کد خبر: ۳۸۲۹۶
۲۲:۰۰ -۲۶ دی ۱۴۰۰
یک فوق تخصصی گوارش، کبد و مجرای صفراوی گفت: عمل‌های لاغری موجب ایجاد مشکلات در جذب مواد اصلی از جمله پروتئین‌ها در بدن می‌شود.

عمل‌های لاغری

نشان تجارت - مهران بابایی اظهار کرد: یکی از مواد مهم که روزانه مصرف می‌کنیم و نیاز به جذب آن داریم چربی‌ها است. چربی‌های موجود در غذای ما عموماً خنثی هستند و این چربی‌ها در غذا‌های گیاهی و حیوانی یافت می‌شود.

وی ادامه داد: با مصرف این چربی، باید جذب شود و چربی‌های بزرگ باید به چربی‌های کوچک تبدیل شود و این عمل توسط صفرا انجام می‌شود. اگر کبد یا کیسه صفرا مشکل داشته باشد برای هضم چربی‌ها مشکل پیش می‌آید. کیسه صفرا محل انبار است و نه محل تفکیک چربی‌ها برای همین برداشتن صفرا مشکلی ایجاد نمی‌کند.

فوق تخصصی گوارش، کبد و مجرای صفراوی توضیح داد: در ادامه لوزالمعده با آنزیم‌های خود، چربی‌ها را به اسید چرب تبدیل می‌کند. اکثر چربی‌های غذایی جز اسید‌های چرب زنجیره بلند است. اگر کسی نتواند این اسید را جذب کند به سراغ چربی‌ها با زنجیره کوتاه همچون روغن نارگیل می‌رویم.

بابایی تاکید کرد: قند‌ها از دیگر موادی است که پس از ورود به بدن باید هضم شود. در هضم و جذب قند معمولاً مشکل نداریم، اما بیشتر دچار سو جذب لاکتوز هستیم. کسانی را داریم قند‌هایی را می‌خوریم که دچار نفخ می‌شوند و آنزیمی که این لاکتوز را بشکاند ندارند.

وی یادآور شد: ماده سومی که باید مصرف کنیم پروتئین است. پروتئین‌ها به شکل‌های مختلف وجود دارد که باید به اسید آمینه تبدیل شود که ممکن است این اسید‌ها توسط بدن ترشح نشود. اگر پروتئین را نخوریم اسید آمینه ساخته نمی‌شود. در عین حال آنزیم‌های تبدیل کننده پروتئین به این آنزیم، لوزالمعده است. الکل عملکرد لوزالمعده را مختلف کرده و فرد دچار سو جذب پروتئین می‌شود.

فوق تخصصی گوارش، کبد و مجرای صفراوی یادآور شد: همچنین جراحی‌هایی که برای کاهش وزن اتفاق می‌افتد منجر به سو جذب مواد اصلی در بدن می‌شود و دستکاری خلقت بدن آسیب‌های جدی وارد خواهد کرد.

بابایی گفت: در حالت طبیعی در قند و چربی و پروتئین خوب جذب بدن می‌شوند و البته گاه بیماری‌های ژنتیکی در این زمینه اثر دارد.

وی ادامه داد: در عین حال دارو‌ها به سو جذب منجر می‌شوند. در عین حال کسانی که روده کوچکشان پُرز نداشته باشد نمی‌توانند نان بخورند و بدنشان در جذب مشکل دارد. همچنین کسانی که گوشت نمی‌خورند در تأمین اسید آمینه بدن به مشکل می‌خورند.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون