نشان تجارت - بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده، تقاضا برای ماهی جهت استفاده به عنوان خوراک آبزیان روند افزایشی دارد و در حال حاضر تقریباً یک سوم ماهیهای صید شده در جهان به روغن ماهی و پودر ماهی فرآوری میشود، زیرا پودر ماهی و روغن ماهی فرآوری شده متعاقباً در خوراک دام برای طیور و همچنین در رژیم غذایی ماهیهای گوشتخوار پرورشی استفاده میشود.
از سوی دیگر کارشناسان میگویند: با توجه به اینکه انتظار میرود طی دو دهه آینده آبزی پروری به سرعت گسترش یابد، بسیاری نگران هستند که افزایش تقاضا برای پودر ماهی و روغن ماهی ممکن است فشار ماهیگیری را برای تامین مواد اولیه تخلیه شده افزایش دهد.
بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده تا پایان سال ۲۰۲۱، بازار جهانی پودر ماهی ارزشی بیش از ۴ و نیم میلیارد دلار داشته است. از سوی دیگر پیش بینی میشود ارزش این بازار جهانی تا سال ۲۰۳۱ به رشدی ۶ درصدی به ۸.۷ میلیارد دلار برسد. دادههای آماری منتشر شده در سطح جهانی نشان میدهد: در سال ۲۰۲۱، کل فروش پودر ماهی در آمریکای شمالی به ۱.۴۸ میلیارد دلار رسیده است که تقریباً ۳۱.۳ درصد از فروش جهانی را شامل میشود.
چین با رقم زدن تولیدی به ارزش ۲۵۷ میلیون دلار در سال ۲۰۲۱ تسلط خود را بر بازار غذای ماهی شرق آسیا تثبیت کرده است
دادههای منتشر شده جهانی همچنین نشان میدهد: چین، تایلند و ویتنام با تولید ۱.۰۳ میلیون تن در سال ۲۰۱۹ سه تولیدکننده بزرگ پودر ماهی در آسیا هستند که اکثریت آن در بازارهای آسیایی مصرف میشود.
گزارشات جهانی همچنین حاکی از تسلط چین بر بازار غذای ماهی در شرق آسیا است. به طوری که اندازه بازار پودر ماهی چین تا پایان سال ۲۰۲۱ به ارزش ۲۵۷ میلیون دلار بوده است.
با این وجود کارشناسان میگویند: انتظار میرود تولید کنندگان پودر ماهی ارگانیک در ژاپن تا سال ۲۰۳۱ با نرخ رشد ۶.۷ درصدی توسعه بازار را رقم بزنند.
تایلند یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده پودر ماهی در جهان است که سهمی ۳۶درصدی از بازار پودر ماهی جنوب آسیا دارد
کارشناسان جهانی همچنین میگویند: تایلند یکی از بزرگترین کشورهای تولید کننده پودر ماهی در جهان است و ۳۶درصد از سهم بازار پودر ماهی جنوب آسیا در سال ۲۰۲۱ را به خود اختصاص داده، اما تقاضا برای پودر ماهی تیلاپیا در ویتنام به رشد بازار دامن میزند.
در واقع گزارشات منتشر شده نشان میدهد: صنعت ماهیگیری تایلند رشد کرده و به یکی از صادرکنندگان برتر شیلات در جهان تبدیل شده است که حدود ۲۰ درصد از کل صادرات محصولات غذایی تایلند را به خود اختصاص داده است. کنسرو ماهی تن و ساردین و همچنین میگو و ماهی مرکب فرآوری شده بیش از ۷۰ درصد از کل صادرات محصولات شیلاتی را تشکیل میدهند. همچنین انتظار میرود فروش پودر ماهی سالمون در تایلند به دلیل افزایش تقاضا از سوی صنایع مختلف مانند طیور، خوراک آبزیان و ... با نرخ رشد بالایی افزایش یابد.
بر اساس گزارشات جهانی منتشر شده آلمان سهمی به میزان ۲۳.۸ درصد از بازار پودر ماهی در اروپا دارد
دادههای آماری منتشر شده همچنین حاکی از این است: آلمان سهمی ۲۳.۸ درصد از بازار پودر ماهی در اروپا را در اختیار دارد و انتظار میرود حضور گسترده بخش بزرگ غذا و رستورانهای زنجیرهای به افزایش تقاضا برای پودر ماهی سالمون و فروش پودر ماهی سالمون در بازار آلمان ادامه یابد.
گزارشات جهانی همچنین نشان میدهد: پودر ماهی معمولی بیش از۹۴ درصد از سهم بازار را به خود اختصاص داده است و انتظار میرود فروش کلی پودر ماهی در ده سال آینده شاهد رشدی بیش از ۶ درصد در سال باشد.