نشان تجارت - درج قیمت تولیدکننده روی کالا در مرحله اول از ۲۷ آذر برای چهار قلم کالای مصرفی شامل آب معدنی، نوشابه گازدار، آبمیوه و ماءالشعیر و چهار قلم کالای سرمایهای شامل غذاساز، نوشیدنی ساز، چرخ گوشت و ماکروویو اجباری شد و هفته گذشته در مرحله دوم پودر لباس شویی، دستمال کاغذی، پوشک بچه، یخچال فریزر، تلویزیون و ماشین لباس شویی هم به این فهرست اضافه شد. از حالا به بعد روی این محصولات قیمت تولیدکننده را خواهید دید. اما این طرح به گفته عباس تابش، مدیرعامل سازمان حمایت آیا برای لوازم خانگی موجب شفاف سازی قیمتها خواهد شد؟
دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری با بیان اینکه این طرح، طرح خوبی است، اما دارای ایرادات و نواقصی است، گفت: مشکلی که در این طرح وجود دارد، این است که این طرح برای همه اصناف و کالاها به ویژه لوازم خانگی نمیتواند به صورت یکسان اجرا شود.
محمدرضا شهیدی ادامه داد: اشکال نخست، شیوه درج قیمت روی کالاهاست. قیمت خوراکیها و محصولات سلولزی همانند دستمال کاغذی روی کالا درج میشود و، چون کالا همراه با بسته بندی عرضه شده، برای مردم در زمان خرید قابل رویت است؛ اما لوازم خانگی این گونه نیست.
دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری در تشریح این موضوع گفت: زمانی که مصرف کننده برای خرید یخچال فریزر یا سایر لوازم خانگی به نمایشگاه یا فروشگاه مراجعه میکند، کالا را بدون کارتن مشاهده میکند. در واقع قیمت تولیدکننده روی لوازم خانگی زمانی که کالا در منزل به خریدار تحویل میشود برای مردم قابل رویت است و آن زمان دیگر سودی برای خریدار ندارد.
شهیدی افزود: لذا این هدف قانون گذار که مردم قیمت تولیدکننده را روی کالا رویت کنند، در مورد لوازم خانگی برخلاف کالایی مثل دستمال کاغذی یا محصولات سلولزی و لبنیات و... رویت نمیشود؛ بنابراین باید در مورد لوازم خانگی شیوه دیگری برای شفاف سازی اندیشید.
دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری در مورد اشکال دوم این طرح گفت: سال هاست که مردم به قیمت مصرف کننده روی کالاها عادت کرده اند. به طور مثال یک تلویزیون را ۱۰ میلیون تومان خریداری کرده اید و میبینید قیمت تولیدکننده روی کارتن تلویزیون ۹ میلیون تومان است.
شهیدی ادامه داد: مردم حساب نمیکنند این قیمت ۹ میلیونی، قیمت درب کارخانه لوازم خانگی است، زیرا فرهنگ جاافتاده در بین مردم فرهنگ مصرف کننده بوده است؛ لذا باید در مورد این کار، فرهنگ سازی انجام شود وگرنه موجب درگیری و نارضایتی مردم خواهد شد و مردم حس میکنند سرشان کلاه رفته است. بهتر است این کار با کالاهایی مثل کالاهای سوپری شروع شود و لوازم خانگی نیز در مراحل بعدی در دستور کار قرار گیرد، زیرا نصب قیمت تولیدکننده روی لوازم خانگی در مرحله اول، موجب مشکل آفرینی شود.
دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری در مورد مشکل سوم درج قیمت تولیدکننده روی لوازم خانگی گفت: در کالاهای سوپری مثل دستمال کاغذی، شیرو.. روی کالاها قیمت میخورد و به آسانی قابل پاک شدن نیست. ولی فرض کنید تولیدکننده لوازم خانگی، برچسب قیمت را روی کارتن بزند و به مغازه بفرستد. اگر فروشندهای بخواهد تخلف کند به راحتی قیمت دیگری نصب میکند و این موضوع موجب درگیری بین تولیدکننده و سازمان بازرسی میشود.
شهیدی افزود: بحث سوم این است که در کالاهای سوپری تفاوت قیمت درب کارخانه تا مصرف کننده بالاست و ۵۰ درصد تفاوت بین قیمت تولیدکننده و مصرف کننده وجود دارد؛ اما در لوازم خانگی فاصله قیمتی نهایتا ۱۰ درصد است لذا درج قیمت تولیدکننده روی لوازم خانگی موجب کاهش قیمت زیادی نخواهد شد.
دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری از ارائه پیشنهاد به سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خبر داد و گفت: پیشنهاد ما این است که قیمت تولیدکننده، قیمت عمده فروشی و قیمت خرده فروشی در سامانه ۱۲۴ درج شود که مردم در زمان خرید به این سامانه مراجعه کنند و قیمت درست را صحت سنجی کنند.
شهیدی ادامه داد: همچنین در کنار این موضوع، تولیدکنندگان لیست قیمتی را به همه فروشندگان و مغازهها ارسال کنند و آنها هم مکلف باشند که در اختیار مصرف کننده قرار دهند؛ ولی اینکه صرفا قیمت تولیدکننده با یک برچسب روی کارتن لوازم خانگی زده شود که مردم این کالاها را به صورت بازشده میبینند هدف قانون گذار را انجام نخواهد داد لذا باید تغییراتی برای هر صنفی متناسب با خودش داده شود تا این طرح بتواند موفق باشد وگرنه اینکه یک نسخه برای همه کالاها پیچیده شود طرح دچار مشکل خواهد شد.
دبیر انجمن لوازم صوتی و تصویری توضیح داد: اگر این طرح از کالاهای سوپری شروع شود و رسانهها و صدا و سیما نیز برای اجرای این طرح فرهنگ سازی کنند طرح قابلیت استفاده دارد، ولی اگی بخواهیم صرفا بدون فرهنگ سازی این کار را کنیم موجب نارضایتی مردم خواهد شد.
شهیدی ادامه داد: هر طرحی ابتدا ایراداتی دارد، ولی باید رفع شود. روش ما این است که قیمت سه ستونه در سامانه ۱۲۴ ثبت شود و هرکسی در هر مغازهای رفت آن را ببیند و حتی روی کالا بارکدی بخورد که آن بارکد اصالت کالا و قیمت واقعی را نشان دهد.