نشان تجارت - محصول جدید ایران خودرو، به عنوان پرچمدار هایما، پا به ایران گذاشته است. به همین دلیل نیز ایران خودرو، تصمیم گرفته تا این هایما را با اکثر آپشنهای جذاب و نسبتا گرانقیمتش در بازار کشورمان عرضه کند. علاوه بر رونمایی هایما 8S، همچنین برای اولینبار مشخصات فنی این کراساور چینی نیز در اختیار رسانههای قرار گرفته است که از لینک زیر، میتوانید آنرا مشاهده کنید:
سال 2018 هایما برای رقابت با پرچمداران کراساورهای جمع و جور در بازار چین، گرانترین کراساورش را با نام هایما 8S معرفی کرد؛ خودرویی که البته از مدل 2019 برای مشتریان چینی قابل خریداری بود.
هایما 8S همه چیزش با سایر کراساورهای خانواده هایما فرق دارد؛ حتی اسمش هم شبیه بقیه نیست چراکه با یک عدد شروع شده و سپس یک حرف لاتین بدنبال آن آمده است. البته این نوع نامگذاری، شاید شروع سبک جدید نامگذاری محصولات هایما باشد چرا که ون هایما 7X که سال 2020 معرفی شد یا کراساور پلاگین هیبرید هایما 6P که در 2021 به بازار آمد، با همین فرمول جدید، نامگذاری شدهاند.
هایما 8S همانطور که گفتیم، شبیه سایر برادران قدبلندش نیست تاجایی که در طراحی ظاهری، فقط از لوگویاش میتوان به برند این خودرو پیبرد وگرنه نه از چراغهای باریکش در جلو، نه از مهشکنهای LED چهارتاییاش در سپر جلو، نه از رنگ مشکی ستون C که ظاهری اسپرتتری به او بخشیده و نه از طراحی رادیکالی درب صندوق و چراغهای عقبش که تناسب چندانی به قسمت جلویی خودرو ندارند، نمیتوان به هایما بودن این کراساور پیبرد.
هایما 8S از همان ابتدای ورودش به بازار، فقط با موتور 1.6 لیتری توربوشارژ قابل خریداری بوده و هست و برای مدل 2021 نیز هایما همچنان از همین موتور استفاده میکند. این موتور که با کد GA16-YF شناخته میشود، حدود 192 اسب بخار به همراه 293 نیوتن متر را با گیربکس 6 دنده دستی یا اتومات یا گیربکس 7 دنده اتومات دوکلاچه، به چرخهای جلو منتقل میکند، البته نمونه معرفی شده در کشورمان از نوع 6 سرعنه اتوماتیک است.
با اینکه هایما 8S وزن خشکی معادل 1560 کیلوگرم دارد، اما میتواند صفر تاصد را در 8 ثانیه طی کند و حداکثر به سرعت 180 کیلومتر بر ساعت برسد. ضمن اینکه مصرف ترکیبیاش نیز تنها 7.2 لیتر است.
پرچمدار کراساورهای هایما در ایران، از همان ابتدای کارش، شروع سختی در بازار کشورمان دارد. از یک طرف، دوقلوهای فیدلیتی پرایم و دیگنیتی از بهمن موتور ایستادهاند. در طرف دیگر، فونیکس تیگو 7 پرو از مدیران خودرو حضور دارد. کیامسی K7 از کرمان موتور هم چهارمین رقیب این خودروست.
اما هایما 8S، باید با کراساورهای گران قیمت و کاملا جدید دیگری هم مواجه شود؛ افامسی T5 از فردا موتور، سوئیست DX7 از مانیان خودرو، لاماری X5 از آرین موتور و همچنین دورسن G70S، از جمله این خودروها هستند.
قیمت هایما 8S در بازار چین از حدود 80 هزار یوآن شروع شده و به حدود 137 هزار یوآن هم میرسد؛ یعنی حدود 14 تا 21 هزار دلار. بنابراین هرطور که حساب و کتاب کنیم، قیمت تمام شده آن، بیش از 900 میلیون تومان خواهد بود.
طبق آخرین اطلاعات رسمی منتشر شده، هایما 8S ایران خودرو دارای امکانات زیر خواهد بود: