نشان تجارت - محمد آیتی: مجلس یازدهم، دومین سال کاری خود را سپری کرده و از طرفی، دولت سیزدهم هم کمتر از دو ماه دیگر، یکسالگی خود را پشت سر خواهد گذاشت؛ اکنون فرصت خوبی است تا عملکرد قوای مقننه و مجریه مورد بررسی قرار گیرد.
در بررسی عملکرد دولت و مجلس نتیجه تحقیق و تفحصهای مجلس به عنوان یک شاخص میتواند مورد توجه قرار بگیرد. مجلس شورای اسلامی علاوه بر وظیفه قانونگذاری، وظیفه نظارت بر اجرای قانون را نیز به عهده داشته و طبق اصل ۷۶ قانون اساسی حق تحقیق و تفحص در تمام امور کشور را دارد. بخش مهمی از تحلیل عملکرد دولت از طریق میزان تابعیت دولتها از قوانین مصوب مجلس امکانپذیر است. علیرضا پاک فطرت، نماینده شیراز در مجلس یازدهم معترف است که همه پروندههای تحقیق و تفحص مجلس یازدهم بینتیجه مانده است.
علیرضا پاک فطرت نماینده استان فارس و عضو کمیسیون عمران مجلس میگوید: من به شخصه عملکرد مجلس را متوسط ارزیابی میکنم؛ به عبارتی نه خوب بود و نه ضعیف. نمایندگان قوانین خوبی را در این دو سال تصویب کردهاند که به باور من، جا داشت روند بهتری را هم دنبال میکردیم.
عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه میگوید بعضا وقت مجلس را بدون نتیجه گذراندیم. مثلاً در مورد پروندههای تحقیق و تفحص که روزهای سهشنبه بعضا دو یا حتی مورد مطرح میشود، تاکنون نتیجهای دربرنداشته است. در این دو سال، حدود ۳۰۰ پرونده تحقیق و تفحص وارد مجلس شده که از این تعداد، ۱۸ تای آنها به تصویب رسیده، اما کدام یک از اینها، نتیجهاش بیرون آمده است؟
وی اظهار داشت: من معتقدم تحقیق و تفحص حق مجلس هست، اما یادمان باشد دستگاههای نظارتی زیادی در کشور وجود دارند که نیروهایشان باهوشتر از قبل شدهاند. برای همین به نظرم وقت مجلس خیلی ارزشمندتر است و باید روی مسائل دیگر متمرکز شود.
این نماینده مجلس معتقد است هر گاه تقاضای تحقیق و تفحص در مجلس تصویب میشود و بدون خروجی به دست فراموشی سپرده میشود، مردم فکر میکنند یا نمایندگان امتیازی گرفتند، یا قرار است امتیاز بگیرند، یا توانایی به نتیجه رساندن پرونده را نداشتند. ایندست قضاوتها فارغ از درست یا نادرست بودن، برای شأن مجلس و نمایندگان خوب نیست.
پاک فطرت در تحلیل عملکرد مجلس با اشاره به تمرکز مجلس یازدهم بر برخی قوانین پرحاشیه، میگوید: تمرکز مجلس روی طرحهایی مثل صیانت از حقوق کاربران در فضای مجازی یا طرح حراج اشیاء تاریخی ایران بود که من آن را به صلاح نمیدانم در حالی که مجلس باید تکلیف را روشن کند که میخواهد با اقتصاد، معیشت مردم، و قیمت ارز چه کند.
نماینده شیراز به بی توجهی دولت به اجرای برخی قوانین اشاره کرده و میگوید: یک روز ارز ترجیحی را حذف میکنند و بعد از آن، به گوش ما میرسد که عدهای در حال گرفتن ارز نیمایی برای واردات هستند. وقتی ارز نیمایی با قیمت ارز آزاد اختلاف زیادی دارد، پس باز داریم در مسیر گذشته قدم برمیداریم و این یعنی «روز از نو، روزی از نو». در این روند، هم انتقادش به دولت وارد است و هم مجلس. دولت باید شفاف اعلام کند که در این بخش چه میگذرد و مجلس هم باید هوشیار باشد که چنین رویههایی باب نشود.
پاک فطرت با این فرضیهها عملکرد دولت سیزدهم را متوسط ارزیابی کرده و میگوید: جا داشت دولت توجه بیشتری به اقتصاد مملکت و معیشت مردم میکرد. جراحی اقتصادی خوب است، اما این کار باید مدیریت شده صورت بگیرد، وگرنه حال بیمار به جای خوب شدن، وخیمتر میشود.
او تاکید کرده دولت پیش از جراحی اقتصادی باید کمک میکرد تا همه اقتصاددانان در میزگردهای مختلف جمع میشدند و نظر میدادند. اینکه یک عده به صدا و سیما دعوت شوند از برنامه دولت حمایت کنند درست نیست. شاید حرف منتقدان، درستتر باشد و به رنگینتر شدن سفرههای مردم بیشتر کمک کند.
این نماینده مجلس بدون اشاره به نام دانشگاه امام صادق میگوید: نباید اقتصاد کشور در دست فارغالتحصیلان یک دانشگاه خاص یا تفکر خاص باشد. نباید مسیری دنبال شود که سه سال بعد متوجه شویم، راه را اشتباه رفتیم.