کد خبر: ۴۱۳۸۸
۱۱:۲۴ -۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۱
نماینده سیرجان گفت: وقتی شرکت‌های دانش بنیان را در حوزه معدن آن‌طورکه شایسته است به کار نمی‌گیریم، چطور می‌خواهیم، زنجیره ارزش را به منصه ظهور برسانیم؟ باید مسیری را در پیش بگیریم که هیچ‌گاه ارتباط دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان با بخش معدن قطع نشوند؛ موضوعی که تاکنون دیده نشده است.

شهباز حسن پور

نشان تجارتشهباز حسن‌پور، نماینده سیرجان در مجلس یازدهم گفت: متاسفانه هیچ ارتباطی را بین صنعت و معدن با دانشگاه نمی‌بینیم که حقیقتاً این موضوع بسیار نگران‌کننده است.

وی افزود: رهبر انقلاب هم فرمودند که این شعارها تنها به چاپ سربرگ‌ها و بنر ارگان‌ها ختم نشود. انتظار از تحقق شعارهای سال، بسیار بالاست، اما هر سال که به روزهای آخر فصل زمستان می‌رسیم، می‌بینیم که خیلی از کارها با خروجی روبرو نیست و با اهداف بلندی که داشتیم، نتوانستیم ارتباط برقرار کنیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس تصریح کرد: به کارگیری شرکت‌های دانش بنیان، نسخه شفابخش اقتصاد کشور است. در این رابطه، سهل‌انگاری و از دست دادن زمان، اصلاً قابل قبول نیست.

حسن‌پور اظهار داشت: تعداد و تنوع معادن در ایران بسیار بالاست. در حوزه انتخابیه بنده، این ظرفیت کاملاً به چشم می‌آید که اگر از آن، بهره لازم برده شود، معضل بیکاری هم تا حد زیادی رفع می‌شود. از طرفی، مرتب گفته می‌شود «خام فروشی ممنوع»! باید این را با تلاش خود نشان دهیم، نه حرف‌های تکراری و بدون پشتوانه.

وی یادآور شد: وقتی شرکت‌های دانش بنیان را در حوزه معدن آن‌طورکه شایسته است به کار نمی‌گیریم، چطور می‌خواهیم، زنجیره ارزش را به منصه ظهور برسانیم؟ باید مسیری را در پیش بگیریم که هیچ‌گاه ارتباط دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان با بخش معدن قطع نشوند؛ موضوعی که تاکنون دیده نشده است.

عضو مجمع نمایندگان استان کرمان در پاسخ به اینکه چرا تاکنون شرکت‌های دانش بنیان اثرگذاری لازم را نداشته‌اند؟ گفت: هنوز آن اعتماد لازم به توانمندی نیروهای متخصص و صاحب علم و دانش نشده است. همین رویکرد باعث شده که شرکت‌های خارجی به سنوات گذشته در ایران، جولان دهند.

حسن‌پور افزود: بومی‌سازی یک کار بزرگ است، اما متاسفم که بگویم این دغدغه آن‌طور که باید و شاید در دستور کار نیست. اینکه می‌گوییم بومی‌سازی و کادرسازی شود و شرکت‌های دانش بنیان را بها دهیم تا کار را دست بگیرند، شعار نیست، بلکه این حرف‌ها باید منشور انقلاب و نظام باشد. باید الزام به وجود آورد که دستگاه‌های دولتی این اهداف را دنبال و سپس به مردم گزارش دهند.

وی با اشاره به اینکه مدیران و وزارتخانه‌ها، حوزه دانش بنیان را ویژه ندیده‌اند، گفت: حرمت امامزاده را متولی باید نگه دارد. وقتی دولت خیلی به این موضوع مهم، علیرغم تاکیدات رهبر انقلاب ورود پیدا نمی‌کند، چه انتظاری از تاثیرگذاری این شرکت‌ها و امید به آینده بهتر در جامعه است؟ حوزه معدن، یک حوزه درآمدزا برای کشور است اگر با برنامه جلو برویم و ارتباط دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان را با آن برقرار کنیم. متاسفانه در دولت سیزدهم و وزارت صمت، هیچ اراده‌ای در این راستا شکل نگرفته است.

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: بنده چندین سال است که به واحدهای صنعتی و معدنی می‌گویم که در کنار تشکیلات خود، مجموعه کوچکی را هم در اختیار نخبگان و جوانانی که علم دارند، اما جیب‌شان خالی است، بگذارند. حتی مواد اولیه آن‌ها را با کمک دولت تامین کنند تا به نقش این زحمتکشان پی ببرند. این رویکرد، بدون تردید سود دو طرفه دارد. بالاخره از یک جا باید چراغ این کار را روشن کرد و همه باید خود را در قبال تحقق این موضوع، موظف بدانیم. تولید علم به ثروت و سپس تجاری‌سازی محصولات، نیاز به اراده‌های بلند دارد.

حسن‌پور در پاسخ به اینکه نقش مجلس برای رسیدن به این مهم چیست؟ گفت: مجلس نقش نظارتی دارد که متاسفانه به درستی به آن عمل نمی‌کند. اگر نظارت‌ها واقعی و همیشگی باشد و این رسالت بزرگ را آلوده به رودربایسی نکنیم، خیلی زود اثراث مثبت کار را خواهیم دید.

منبع: کانی مگ

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون