کد خبر: ۴۰۰۶۴
۱۳:۰۸ -۱۷ اسفند ۱۴۰۰
در حالیکه میری رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان از کاهش ۱۵.۷درصدی صادرات زعفران در ۱۰ماهه ۱۴۰۰ در مقایسه با مدت مشابه در ۱۳۹۹ خبر میدهد، به گفته شورای ملی زعفران، بیشترین صادرات به چین بوده است.

صادرات زعفران

نشان تجارت - زعفران در سال جاری با نوسانات قیمتی مواجه شد و از طرف دیگر شاهد بودیم که بحث صادرات این محصول نیز با یکسری مسائل همراه بود. با این وجود به گفته کارشناسان هنوز هم زعفران ایران به عنوان باکیفیت ترین زعفران در دنیا شناخته شده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی شورای ملی زعفران ایران نیز، در حالی که میزان صادرات زعفران در دهه ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۶۰ هزار کیلوگرم بوده است در ده ماهه سال جاری به ۲۲۱ هزار و ۷۱۹ کیلوگرم رسیده است

کاهش ۱۵.۷ درصدی صادرات زعفران در ده ماهه ۱۴۰۰| بخش نامه های خلق الساعه و برگشت حاصل از صادرات؛ اصلی ترین عوامل موثر بر کاهش صادرات
یکی از مسائلی که پیرامون محصول زعفران ایران طی سال جاری رخ داد، کاهش صادرات این محصول بوده است. به طوری که «غلامرضا میری» رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در خصوص شرایط حاکم بر صادرات زعفران به خبرنگار بازار می گوید: صادرات ما در ده ماهه سال ۱۴۰۰ یعنی تا دی ماه در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۱۵.۷ درصد کاهش داشته است که این کاهش هم به لحاظ وزنی بوده و هم از نظر ارزشی بوده است.

بر اساس آمار منتشر شده از سوی شورای ملی زعفران ایران نیز، در حالی که میزان صادرات زعفران از نظر وزنی در دهه ماه سال ۱۳۹۹ بیش از ۲۶۰ هزار کیلوگرم بوده است در ده ماهه سال جاری به ۲۲۱ هزار و ۷۱۹ کیلوگرم رسیده است.

از سوی دیگر بر اساس این آمار، ارزش صادراتی زعفران ایران در ده ماهه سال گذشت بیش از ۱۵۸ میلیون و ۵۹۴ هزار دلار بوده و در سال جاری به ۱۱۰ میلیون و ۸۷۷ هزار و ۴۳۹ دلار رسیده است.

در ادامه رئیس اتحادیه صادرکنندگان زعفران خراسان رضوی در خصوص عوامل موثر بر کاهش صادرات نیز می گوید: چندین عامل در این کاهش موثر بوده است از جمله اینکه می توان به بخشنامه های خلق الساعه اشاره کرده که بدون هماهنگی با بخش و بدون اینکه تبعات آن را در نظر بگیرند صورت می گیرد.

میری می افزاید: از سوی دیگر برگشت ارز حاصل از صادرات در کاهش میزان صادرات زعفران موثر بوده چرا که دست و پای صادرکنندگان را به طور کلی بسته است؛ به این معنا که منِ نوعی که صادرات را با شناسنامه انجام می دهم ملزم به برگرداندن ارز آن هستم.

او ادامه می دهد: اگرچه ما در کلیت با برگرداندن ارز حاصل از صادرات مشکلی نداریم اما مساله اینجا است که ارز را باید به سامانه نیما بدهیم و این سامانه نیز معمولا ۵ تا ۱۵ درصد کمتر از بازار ارز ما را خرید می کند و این خود مساله ساز است.

در ده ماهه سال جاری کمترین میزان صادرات زعفران در مرداد ماه و به میزان ۱۳ هزار و ۲۹۰ کیلوگرم رقم خورده است

صادرات ۴۴ هزار و ۲۴ کیلوگرم زعفران در آبان ۱۴۰۰ در مقایسه با صادرات ۵۸ هزار و ۲۷۱ کیلوگرم در آبان ۱۳۹۹
در حالی بحث کاهش بیش از ۱۵ درصدی زعفران در ده ماهه ۱۴۰۰ مطرح است که بر اساس آمار صادراتی منتشر شده از سوی شورای ملی زعفران ایران آمده است: آبان ماه که صادرات زعفران به اوج می رسد در سال جاری ۴۴.۰۲۴ هزار کیلوگرم از این محصول به بازارهای جهانی صادر شده است در حالی که در مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ میزان صادرات ۵۸.۲۷۱ هزار کیلوگرم بوده است.

از سوی دیگر از نظر ارزشی، ارزش صادراتی زعفران در آبان ماه جاری ۲۲ میلیون و ۶۰۶ هزار و ۷۷۵ دلار بوده در حالی که در مدت مشابه سال گذشته به ارزش ۲۹ میلیون و ۵۰۹ هزار و ۵۵ دلار بوده است.

بر اساس این گزارش بعد از آبان، در آذرماه جاری بیشترین صادرات زعفران به ثبت رسیده است به طوری که مدت نامبرده ۴۱.۸۵۵ هزار کیلوگرم زعفران روانه بازارهای جهانی شده است. این در شرایطی است که میزان صادرات در آذرماه سال قبل ۳۸.۵۶۲ هزار کیلوگرم بوده است.

این گزارش همچنین حاکی از این است که در ده ماهه سال جاری کمترین میزان صادرات در مرداد ماه و به میزان ۱۳ هزار و ۲۹۰ کیلوگرم رقم خورده است در حالی که در مدت مشابه در سال ۱۳۹۹ کمترین صادرات در فروردین ماه و به میزان ۴ هزار و ۵۲۹ کیلوگرم بوده است.

در ده ماهه سال جاری ۸۴ هزار و ۵۴۹ کیلوگرم زعفران به کشور چین ارسال شده است

در ده ماهه ۱۴۰۰ بیشترین صادرات زعفران ایران به چین رقم خورده است| امارات و اسپانیا در جایگاه های بعدی قرار گرفتند
در بخش دیگری از آمار شورای ملی زعفران ایران به کشورهایی که بیشترین صادرات زعفران ایران به آن مقصدها صورت گرفته است اشاره شده است. بر این اساس در سال ۱۳۹۹ بیشترین صادرات را به هنگ کنگ داشته ایم به طوری که در مدت ده ماهه سال گذشته بیش از ۶۵ هزار کیلوگرم به این کشور زعفران ارسال شده است.

این داده های آماری همچنین نشان می دهد: در مدت ده ماهه سال ۹۹ پس از هنگ کنگ کشورهای «اسپانیا، امارات، چین و افغانستان» در جایگاه های بعدی صادراتی زعفران ایران قرار داشته اند.

بر اساس این گزارش آماری شورای ملی زعفران ایران، در ده ماهه سال ۱۴۰۰ بیشترین صادرات زعفران به کشور چین صورت گرفته است. به طوری که در مدت نامبرده ۸۴ هزار و ۵۴۹ کیلوگرم زعفران به این کشور ارسال شده است.

این گزارش آماری همچنین نشان می دهد: بعد از چین کشورهای «امارات با بیش از ۴۶ هزار کیلوگرم، اسپانیا با بیش از ۳۵ هزار کیلوگرم، عمان با بیش از ۷ هزار کیلوگرم و افغانستان با بیش از ۶ هزار کیلوگرم» در جایگاه های بعدی قرار گرفته اند. به این ترتیب در ده ماهه سال جاری ۱۹۴ هزار و ۳۱۰ کیلوگرم زعفران ایران روانه بازارهای صادراتی شده است.

این در حالی است که این گزارش همچنین حاکی از این است که در مدت ده ماهه سال ۱۳۹۹ کل میزان صادرات زعفران به بازارهای جهانی ۲۲۵ هزار و ۴۴۱ کیلوگرم بوده است.

در سال ۲۰۲۰ حجم صادرات زعفران کشور اسپانیا بیش از ۳۵۵ هزار کیلوگرم بوده است

صادرات بیش از ۳۵۵ هزار کیلوگرم زعفران اسپانیا در ۲۰۲۰
در بخش دیگری از این گزارش آماری شورای ملی زعفران خاطر نشان شده است: در ده ماهه سال جاری کشورهای دیگری همچون «اتریش، استرالیا، آلمان، کره جنوبی، ویتنام، هند، هلند، مالزی، کویت، بحرین، ژاپن، بحرین، ایالات متحده، انگلستان، سنگاپور، سوئد، فرانسه، فیلیپین، قطر، ایتالیا، موریس و مالزی» وارد کننده زعفران ایران بوده اند.

از سوی دیگر در حالی که ایران کماکان به عنوان بزرگترین تولیدکننده زعفران مرغوب در جهان مطرح است و ۹۵ درصد از کل زعفران تولیدی در جهان را به خود تخصیص داده است، گزارشات آماری منتشر شده جهانی نشان می گوید: در سال ۲۰۲۰ حجم صادرات زعفران کشور اسپانیا بیش از ۳۵۵ هزار کیلوگرم بوده است و لذا بزرگترین صادر کننده این محصول نام گرفته است.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون