کد خبر: ۳۶۷۹۴
۱۵:۱۱ -۱۳ آذر ۱۴۰۰
بنفشه شجاع:
یک فعال محیط زیست گفت: یک سال است که شهرداری و مجلس در طرح‌های عنوان شده، سگ و گربه را هم‌ردیف با مار، کروکودیل و... قلمداد می‌کنند و این موضوع از هر نظر و زاویه‌ای چه علمی و چه شرعی اشتباه است. پت‌هایی مثل سگ و گربه هیچ سنخیتی با حیوانات خطرناک ندارند.

طرح صیانت از حقوق عامه در برابر حیوانات

نشان تجارت - محمد آیتی: چندی پیش، برخی نمایندگان مجلس یازدهم، طرحی را با عنوان «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» به امضا رساندند که بلافاصله با واکنش‌ انتقادی جامعه مواجه شد.

سال‌هاست لایحه «حمایت از حیوانات» معطل مانده درحالی‌که با توجه به انتشار گسترده ویدئوهای مرتبط با حیوان آزاری‌  در شبکه‌های اجتماعی که هرازگاهی شاهد آن هستیم و جریحه‌دار شدن روح و روان جامعه به تبع مشاهده آزار دردناک حیوانات بی‌پناه و بی‌زبان، تصویب این لایحه می‌باید در اولویت کار نمایندگان قرار بگیرد.

از سوی دیگر برخلاف مجلس که عجله چندانی برای قانونمند کردن حقوق حیوانات و پایان دادن به رنج آنها ندارد، غذارسانی، عقیم‌سازی و درمان حیوانات شهری همیشه مهم‌ترین دغدغه‌ فعالان حقوق حیوانات و محیط زیست بوده است. از این‌رو به سراغ دکتر بنفشه شجاع، مدیرعامل موسسه هستی‌بانان ایرانیان رفتیم تا نظرات او را در این باره جویا شویم.

با طرح مجلس تکلیف دامپزشکان و دانشجویان این رشته چیست؟

شجاع گفت: روز ۱۸ آبان ۱۴۰۰ در مجلس طرحی با عنوان «صیانت از حقوق عامه در مقابل حیوانات مضر و خطرناک» مطرح شد که به اعتقاد من، طرحی غیرقابل انجام و مخالف با حقوق حیوانات و حتی حقوق شهروندی است.

وی افزود: در این طرح، صحبت از مبالغ سنگین جریمه شده که کاملاً غیرمنطقی است، آن هم با اوضاع و احوالی که درآمد مردم دارد. تصور من بر این است که این طرح به دلایلی قابلیت اجرایی ندارد: ۱- در ایران سازمان دامپزشکی وجود دارد. ۲- شبکه دامپزشکی میلیون‌ها دامپزشک در دانشگاه‌های مختلف را تحت پوشش دارد. ۳- در سطح شهر تعداد بسیار زیادی پت شاپ، مطب، کلینیک دامپزشکی و مراکز پرورش سگ و گربه وجود دارد. ۴- بسیاری از افراد و مشاغل از طریق خرید و فروش، تولید و توزیع واکسیناسیون و مواد غذایی و درمان و داروی مربوط به پت‌ها در حال امرار معاش هستند. پس اگر قرار باشد هیچ حیوان خانگی نگهداری نشود سرانجام و آینده دانشجو‌ها و دکتر‌های دامپزشکی چه می‌شود؟

مدیرعامل موسسه هستی بانان ایرانیان تصریح کرد: اگر این طرح بخواهد اجرا شود باید تمام دانشجویان دامپزشکی از دانشگاه‌ها انصراف دهند و درب دانشگاه‌های دامپزشکی بسته شوند، ولی الان می‌بینیم که بحث دام کوچک در تخصص دامپزشکی در دانشگاه‌ها در حال تدریس است، چون تمام دامپزشکان، دامپزشک دام بزرگ نیستند و خیلی از آن‌ها دامپزشک‌های دام‌های کوچک مثل سگ و گربه هستند.

شهرداری و مجلس، سگ و گربه را هم‌ردیف با مار و کروکودیل می‌دانند!

شجاع یادآور شد: به اعتقاد من، انسان‌ها حق دارند برای فرار از تنهایی یا نگهبانی یا برای درمان حالت‌های افسردگی و مریضی خود و... حیوان خانگی بی‌آزار داشته باشند. سگ نگهبان کارش نگهبانی از خانه است. یا مثلاً گربه و سگ، همدم خیلی از بچه‌ها هستند. این حیوانات در چهاردیواری شخصی افراد هیچ مشکلی برای هیچ کسی ایجاد نمی‌کنند. یک سال است که شهرداری و مجلس در طرح‌های عنوان شده، سگ و گربه را هم ردیف با مار، کروکودیل و... قلمداد می‌کنند و این موضوع از هر نظر و زاویه‌ای چه علمی و چه شرعی اشتباه است. پت‌هایی مثل سگ و گربه هیچ سنخیتی با حیوانات خطرناکی که نامشان را آوردیم یا حیوانات موذی مثل موش و سوسک ندارند.

وی گفت: حال من به عنوان یک انسان وظیفه‌شناس اگر بیبینم حیوانی تصادف کرده و آسیب دیده و بخواهم او را برای درمان به دامپزشکی برسانم و سپس پلیس جلوی من را بگیرد و ۱۰۰ میلیون تومان جریمه‌ام کند، انسانیت در جامعه چه می‌شود؟ این طرح قابل اجرا نیست، ولی متاسفانه بسیاری از مردم ترسیده و واکنش‌های عجیبی به آن نشان داده‌اند.

این فعال حقوق حیوانات افزود: موضوع دیگری که بسیاری از افراد در حال سوءاستفاده از آن هستند مسئله سگ‌های رها و آزاد است. این افراد به جای رسیدگی به مسائل و نواقص گفته شده بالا بحث آسیب سگ‌های رها و گله به محیط‌زیست را مطرح کرده‌اند. سگ خانگی با سگی که به صورت گله‌ای و شهری در کوه زندگی می‌کند بسیار متفاوت است. سگ خانگی بسیار وابسته به انسان است و غذایش را از انسان تامین می‌کند. ترسو است و هیچ رفتار و حمله وحشیانه‌ای ندارد. اگر هم جایی گزارش شده که سگی به فردی حمله کرده آن سگ یا سگ گله و نگهبان بوده یا سگی بوده که گوش و دمش را بریده و به او آسیب و آزار رسانده‌اند؛ و باز هم در این میان دست انسان دخیل بوده که باعث ناهنجاری در این سگ شده است که البته همین سگ هم اگر به او حمله نشود و آزار نبیند به کسی حمله نمی‌کند.

شجاع در پایان خاطرنشان کرد: برخی با این کار‌ها می‌خواهند اجازه کشتار بی‌رحمانه و مافیای ساماندهی و پولشویی را تقویت کنند، چون این مافیا سالانه به صورت مخفیانه برای معدوم‌سازی یا نگهداری و عقیم‌سازی سگ‌ها چندین میلیارد رد و بدل می‌کنند و با این طرح می‌خواهند سرپوشی روی آن بگذارند.

منبع: جامعه24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
دنیاا
|
Iran (Islamic Republic of)
۱۵:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۳
0
0
براوو خانم شجاع
آخرین اخبار
گوناگون