کد خبر: ۳۵۷۶۹
۱۸:۱۱ -۱۴ آبان ۱۴۰۰
یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره تاثیر مصرف مواد غذایی و انواع نوشیدنی‌های گرم و سرد بر روی داشتن یک خواب راحت توضیح داد و تاکید کرد: خواب یا حالت خواب بعد از پرخوری می‌تواند عوارضی، چون رفلاکس، مشکلات گوارشی و شبه‌خفگی را به دنبال داشته باشد.

خواب شبانه راحت

نشان تجارت - محمدرضا وفا درباره اینکه چه ارتباطی بین تغذیه و مصرف انواع خوراکی‌ها و آشامیدنی‌ها با خواب وجود دارد، اظهار کرد: اینکه گفته می‌شود، خوراکی‌هایی انرژی‌زا سبب بی‌خوابی می‌شوند درست نیست، اما این درست است که بهتر است بین وعده شام تا ساعت خواب ۲ ساعت فاصله وجود داشته باشد. به روایت ساده‌تر، با شکم پُر نمی‌شود خوابید.

وی ادامه داد: در واقع اگر به اینگونه عمل نشود، مراحل گوارشی ممکن است دچار مشکل شود. به‌خصوص در کسانی که پُرخوری می‌کنند اگر بلافاصله بعد از یک غذای سنگین و حجیم دراز بکشند و حالت خواب داشته باشند ممکن است حتی منجر به حالت رفلاکس و مشکلات گوارشی شود که در خواب به شدت فرد را اذیت خواهد کرد و حتی منجر به رفتن غذا در نای و مشکلات شبه‌خفگی شده و حالت‌هایی به این شکل به فرد دست می‌دهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی تاکید کرد: بهترین حالت این است که برای وعده شام، غذا سبک باشد و مصرف غذا حداقل ۲ ساعت تا زمان خواب فاصله وجود داشته باشد.

تاثیر مصرف پنیر در کابوس دیدن در خواب

وفا در واکنش به یک گفته قدیمی که عنوان می‌شود اگر پنیر بخورید کابوس می‌بینید، گفت: اینکه با خوردن پنیر کابوس می‌بینید تاکنون به صورت علمی ثابت نشده است. نون و پنیر و سبزی خوردن، خیار و گوجه و کاهو به عنوان وعده شب به ویژه اگر متعادل مصرف شود و پنیر هم جزو پنیر‌های کم‌چرب باشد هیچ اشکالی ندارد.

وی همچنین درباره تاثیر مصرف شیر گرم برای داشتن یک خواب راحت گفت: شیر گرم به این خاطر که مقداری تریپتوفان آزاد (یکی از اسید‌های آمینه ضروری بدن) را دارد و تریپ‌توفان می‌تواند منجر به سروتونین (نوعی انتقال‌دهنده‌های عصبی از نوع مونو آمینه اسید بیوژنیک است. در واقع به عنوان جاری‌کننده "احساس خوب" شناخته می‌شود) شود و حالت ریلکسیشن ایجاد کند، ممکن است به خواب راحت‌تر کمک کند، ولی برای همه افراد اینطور نیست و بسته به عادات غذایی آن‌ها دارد. ولی برای مصرف پیش از خواب انتخاب خوبی است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی همچنین درباره نقش دیگر نوشیدنی‌ها بر خواب راحت اضافه کرد: چای، آب، شیر داغ و شکلات، قهوه و نسکافه، چون مدر هستند، احتمالا سبب پرشدن مثانه می‌شوند و احساس دفع ادرار شدید حین خواب به وجود می‌آید که این مساله ممکن است سبب بی‌خوابی شود.

وفا گفت: ترکیباتی مثل تئوفیلین (گشادکننده مجاری هوا) و ترولامین (کاربرد ضد التهابی) موجود در چای یا کافئین موجود در قهوه، چون محرک سیستم عصبی مرکزی هستند و کمی هوشیاری را بیشتر می‌کنند در نتیجه با شرایطی که زمان خواب فراهم شود ممکن است منافات داشته باشند.

وی تاکید کرد: شکلات داغ به هیچ عنوان قبل از خواب توصیه نمی‌شود، چون کالری بسیار زیادی دارد و احتمال ریفلاکس را برای خیلی از افراد زیاد می‌کند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان تاکید کرد: بهترین حالت این است که همه گروه‌های غذایی در برنامه غذایی وجود داشته و متناسب مصرف شود. کسی که می‌خواهد خواب راحت داشته باشد در طول روز ترجیحا خواب به صورت درازکش نداشته باشد و حداقل ۲ ساعت قبل از خواب غذا را مصرف کرده باشد.

منبع: جامعه24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون