • آب شار یخی کوه دماوند
  • غار گل زرد

دشت لار (دشت شقایق‌های وحشی)

دشت لار یکی از زیباترین دشت‌های ایران است که در مرز دو استان تهران و مازندران واقع شده است. این دشت از مقاصد بسیار زیبا و بکر برای سفر و گردشگری است که سرتاسر آن در اواخر فصل بهار با شقایق‌های قرمز و پوشش گیاهی وحشی منطقه پوشیده می‌شود که زیبایی آن دو چندان می‌شودنام دیگر این دشت، پارک ملی لار است که منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع است.

سد لار و دریاچه لار، منظره زیبا قله دماوند، آبشار‌ها و رود‌ها از جاذبه‌های گردشگری این دشت زیبا است.

قله دماوند

قله دماوند در بخش مرکزی رشته کوه‌های البرز و جنوب دریای خزر جای گرفته است. این قله در سیزدهم تیرماه سال ۱۳۸۷ به‌عنوان نخستین اثر طبیعی ایران در فهرست آثار ملی به ثبت رسید.

به گزارش جامعه ۲۴، دماوند یک کوه آتشفشانی نیمه فعال است که عمر آن حداقل ۳۸،۵۰۰ سال تخمین زده شده است، حضور چندین چشمه گوگردی و چشمه‌های آب گرم از شواهد نیمه فعال بودن این کوه آتش فشانی است.

مسیر‌های زیادی برای صعود به قله این کوه وجود دارد که تقریبا ساده‌ترین مسیر، مسیر جنوبی است، ابتدا به روستای پلور، جاده لار و به سمت روستای رینه باید رفت در میانه راه تابلویی کوچ که مسیر به سمت قله را نشان می‌دهد قرار گرفته است، به این نقطه پارکینگ جنوبی گفته می‌شود، در آنجا لندرور‌هایی قرار دارند که کوهنوردان را تا مسجد صاحب‌الزمان در ارتفاع ۳۰۰۰متری می‌رسانند که طول این مسیر ۳/۵ کیلومتر است که مسیری بسیار زیبا و در سرتاسر آن بوی گیاهان کوهی و در صدر آن بوی آویشن استشمام می‌شود.

آب گرم رینه

چشمه‌های آب گرم رینه یکی از مهم‌ترین مراکز آب درمانی است، حمام‌های عمومی و استخر‌های آب در سرتاسر شهر رینه پراکنده شده اند. آبگرم معدنی شهرستان رینه که از دل کوه‌پایه‌های دماوند می‌جوشد با گوگرد فراوان همراه است که وجود آن به درمان‌های پوستی و از بین بردن زخم بسیار موثر است. بوی گوگرد موجود در آب‌های معدنی این شهرستان باعث شده است که بوی گوگرد به طور نامحسوسی در شهر استشمام شود.

دمای آبگرم رینه از ۶۰ درجه سانتی‌گراد پایین‌تر نمی‌آید و از دیگر خواص این آب، می‌توان به فوایدی که در درمان بیماری‌های استخوانی و ماهیچه‌ای دارد اشاره کرد. همچنین باید به‌خاطر داشت که آب معدنی رینه قابل شرب نیست و طعمی ما بین تلخ و ترش دارد.

دخمه‌های سنگی کافر کلی

با وجود بررسی‌های فراوان و تفسیر‌های گوناگون، محققان هنوز هم دلیل واحد و محکمی برای وجود چنین سازه‌ها و دخمه‌هایی در دل کوه‌های البرز نیافته‌اند، باستان شناسان ظروف پیدا شده در این دخمه‌ها را به اوایل دوره اسلامی ایران نسبت داده اند که متعلق به دوره ساسانیان یعنی هزار سال پیش است.

ساخت چنین بنایی به علت اینکه در دل کوه سنگی جای دارد بسیار سخت و دشوار است و نشان می‌دهد که هوش بسیار بالای گذشتگان در معماری ان دوره را نشان می‌دهد.

این خانه‌ها دارای آشپرخانه، سرویس بهداشتی و مخازن و کانال هدایت آب شده هستند. در درون صخره‌ها پله‌هایی وجود دارد که تردد بین طبقات را هموار می‌سازد.

آب شار یخی کوه دماوند

آبشار یخی دماوند یکی از جذاب‌ترین جاذبه‌های گردشگری طبیعی است، روستای نوا یکی از توابع لاریجان است که حدودا ۸۰ کیلومتر با آمل فاصله دارد و برای رسیدن به آن از تهران حدود ۲ ساعت و نیم زمان لازم است.

برای اینکه به روستای نوا برسید باید بعد پلور و خروجی روستای لاریجان و رینه مسیر خود را ادامه بدهید و بعد از حدود ۲۰۰ کیلومتر از رستوران سالاری خروجی نوا را می‌بینید. سپس باید میسر نوا را حدود ۵ کیلومتر ادامه بدهید تا به جاده باغ فرعی برسید که به آبشار یخی منتهی می‌شود.

با توجه به موقعیت مکانی روستای نوا و آبشار بهتر است با ماشین شخصی به آن جا بروید. همچنین درنظر داشته باشید که برای دیدن آبشار باید پیاده‌روی و حتی در قسمت‌هایی کوهنوردی کنید.

پوشش گیاهی وحشی شهر رینه

منابع طبیعی تجدید شونده به عنوان بستر حیات موجودات زنده است در سرتاسر کوهپایه‌های قله دماوند گیاهان دارویی خود رویی رشد کرده اند که هرساله مردم در فصل بهار برای جمع آوری این گیاهان دارویی و ارزشمند از نقاط مختلف کشور به این ناحیه سفر می‌کنند.

طبق تحقیقات انجام شده پوشش سبز گیاهی موجود در منطقه ۶۶ درصد خواص دارویی و ۳۴ درصد گیاهان غیر دارویی هستند، بیشترین گیاهان دارویی که در ترکیب پوشش گیاهی منطقه مشاهده می‌شود تشکیل شده از: آویشن، گون، بومادران، باریجه، قدومه، اسپند، بادام کوهی، زرشک، و خشخاش وحشی که آویشن در صدر این فهرست به عنوان بیشتر گیاهی در در منطقه رویده است قرار می‌گیرد.

سوغاتی و صنایع دستی رینه چیست؟

به علت آب و هوای معتدل و خاک حاصل‌خیز این منطقه، کشاورزی و باغداری رواج بسیاری دارد. به همین دلیل محصولات کشاورزی همانند سبزیجات محلی، گیاهان دارویی و میوه‌هایی همچون گردو و مرکبات به وفور یافت می‌شوند.

اگر قصد خرید سوغاتی‌های خوراکی دارید می‌توانید از این محصولات و یا نان‌های محلی رینه خریداری کنید. یکی دیگر از سوغاتی‌های محبوب رینه عسل آویشن و عسل گون است. عسل‌های این منطقه به علت کیفیت بالا و خواص درمانی زیاد، می‌تواند یکی از گزینه‌های مناسب برای سوغاتی باشد. صنایع دستی رینه نیز جزو جاذبه‌های شهر محسوب می‌شود. مهم‌ترین سوغات و صنایع دستی رینه حصیربافی و منبت‌کاری روی چوب است.

غذا‌های محلی شهرستان رینه

به گزارش جامعه ۲۴، یکی از جذاب‌ترین قسمت سفر و جاذبه‌های شهری که به آن سفر کرده ایم بخش غذا‌های محلی و سنتی آن شهر است که جذابیت سفر را دو چندان می‌کند. غذا‌های سنتی شهرستان رینه به طور مختصر عبارتند از اسپناساک، خورشت آلو، آغوز مسم و مالابیج.

چگونه می‌توان در رینه اقامت داشته باشیم؟

اگر قصد سفر به این شهر توریستی را دارید باید به اقامتگاه‌ها و سوئیت‌های موجود در این شهر مراجعه کنید که با توجه به شرایط هر خانواده امکانات رفاهی لازم در اختیار آن‌ها قرار می‌گیرد و نکته جالب که در اقامتگاه‌های این شهر وجود دارد این است که عموما از استخر‌ها و حوضچه‌های آب گرم معدنی دماوند در طبقه‌های زیرین هتل‌ها ساخته اند تا مسافران علاوه بر اقامت در این هتل‌ها از آب معدنی دماوند هم زمان بهره ببرند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون