کد خبر: ۳۶۴۱۹
۱۹:۰۰ -۰۳ آذر ۱۴۰۰
خواب کافی و منظم برای رشد و یادگیری کودکان بسیار مهم است، اما برخی از کودکان از خواب بیزارند که باید با توجه به علت آن از راهکاری‌های مناسب برای راحت خواباندن کودک استفاده کنید.

کودک بدخواب

نشان تجارت - این مشکل که کودک از خواب گریزان است و به رخت خواب نمی‌رود محدود به سال‌های کودکی و نوپایی نمی‌شود. امتناع از رفتن به رخت خواب می‌تواند یک مشکل بسیار شایع برای کودکان سنین مدرسه نیز باشد.

رسیدگی زود هنگام به این موضوع بسیار مهم است، زیرا خواب و استراحت کافی برای کودکان در سن مدرسه بسیار اهمیت دارد چرا که در صورت عدم خواب کافی، کودک در تمرکز، یادگیری و توجه با مشکلاتی مواجه خواهد شد. علاوه بر این ممکن است که بر روحیه و رفتار او، رشد جسمی و حتی توانایی آن‌ها در مقابله با بیماری و عفونت تاثیر بگذارد.

چرا کودکم از خوابیدن گریزان است؟

اگر کودک شما بطور مداوم با خوابیدن مشکل دارد، سعی کنید علت آن را جستجو کنید. در ادامه این بخش دلایل رایجی وجود دارد که می‌تواند به شما در روند جستجو کمک کند:

۱. کودکان نیاز‌های خواب متفاوتی دارند:

کودکان نیز همانند بزرگسالان نیاز‌های خواب منحصر به خود را دارند. برخی از کودکان ممکن است فقط ۹ ساعت به خوابیدن احتیاج داشته باشند، در حالی که برخی دیگر به حداقل ۱۱ ساعت یا بیشتر احتیاج دارند.

به طور متوسط بیشتر کودکان در سنین مدرسه به ۱۰-۱۱ ساعت خواب نیاز دارند. شما به عنوان والدین باید به علائمی، چون برخاستن دشوار از خواب، اختلال در تمرکز و یا بیش فعالی او توجه کنید، زیرا ممکن است یکی از علل بی خوابی اش باشند.

۲. فرزندتان قصد ترک هیجانات خود را ندارد و کنجکاو است:

کودکان گاهی تصور می‌کنند هنگامی که آن‌ها در رخت خواب هستند اتفاقات جادویی و خاصی خارج از اتاق خواب آن‌ها در حال رخ دادن است.

اگر دیگر اعضای خانواده مشغول تماشای تلویزیون و یا صحبت کردن باشند کودکان به آن‌ها گوش می‌دهند و همین امر سبب اختلال در خواب آن‌ها خواهد شد، بنابراین سعی کنید خانه را ساکت کنید و آرامش رابرای فرزندتان فراهم نمایید.

۳. بلافاصله بعد از بازی و سرگرمی زمان مناسبی برای خواب کودک نیست:

اگر چه کودکان مشغول تماشای تلویزیون یا انجام فعالیت‌های خود هستند، اما خواباندن به زور آن‌ها دشوار است. لازم است کودک قبل از خواب در آرامش بسر ببرد تا خوابی راحت را سپری کند.

۴. زمانی که بیش از حد خسته هستند:

زمان انجام تکالیف و بازی بعد از فعالیت‌های مدرسه ممکن است که خیلی طول بکشد در واقع خسته بودن بیش از حد کودک می‌تواند سبب بیش فعالی او شود و خوابیدن را دشوار کند.

۵. زمانی که آن‌ها به قدر کافی خسته نشده اند:

اگر فرزند شما پس از مدرسه و در اواخر روز چرت بزند ممکن است در خواب او اختلال ایجاد شود، زیرا آن‌ها هوشیاری و طراوت خود را حفظ کرده اند. سعی کنید از چرت زدن او پرهیز کنید و در عوض او را تشویق به انجام تکالیف مدرسه کنید، شام را زود میل کنید تا کودک بتواند راحت بخوابد. در تعطیلات آخر هفته یا تابستان نیز از فعال بودن کودک خود مطمئن شوید تا زمانی که آن‌ها واقعا خسته شوند.

کودک بدخواب

۶. آن‌ها با رشد خود میل به استقلال دارند:

بچه‌های سنین مدرسه بطور مداوم قصد دارند تا استقلال خود را نشان دهند و خوابیدن یکی از مواردی است که می‌خواهند کنترل آن را به دست گیرند. ممکن این است کودک حوالی ساعت ۶-۷ عصر احساس خواب آلودگی داشته باشد و والدین مقاومت کنند.

۷. آن‌ها نسبت به موضوعی مضطرب هستند یا استرس دارند:

بچه‌ها ممکن است در مورد تکالیف مدرسه، امتحانات، انجام کاری، تغییر یا پیشرفت در زندگی مانند رفتن به مدرسه‌ای جدید، داشتن یا نداشتن وقت کافی با والدین احساس نگرانی یا اضطراب داشته باشند و یا این که فیلم یا کتابی سبب ترس آن‌ها شده است، همین امر در خواب آنان اختلال ایجاد خواهد کرد.

 

راه حل‌هایی برای خواباندن آسان کودک:

با انجام راهکار‌های ذیل به کودک خود کمک کنید تا راحت بخوابد. چنان چه این مشکل همچنان ادامه داشت با پزشک متخصص اطفال یا یک متخصص خواب این موضوع را ارزیابی کنید:

۱. تنظیم کردن روتین خواب:

داشتن روالی معمول هنگام خواب می‌تواند خوابی سالم و راحت را به همراه داشته باشد. حداقل یک ساعت قبل از رفتن به رخت خواب تلویزیون و سایر لوازم الکترونیکی را خاموش کنید. اگر فرزند شما اصرار داشت که خسته نیست به او اجازه دهید تا بی سر و صدا در اتاق خود بماند، کتاب بخواند یا موسیقی گوش دهد.

۲. عصر‌ها را آرام سپری کنید:

حداقل یک ساعت قبل از خواب تلویزیون، رایانه، تبلت و سایر لوازم الکترونیکی را خاموش کرده و آن‌ها را کنار بگذارید. این فعالیت‌ها خوابیدن را مختل می‌کنند در عوض سعی کنید موسیقی‌های آرام بخش پخش کنید، نور چراغ‌ها را کم کنید و تمام خانه را به محض نزدیک شدن به خواب در حالت آرامش قرار دهید.

۳. ساعت خواب منظمی داشته باشید:

سعی کنید حتی در تعطیلات آخر هفته و تابستان ساعت خواب را به حالت ثابت نگه دارید. ممکن است خواباندن بچه‌ها در ساعت ۹ دشوار باشد، بهتر است در ساعت ۱۰-۱۱ برنامه جدیدی برای خواب تنظیم کنید.

۴. اتاق خواب را آرامش بخش کنید:

تلویزیون و رایانه را از اتاق خواب خارج کنید، از عروسک‌های بزرگ در فضای اتاق نگهداری نکنید تا سبب ترس کودک نشود. مطمئن شوید اتاق خواب زیادی گرم نباشد. اگر کودک تاریکی را دوست ندارد چراغ خواب روشن کنید.

۵. آن‌ها مایل هستند کنار شما قرار بگیرند و بخوابند:

تاریکی و سکوت شب معمولا سبب اضطراب جدایی کودکان از والدین خود می‌شود. آن‌ها در این شرایط می‌خواهند کنار فردی که دوست دارند باشند تا احساس امنیت کنند. به او کمک کنید تا با ترس خود مقابله کند.

۶. تسلیم نشوید:

اگر فرزند شما سه بار از شما درخواست لیوان آب کرد، یا بهانه‌هایی آورد تا از خوابیدن طفره رود ابتدا نیاز‌های او را برآورده کنید و سپس به رخت خواب بفرستید و تذکر دهید تا همانجا بمانند.

۷. انتظارات را رها کنید:

مقایسه کودک خود با دیگر کودکان هم سن و سالانش کار خوبی نیست و سبب ناامیدی آن‌ها می‌شود. درعوض با پزشک یا مشاوری در ارتباط باشید تا دریابید چگونه خواب او را تنظیم کنید. ممکن است آن‌ها چندین بار از خواب برخیزند، اما شما با صبوری می‌توانید زمان خواب را تنظیم کنید.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون