کد خبر: ۱۹۴۷۳
۱۷:۳۰ -۲۰ شهريور ۱۳۹۹
بنفشه شجاع / مدیرعامل موسسه هستی بانان ایرانیان

نشان تجارت - به‌طور متوسط هر سگ و یا گربه در هر زایمان قادر است سه تا هفت بچه به‌دنیا بیاورد که در هر زمان فحلی امکان بارداری در حیوان سالم وجود دارد.

اصولاً توله‌های سگ و گربه در ایران تلفات بسیار بالایی دارند. عواملی همچون حیوان‌آزاری، سرما و گرما، بی‌آبی و بی‌غذایی، تصادفات جاده‌ای و کشتار دسته‌جمعی آن‌ها توسط عوامل شهرداری از جمله دلایل تلف‌شدن این موجودات دوست‌داشتنی است. از این‌رو مهمترین دغدغه ما به‌عنوان حامیان حیوانات، عقیم‌سازی آن‌ها است.

نیک می‌دانیم که روش انسانی کنترل جمعیت حیوانات بی‌سرپرست در اکثر کشورها، عقیم‌سازی است. این روش یکی از موثرترین و کارآمدترین شیوه‌ها برای کنترل جمعیت و رسیدگی به وضعیت حیوانات است. البته در کشورهای دیگر که قوانین حقوق حیوانات وجود دارد، این کار توسط بخش دولتی، شهرداری‌ها و سازمان‌های محیط زیستی صورت می‌پذیرد. در ایران متاسفانه این رویکرد جدی نیست و از این‌رو گاهی شاهد استفاده از روش‌هایی مثل تلف‌کردن و کشتار سگ‌ها با اسید، از بین‌بردن گربه‌ها با سم و یا تیرباران‌کردن سگ‌های بی‌سرپرست توسط پیمانکاران شهرداری‌ها هستیم.

این اتفاقات باعث شده است که مسئولیت حمایت از حیوانات بیش از پیش بر دوش ما حامیان حیوانات سنگینی کند. حال ما و برخی دوستان و همکاران از سر وظیفه‌شناسی و حیوان‌دوستی سعی داریم گام‌های کوچکی را با کمک یکدیگر در جهت رفاه حال حیوانات برداریم.

برای حیوانی که قادر به کنترل جمعیت خود نیست و با سیاست‌های نادرست اتخاذشده باعث‌شده در اکوسیستم از جایگاه حقوقی و طبیعی برخوردار نباشد و به بدترین و زجرآورترین نحو از بین برود و یا مورد آزار واقع شود، عقیم‌سازی آن یک لطف محسوب می‌شود که سبب پایین‌آمدن کمیت، یعنی جمعیت کلونی و بالارفتن کیفیت زندگی در این‌گونه از حیوانات اهلی می‌شود.

یکی از مهمترین اهداف موسسه ما (هستی بانان ایرانیان) که به‌صورت خودجوش هفت سال از فعالیتش می‌گذرد، عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری سگ و گربه‌های بی‌سرپرت (به‌منظور جلوگیری از ازدیاد جمعیت که منجر به تلف‌شدن حیوان از گرسنگی و یا کشتار دست‌جمعی آن‌ها می‌شود) به روش جهانی CNR و یا CNVR است. در این روش بعد از زنده‌گیری حیوان، به کلینیک و یا مرکز عقیم‌سازی منتقل شده و بعد از معاینه و تایید سلامت، عقیم شده و حدوداً بعد از گذشت سه تا پنج روز نقاهت و آنتی‌بیوتیک‌تراپی با پلاک گوش‌نشان‌گذاری‌شده و به محیط طبیعی و دور از مناطق مسکونی باز‌می‌گردد و تحت پوشش موسسه، رسیدگی و غذادهی سالم انجام می‌گیرد. شایان ذکر است تمام این اعمال با کمک‌های مردمی و بودجه شخصی اعضای موسسه و خیرین انجام می‌پذیرد.

برای روشن‌ترشدن این مهم می‌شود به چند مورد از مزایای عقیم‌سازی سگ‌ها اشاره کرد:

کاهش التهاب پروستات و اندام‌های جنسی
کاهش خطر ابتلا به سرطان‌ها (سرطان بیضه و رحم از شایع‌ترین سرطان‌ها در سگ‌هاست)
حذف روابط جنسی و رفتارهای جنسی مثل پرسه‌زدن سگ دعوا بر سر جفت و واق‌زدن زیادی
حذف رفتار علامت‌گذاری (ادرارکردن به‌منظور تعیین قلمرو)
کاهش رفتارهای تهاجمی و نزاع
جلوگیری از افزایش ناخواسته جمعیت سگ‌ها
افزایش اطاعت‌پذیری و تعلیم

یکی از اهداف موسسه «هستی بانان ایرانیان» جذب انساهای خیر و حیوان‌دوست جهت وسعت و سرعت‌بخشیدن به طرح عقیم‌سازی و پلاک‌گذاری حیوانات بی‌سرپرست و همچنین احداث یک مرکز است که بتوانیم با کمک یکدیگر دسته‌دسته حیوانات را عقیم کرده و در دوره کوتاه نقاهت بعد از عمل، در مرکز نگهداری کنیم و سپس به محل زندگی‌شان برگردانیم.

امید است دست در دست هم به این مهم دست پیدا کرده تا سرزمین‌مان خانه امن این همشهری‌های بی‌پناه‌مان باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون