کد خبر: ۴۲۳۵۰
۱۲:۳۰ -۱۷ خرداد ۱۴۰۱
اکثر مردم پایتخت برای تفریحات آخر هفته، مناطق ییلاقی حاشیه‌ای شهر تهران را ترجیح می‌دهند امروز قصد داریم تا شما را با یکی از روستا‌های بسیار زیبا و بکر به نام وردیج، که برخی آن را «شهر ارواح سنگی» می‌نامند، آشنا کنیم.
روستای وردیج
نشان تجارت - مهدی توفیقی: روستای وردیج یکی از بهترین انتخاب‌های سفر یک روزه، برای ساکنان شهر تهران است، به‌خصوص برای غرب نشینان پایتخت. به‌دلیل بافت کوهستانی در قسمت شمالی شهر تهران، روستا‌هایی که در این مناطق وجود دارند، آب و هوایی بسیار پاکیزه و مطلوب دارند.
 
به گزارش جامعه ۲۴، اگر ساکن شهر تهران هستید یا قصد سفر به پایتخت ایران را دارید، روستای وردیج می‌تواند مقصد خوبی برای گذراندن روزی شاد در طبیعت زیبا تهران باشد. روستای واریش نیز در امتداد مسیر روستای وردیج قرار دارد و مملو از باغ‌های درخت میوه می‌باشد. برای آشنایی بیشتر با روستای وردیج و اطلاع از مسیر دسترسی و دیدنی‌های اطراف روستای وردیج با ما همراه شوید.

مسیر دسترسی به روستای وردیج

فاصله مرکز تهران تا روستای بزرگ وردیج در حدود ۴۰ کیلومتر می‌باشد. برای رسیدن به این روستا از تهران دو مسیر وجود دارد. این دو مسیر به شرح زیر می‌باشند:
 
اولین مسیر، اتوبان تهران- کرج است؛ وارد این اتوبان شوید و سپس از ورودی پمپ بنزین وردآورد به سمت خیابان شهید اردستانی حرکت کنید. در نهایت تابلوی روستای وردیج و واریش (روستای واریش در نزدیکی وردیج قرار دارد) نشان می‌دهد که به مقصد رسیده‌اید.
 
مسیر دوم، اتوبان همت است. با استفاده از این مسیر از شهرک شهید باقری عبور کنید. وقتی به بلوار پژوهش رسیدید وارد شهرک دانشگاه شریف شوید. خیابان شهید اردستانی در این شهرک شما را به روستای زیبای وردیج می‌رساند.

آب و هوای روستای وردیج

آب و هوای دلپذیر روستای وردیج و دسترسی سریع به آن از داخل شهر تهران، روستای وردیج را به جاذبه گردشگری محبوب برای ساکنان پایتخت تبدیل کرده است. از طرف دیگر، جاذبه گردنه ارواح سنگی در مسیر دسترسی به روستای وردیج، گردشگران زیادی هرساله در فواصل مختلف سال به این نقطه می‌کشاند.

معرفی روستای وردیج

به گزارش جامعه ۲۴، وردیج یکی از بزرگترین و البته جذاب‌ترین روستا‌های غرب تهران به حساب می‌آید. این روستا به روستای ارواح سنگی یا آدمک جیان هم مشهور است، که علت آن یکی از جاذبه‌های گردشگری این روستاست. برای بازدید از روستا باید حق ورود پرداخت کنید. البته دیدنی‌های این روستا خارج از آن قرار دارد و قانون حق ورودی صرفا برای حفاظت از اموال و باغات اهالی روستا وضع شده است.
 
اگرچه روستای وردیج حدود ۵۵۰ نفر سکنه دارد، به‌علت سرمای شدید این منطقه در نیمه دوم سال و قطع ارتباط مسیر آن با تهران در مواقع بارش‌های شدید برف، تعدادی از ساکنان آن در این زمان در روستا حضور ندارند. خانه‌های روستایی در بخش جنوبی این روستا واقع شده است و با وجود محدودیت بالا برای ساخت‌وساز در این منطقه، وجود برخی ویلا‌های نوساز، بافت قدیمی روستای وردیج را دستخوش تغییراتی کرده‌اند.

دیدنی‌های روستای وردیج

۱. دامنه ارواح سنگی
 
نام ارواح سنگی یا آدمک جیان از شکل خاص صخره‌های و سنگ‌ها یک تپه گرفته شده است. روی این سنگ‌ها در طول سالیان زیاد به طور طبیعی سوراخ‌هایی ایجاد شده، که شکل ارواح، حیواناتی خاص، جمجمه و… را تداعی می‌کند. دیدن چنین سنگ‌های جذابی ترس هیجان انگیزی را در قلب بازدیدکنندگان برمی‌انگیزد.
 
مسیر دسترسی: برای بازدید از منطقه ارواح سنگی باید در مسیر روستای واریش، ۶ کیلومتر از روستای وردیج فاصله بگیرید.
 
۲. آبشار لت مال روستای وردیج
 
اسم آبشار لت مال از دو کلمه مجزای «لت» و «مال» تشکیل شده است که به ترتیب به معنای «سنگ» و «مالش» می‌باشد. این نام نشان دهنده جاری شدن آب از میان سنگ‌هاست. این آبشار فصلی که حدود ۱۰ کیلومتر با تهران فاصله دارد، از اواسط پاییز تا اواخر بهار از میان سنگ‌ها و صخره‌ها جاری شده و نهری خروشان را به وجود می‌آورد که زیبایی منطقه وردیج را چندین برابر کرده است.
 
آبشار لت مال از ۳ آبشار کوچک و بزرگ تشکیل شده، اولین آبشار ۵ متر ارتفاع آن است. بالاتر که بروید آبشار دوم را مشاهده می‌کنید و در نهایت سومین آبشار که ارتفاعی ۳۵ متری دارد و بلندتر از ۲ آبشار دیگر است را می‌بینید.
 
مسیر دسترسی: این آبشار در جاده‌ای کوهستانی منتهی به روستای وردیج واقع شده است، که بخش عمده‌ای از این مسیر را باید پیاده روی کنید.
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون