نشان تجارت - محمد آیتی: هرچند دو سالی است که شیوع ویروس کرونا و نمونههای جهش یافته آن، اقتصاد و سبک زندگی همه کشورها را تحت تاثیر قرار داده است، اما باید بپذیریم که استفاده از ظرفیت گردشگری یکی از بهترین فرصتها برای درآمدزایی دولتهاست. براساس گزارشهای جهانی، نه تنها کشورهای سرمایهدار دنیا مثل آمریکا، فرانسه، اسپانیا، کانادا، انگلیس و... از این ظرفیت بهره بردند که حتی برخی کشورهای موسوم به جهان سوم و یا در حال توسعه مثل امارات، ترکیه، مالزی، تایلند و... هم با تدابیری که سالها پیش اندیشیدند، توانستند کشورهای خود را به درآمدی بیش از گذشته برسانند و تا حد قابل ملاحظهای خود را از چالشهای اقتصادی مثل، نبود ارز و بیکاری خلاص کنند. یکی از فرصتهای جذب توریست برای برخی کشورها از جمله ایران «گردشگری دریایی» است.
گردشگری دریایی امروزه یکی از جذابترین و هیجانانگیزترین صنعتهای گردشگری داخلی و خارجی به شمار میرود که کشورهای بسیاری به دنبال توسعه و بهبود آن هستند. تورهای دریایی، ورزشها و تفریحات آبی، غواصی و سایر سرگرمیهای مرتبط با ساحل و فراساحل همگی در گردشگری دریایی قرار میگیرند. هرساله تعداد گردشگران دریایی همچون مسافران کروز رو به افزایش است و کشورهای بسیاری چه کوچک و چه بزرگ در تلاش هستند حتی از کوچکترین ظرفیتهای آبی، دریایی و ساحلی خود بیشترین استفاده را ببرند تا با جذب مسافران، درآمد خود را افزایش دهند. نگاهی اجمالی به روند دهههای گذشته کشورمان به سادگی به ما نشان میدهد که ایران همیشه در جذب گردشگری دریایی ناکام بوده است.
علی باباییکارنامی نماینده مردم ساری در مجلس یازدهم در همین رابطه گفت: وقتی سیاستهای گردشگری و جذب توریست در کشور درست و منطقی وضع نشده و در اجرا، عالمانه به آن نپرداختیم، طبیعی است که در گردشگری دریایی هم شرایط خوبی نداشته باشیم، زیرا گردشگری دریایی جزئی از حوزه گردشگری است.
وی افزود: بحثهای من فراتر از این است. ما ابتدا باید اقتصاد دریا را پر و بال میدادیم تا در ادامه گردشگری دریایی هم رونق پیدا میکرد.
این عضو فراکسیون توسعه اقتصاد دریامحور ادامه داد: درباره استفاده از ظرفیت دریا، یعنی همان تولید ثروت باید بگویم امروز حجم اقتصاد دریا در سراسر جهان سالانه بیش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار است که سهم ایران از این رقم کمتر از یک درصد است.
وی تصریح کرد: ایران هم باید از ظرفیت دریا مثل بقیه کشورهای پیشرفته استفاده کند تا سهمش از ۱۰۰۰ میلیارد دلار به مراتب بیشتر از یک درصد شود، چون ما از بین ۱۸۲ کشور مشرف به دریا رتبه چهلم را داریم، اما درآمدمان بسیار کم است.
باباییکارنامی اظهار داشت: اصل گردشگری ما زیر سوال است، چه برسد به گردشگری دریایی. ما از مناطق آزاد خود هم استفاده نکردیم، یعنی قراردادها در این مناطق به جای اینکه برد برد باشد برد باخت بوده است. عمده دلیل آن هم این است که رانت در کشور ما فراگیر است و از طرفی، عدهای تصمیمگیر به جای تلاش، مسیر راحتطلبی را انتخاب کردند. شاید چهار یا پنج سال باشد که حساسیت نسبت به اقتصاد به دلیل تحریمها بیش از پیش شده است.
نماینده ساری در ادامه عنوان کرد: در بحث ترانزیت به شدت به دریا وابسته هستیم. صادرات نفت و گاز و برخی مواد اولیه و کالاها از طریق دریا صورت میگیرد که برای کشوری مثل ایران با این همه منابع، نیاز به توجه بیشتر به دریاست.
نایب رییس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: رونق حوزه گردشگری نیازمند نگاه فرهنگی، اجتماعی، سیاسی، محیط زیستی و منطقهای است. برای اینکه بتوانیم در این عرصه حرف برای گفتن داشته باشیم باید زیرساخت بخشهای مختلف را آماده و سپس روی به معرفی جاذبههای کشور
بیاوریم.
وی یادآور شد: ساری در سال ۲۰۲۲ میزبان گردشگری جهان است، ولی دولت در تعریف گردشگری سردرگم است و معلوم نیست قرار است چه چیزی را به دنیا نشان دهد.
باباییکارنامی در پایان خاطرنشان کرد: مرتب گفته میشود حالِ اقتصاد خوب نیست. طبیعتاً با حرف چیزی درست نمیشود. کشوری قدرتمند و مستقل هستیم، اما در خیلی از مواقع برای خردجمعی ارزش قائل نمیشویم. دشمنان نظام با تمام وجود به دنبال ضربه زدن به ما هستند و ما هیچ راهی نداریم جز اینکه خودمان را قوی کنیم. استفاده از ظرفیت دریا و درآمدزایی و اشتغالزایی در این بخش یک مسیر میانبُر برای پیشبرد اهداف ما است. انشاا... در دولت سیزدهم شاهد تغییر رویکرد در بحث اقتصاد دریا باشیم تا به مرور زمان، جایگاهمان در این حوزه در دنیا ارتقاء قابل ملاحظهای پیدا کند.
منبع: روزنامه اقتصاد سرآمد