کد خبر: ۳۸۰۵۵
۱۲:۰۴ -۲۰ دی ۱۴۰۰
رئیس کمیسیون تجارت اتاق بازرگانی استان همدان بر لزوم راه اندازی آزمایشگاه مشترک کنترل سلامت محصولات صادراتی در کشور تاکید کرد.

محصولات صادراتی

نشان تجارت - خسرو طالبی رحیق بعدازظهر یکشنبه در جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه مسائل مربوط به محصولات کشاورزی و صادرات آن را در کمیسیون تجارت پیگیری کردیم، اظهار کرد: موضوع استفاده از سم را یک ماه پیش اوایل برگشت فلفل دلمه‌ای صادراتی در وزارت امور خارجه با معاونت اقتصادی مطرح کردیم.

طالبی رحیق با اشاره به اینکه برگشت محصولات کشاورزی صادراتی دو دلیل عمده داشت، ادامه داد: در گذشته سموم از اروپا وارد می‌شد و هم اکنون سموم از هند و چین وارد می‌شود و سموم تولیدات داخلی هم وجود دارد که باید بر آن نظارت شود چراکه در صورت عدم نظارت مصرف در آینده مشکلاتی بیشتر خواهیم داشت.

بازرگانان و تجار خارجی که محصول کشاورزی از ایران می‌خرند، نیاز به آزمایشگاه دارند و بر همین اساس پیشنهاد شده تجار خارجی یک آزمایشگاه مشترک با تجار ایرانی مشخص و آزمایشگاه مورد اعتماد هر نتیجه‌ای داد، هر دو طرف قبول کنند

وی با اشاره به اینکه در رابطه با راه اندازی آزمایشگاه پیشنهاداتی شده است، افزود: بازرگانان و تجار خارجی که محصول کشاورزی از ایران می‌خرند، نیاز به آزمایشگاه دارند و بر همین اساس پیشنهاد شده تجار خارجی یک آزمایشگاه مشترک با تجار ایرانی مشخص و آزمایشگاه مورد اعتماد هر نتیجه‌ای داد، هر دو طرف قبول کنند.

عضو کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان با اشاره به اینکه با تعیین آزمایشگاه مورد اعتماد دو طرف بعد از صادرات محصول مشکل پیش نمی‌آید، اضافه کرد: وزارت جهاد کشاورزی این پیشنهاد را پذیرفته و سازمان حفظ نباتات باید پیگیر آن باشد.

مسئول کمیته گلخانه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان نیز در ادامه به موضوع برگشت محصولات کشاورزی صادراتی اشاره کرد و با بیان اینکه بعد از گذشت دو ماه از برگشت فلفل دلمه‌ای، محصول گلخانه‌های ایران به ارمنستان، ترکمنستان و گرجستان ارسال و از این کشور‌ها به روسیه صادر می‌شود، اظهار کرد: این موضوع نشان می‌دهد مشکلی در محصولات وجود نداشته و مسئله چیز دیگری است.

وجود ۳۲۰ واحد کنترل کیفی در گلخانه‌های کشور

منافی با اشاره به وجود ۳۲۰ واحد کنترل کیفی در گلخانه‌های کشور، ادامه داد: این واحد‌های کنترل کیفی مستند سازی از کود و سموم استفاده شده در گلخانه‌ها را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه از ۳۲۰ واحد کنترل کیفی ۲۰ واحد در استان همدان و پنج واحد آن در شهرستان رزن قرار دارد، افزود: برگشت محصولات کشاورزی صادراتی موجب زیان گلخانه داران و زیان افرادی که علاقمند به ورود به این عرصه بودند، شد.

مسئول کمیته گلخانه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان با اشاره به اینکه گلخانه‌ها جوابگوی تولید خیار و گوجه نیستند، بیان کرد:۳۰ میلیون تن سبزی و صیفی در کشور تولید می‌شود که تولید کمتر از سه میلیون تن در گلخانه‌ها انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه یکی از سیاست‌های بخش کشاورزی افزایش‌گلخانه‌ها و کشت گلخانه‌ای است، ادامه داد: طبق این سیاست سبزی و صیفی در فضای باز تولید نخواهد شد و تولید آن در گلخانه‌ها انجام می‌شود.

برگشت محصولات کشاورزی صادراتی سه یا چهار سال توسعه گلخانه‌های کشور را به عقب می‌اندازد.

منافی با تاکید بر اینکه برگشت محصولات کشاورزی صادراتی سه یا چهار سال توسعه گلخانه‌های کشور را به عقب می‌اندازد، افزود: یکی دیگر از مشکلات شرکت برق و گاز هستند که با گلخانه‌دار همراهی نمی‌کنند.

وی با اشاره به اینکه گلخانه دار هیچ کمک دولتی نمی‌گیرد، اضافه کرد: برای ساخت یک واحد صنعتی میلیارد‌ها تومان باید هزینه کرد، اما گلخانه دار با سرمایه گذاری مختصر می‌تواند واحد تولیدی راه اندازی کرده و تاثیر خود را در اقتصاد بگذارد.

برای تولید یک کیلو گوجه فرنگی در فضای باز ۴۰۰ لیتر آب استفاده می‌شود درحالی که در گلخانه ۴۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

مسئول کمیته گلخانه کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی همدان با بیان اینکه امروز گلخانه دار هزینه‌ای که در سال ۱۴۰۰ داشته دو برابر هزینه او در سال ۹۸ بوده است، عنوان کرد: گلخانه به بهره وری درست از آب کمک می‌کند ضمن اینکه برای تولید یک کیلو گوجه فرنگی در فضای باز ۴۰۰ لیتر آب استفاده می‌شود درحالی که در گلخانه ۴۰ لیتر آب مصرف می‌شود.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه ارز ۴۲۰۰ تومانی فعلا باقی مانده است، اظهار کرد: جلسات سنگین و فشرده برای تک نرخی شدن ارز و حذف ارز ترجیهی برگزار شد چراکه این اقدام از رانت‌ها، فساد‌ها و تخلفات جلوگیری می‌کند.

علی محمودی ادامه داد: زیر ساخت‌ها برای نهاده‌های دام و طیور آماده نبود و محاسباتی دولت و مجلس انجام دادند و به این نتیجه رسیدند که ارز ترجیهی فعلا باقی بماند.

گلخانه داران از شرکت‌های گاز و برق و بانک کشاورزی فقط استمهال می‌خواهند

وی در رابطه با مشکلات گلخانه داران از جمله بدهی آن‌ها به شرکت‌های خدمات رسان برق و گاز و بانک کشاورزی افزود: گلخانه داران از شرکت‌های گاز و برق و بانک کشاورزی فقط استمهال می‌خواهند.

رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان همدان در رابطه با برگشت محصولات کشاورزی صادراتی با تاکید بر اینکه روسیه تا کشت بعدی از مجاری ایران بار خریداری نخواهد کرد: در حال حاضر فلفل دلمه‌ای ایران را به کشور ثالث می‌دهند و آن‌ها محصول را به روسیه صادر می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مشکلات و مسائل فنی و صادرات و مشکلات گلخانه‌ها نباید گم شود، اضافه کرد: در راستای کاربردی کار کردن، باید هرچه سریع‌تر در جلسه‌ای با استاندار موضوع مطرح شود چراکه مسئله صادرات بسیار مهم است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان نیز در ادامه با اشاره به اینکه طی سال ۱۴۰۰ نسبت به سال گذشته علارغم قطعی برق ۱۸ درصد افزایش مصرف داشتیم، اظهار کرد: در زمینه کشاورزی پول برق چندانی دریافت نمی‌کنیم.

هشت درصد هزینه برق در کشاورزی دریافت می‌شود درحالی که نرخ تمام شده بیشتر است.

علی سهرابی با اشاره به اینکه نرخ سایر مصارف ۳۸۰ تومان به ازای هر کیلو وات ساعت و نرخ برق خانگی ۱۲۴ تومان است، ادامه داد: مجموع تعرفه‌ها در استان همدان ۱۰۰ تومان و در بخش کشاورزی ۳۱ تومان است و در واقع هشت درصد هزینه برق در کشاورزی دریافت می‌شود درحالی که نرخ تمام شده بیشتر است.

وی با اشاره به اینکه قیمت تمام شده هر کیلو وات ساعت ۸۰۰ تومان از نیروگاه خریداری می‌شود، اضافه کرد: در حوزه کشاورزی چیز زیادی عاید ما نمی‌شود.

مدیرعامل شرکت توزیع برق استان همدان با اشاره به اینکه در ساعات خاصی در زمینه تولید از ظرفیت خاصی نمی‌توانیم بالا‌تر برویم، بیان کرد: باید در زمینه پروانه بهره برداری تاریخ انقضا مد نظر استفاده کنندگان باشد چراکه وقتی تاریخ انقضا می‌گذرد و تمدید نمی‌کند ۲۰ درصد به هزینه مصرفی اضافه می‌شود.

سهرابی با اشاره به اینکه یکسری مشترکان از قدرت خریداری شده بیشتر مصرف می‌کنند، ادامه داد: به ازای مصرف بیشتر نرخ رو دو برابر می‌گیریم.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون