نشان تجارت - علیرضا شریفی یزدی، روانشناس اجتماعی درباره ولگردی در فضای مجازی گفت: وقتی افراد با فضای دیجیتال درگیر شوند، فعالیت خود را با وبکاوی شروع میکنند؛ یعنی هدفمند وارد این فضا میشوند و خواستههای خود را دنبال میکنند.
شریفی یزدی گفت: فعالیت این افراد به مرور تبدیل به وبگردی میشود؛ یعنی با وقت اضافهای که به دست میآورند، مدت بیشتری را در این فضا سپری میکنند. اما در نهایت این وبگردی به ولگردی مجازی ختم میشود.
سال ۹۹ بود که لایو اینستاگرامی نوجوان ۱۴ ساله با یک بلاگر ترکیهنشین که به اشاعه فحشا میپرداخت، خبرساز شده بود. تمامی واکنشهای فعالان اجتماعی و مجازی به این خبر جنجالی، عدم نظارت و مدیریت والدین نسبت به نوجوانان در فضای مجازی بود.
در واکنش به این لایو جنجالی، محمدجواد آذری جهرمی، وزیر وقت ارتباطات گفته بود: فیلم منتشر شده، تلخ و آزاردهنده بود و باید نهادهایی که وظیفه امدادرسانی به کودکان و نوجوانان را دارند، وارد عمل شوند. اگر یکی از نوجوانان ما چنین وضعیتی دارد باید به مشکل آن رسیدگی کرد، این رفتارها نتیجه مشکلات دیگر در جامعه است.
یکی از ویژگیهای رسانههای دیجیتال این است که مخاطب آرام آرام جذب فضای مجازی میشود و به این فضا اعتیاد پیدا میکند. این امر به گونهای است که مراجع بینالمللی هم یکی از انواع اعتیاد را اعتیاد به فضای دیجیتال مینامند.