نشان تجارت - این روزها کاربران در شبکههای اجتماعی گزارشهایی درباره افزایش غیرمنطقی کرایههای اسنپ و قبول نشدن درخواستها در این پلتفرم تاکسی اینترنتی کشور میدهند.
از سوی دیگر نیز رانندگان بسیاری همواره به نرخ کمیسیون و کم بودن کرایههای اسنپ؛ اعتراض دارند. آنها معتقدند که با وجود کرایههای پایین در این شرایط اقتصادی نابسامان کشور، فعالیت برای آنها در این شرکتها بهصرفه نیست.
این در حالی است که مسافران تاکسیهای آنلاین نیز در این موجهای گرانی و افزایش هزینههای زندگی امکان پرداخت کرایههای با نرخهای بالا را ندارند. در نهایت دخل و خرج مسافران و رانندگان به تناسب وضعیت اقتصادی، با یکدیگر جور در نمیآید!
با وجود این تمامی این مشکلات، شرکت اسنپ چه اقداماتی در راستای حمایت از رانندگان و مسافران خود انجام میدهد؟
فرید شهابی، مدیر تجاری اسنپ در این باره به تجارتنیوز میگوید: «اسنپ سعی میکند در قیمتگذاری سفرهای خود وضعیت معیشتی کاربران مسافر و راننده را همزمان در نظر بگیرد. برای اسنپ مهم است که کاربران رانندهای که از این سامانه جهت درآمدزایی استفاده میکنند بتوانند هزینههای زندگی خود را تامین کنند.
او با اشاره به افزایش قیمتهای اخیر، ادامه میدهد: «با افزایش قیمت بسیاری از کالاهای اساسی در روزهای اخیر، ممکن است کاربران راننده احساس کنند قیمت سفرها مقرون به صرفه نیست و از انجام سفر خودداری کنند. از سوی دیگر مسافران توقع دارند در شرایط دشوار معیشتی با قیمتی منطقی از اسنپ استفاده کنند.»
شهابی میگوید: «بنابراین در روزهای اخیر تقاضا از عرضه پیشی گرفتهاست. در قیمتگذاری پویا با افزایش تقاضا و کاهش عرضه، قیمتها افزایش مییابند تا تعداد بیشتری از درخواستها به سفر تبدیل شود. در چنین شرایطی ما سعی میکنیم قیمتها بهگونهای تعیین شود که هم قبول سفر برای کاربر راننده اقتصادی باشد و هم کاربر مسافر بتواند از خدمات حملونقل آنلاین استفاده کند.»
مدیرتجاری اسنپ با اشاره به تورم توضیح میدهد: «برای اینکه بدانیم در چند سال اخیر اسنپ چقدر کرایهها را افزایش داده و چگونه سعی کرده هر دو گروه کاربران خود یعنی مسافران و رانندگان را راضی نگه دارد بهتر است نرخ تورم را با افزایش قیمت اسنپ در این سالها مقایسه کنیم.»
شهابی ادامه میدهد: «افزایش نرخ تورم در چهار سال گذشته به گزارش مرکز آمار از سال ۹۷ تا ۱۴۰۰ به ترتیب ۲۶.۹٪، ۳۴،۸٪، ۳۶.۴٪ و ۴۰.۲٪ بوده است. نرخ تورم چهار سال گذشته با در نظر گرفتن اعداد رسمی منتشر شده از طرف مرکز آمار برابر با ۲۲۷.۱٪ است.»
او بیان میکند: «حالا افزایش قیمت سفرهای اسنپی را بررسی میکنیم. از آنجا که سیستم قیمتگذاری اسنپ پویاست و فاکتورهای مختلفی از جمله نسبت عرضه و تقاضا و همینطور زمان و مسافت سفر روی قیمت نهایی تاثیر میگذارند. دقیقترین شاخصی که ما را به عدد واقعی رشد قیمت سفرها در اسنپ میرساند، مقایسه میانگین کرایه هر کیلومتر سفر با اسنپ در سالهای مختلف و اندازهگیری میزان رشد آن در این سالهاست. مقایسه افزایش میانگین قیمت هر کیلومتر سفر با اسنپ در تهران با توجه به دادههای ما نشان میدهد کرایه هر یک کیلومتر سفر با اسنپ از سال ۹۷ تا پایان سال ۱۴۰۰، ۱۲۴.۴٪ رشد کرده است.»
مدیر تجاری اسنپ با تاکید براینکه سامانه اسنپ از کاربران راننده و مسافر تشکیل میشود، اظهار میکند: «هر دو گروه نیازها و درخواستهای منطقی دارند. با در نظر گرفتن اینکه حملونقل عمومی در کشور همگام با تورم افزایش نمییابد. هر چند شرکتهای خصوصی به هیچ عنوان از سوبسیدهای حملونقل عمومی برخوردار نیستند. اما ما نیز سعی میکنیم کنترلشده و متناسب با منافع هر دو گروه کاربران خود پیش برویم. امیدواریم بتوانیم در هر شرایطی کنار مردم بایستیم.»
با وجود اینکه مدیرتجاری اسنپ به تجارتنیوز اعلام میکند که در این وضعیت اقتصادی برای تعیین نرخ کرایههای اسنپ، شرایط هر دو طرف یعنی مسافران و رانندگان در نظر گرفتهمیَشود. اما به نظر میرسد مشکلات رانندگان یا مسافران همچنان هنوز حل نشده باقی ماندهاست.