کد خبر: ۳۸۱۰۳
۱۳:۴۰ -۲۱ دی ۱۴۰۰
رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی با اشاره به بلاتکلیفی مالیاتی ۵ میلیون دستگاه کارتخوان افزود: دریافت مالیات از کارتخوان‌ها بر اساس تراکنش است نه تعداد کارتخوان.

کارتخوان‌

نشان تجارت - محمد برزگری رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در گفتگو با رادیو از تعدد دستگاه‌های کارت خوان خبر داد و گفت: فعالان اقتصادی با داشتن پرونده در سازمان مالیاتی مشخص هستند و هر دستگاه کارت خوان یا پرداخت‌های اینترنتی رصد می‌شود و تراکنش‌ها مشخص کننده میزان مالیات خواهد بود.

وی افزود: کلیه فعالان اقتصادی که تا کنون در درگاه سازمان مالیاتی ثبت نام نکرده تا پایان دی ماه فرصت خواهند داشت تا از جرایم و دیگر اقدامات قانونی که برای جلو گیری از فرار مالیاتی است تفکیک شوند و افرادی که دستگاه کارت خوان آن‌ها کار نکند قطع خواهد شد.

به گفته وی: در حال حاضر برای آنکه یک دستگاه کارتخوان به فردی تعلق گیرد، باید فرد متقاضی پرونده مالیاتی و مجوز فعالیت اتاق‌های اصناف را داشته باشد.

وی با بیان اینکه به لحاظ گردش مالی ۷۵ درصد شبکه پرداخت از نظر مبلغی پرونده مالیاتی دارند، تصریح کرد: ۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دستگاه کارتخوان بانکی وجود دارد که برای آن‌ها پرونده مالیاتی تشکیل شده است.

رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی گفت: تمام اشخاص دارای ابزار پرداخت‌های بانکی می‌توانند با ورود به درگاه ملی خدمات الکترونیک مالیاتی به نشانی my.tax.gov.ir فهرست تمامی دستگاه‌های کارتخوان بانکی و یا درگاه‌های پرداخت الکترونیکی خود را مشاهده کرده و نسبت به الصاق آن‌ها به پرونده‌های مالیاتی قبلی و یا تشکیل پرونده مالیاتی جدید اقدام کنند.

وی بیان کرد: طبق اطلاعات بانک مرکزی، در مجموع ۱۳ میلیون دستگاه کارتخوان بانکی و یا درگاه پرداخت الکترونیکی در کشور وجود دارد که از این تعداد حدود ۴ میلیون دستگاه تعیین تکلیف شده است و ۵ میلیون کارتخوان همچنان بلاتکلیف هستند که امکان ثبت نام مؤدیان از طریق درگاه سازمان امور مالیاتی فراهم شده است.

برزگری افزود: حدود یک‌میلیون و ۸۰۰ دستگاه کارتخوان بانکی را به پرونده مالیاتی متصل کرده‌ایم و همچنین بانک مرکزی برای دو میلیون و ۲۰۰ هزار دستگاه کارتخوان بانکی پیامک فوری ثبت‌نام ارسال کرده است.

وی ابراز امیدواری کرد: که قبل از زمان ارائه اظهارنامه مالیاتی توسط مودیان، این سازمان بتواند اظهارنامه برآوردی تولید کند. اگر مودیان بدانند که سازمان دستش پر است و بر مبنای اطلاعات عمل کرده، جرأت نمی‌کنند خلاف آن عمل کنند؛ چراکه کتمان مالیات جرم است و مجازات دارد.

محمد برزگری رییس مرکز تنظیم مقررات سازمان امور مالیاتی در پایان با اشاره به اینکه تمام دستگاه‌های کارتخوان‌ها چه سیار و ثابت مالیات خواهند داشت خاطر نشان کرد: همه تلاش این است با دسترسی به تراکنش‌های بانکی، بیمه‌نامه‌ها، بارنامه‌ها، مراودات گمرکی، خودرویی و املاک، همه آنچه که منجر به فعالیت اقتصادی افراد می‌شود را شناسایی و احصاء کنیم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون