کد خبر: ۳۵۷۵۰
۰۰:۰۳ -۱۴ آبان ۱۴۰۰
یک پزشک متخصص تغذیه و رژیم درمانی درباره احتمال کاهش یا رفع عوارض دارو‌های مصرفی افراد با استفاده از تغذیه و نیز امکان جایگزینی تغذیه با دارو برای درمان بیماری توضیح داد.

تغذیه مناسب به جای دارو

نشان تجارت - مهرناز غنی‌زاده درباره اینکه آیا افرادی که به عوارض و بیماری‌های مختلف دچار شده‌اند و دارو مصرف می‌کنند می‌توانند عوارض مصرف دارو را قطع کرده یا کاهش داده و از تغذیه برای درمان بیماری خود استفاده کنند، اظهار کرد: وقتی یک پزشک برای یک بیماری، به فرد دارو تجویز می‌کند مسلما می‌داند داروی تجویزشده عوارضی دارد. ولی پزشک فواید و عوارض دارو را کنار هم می‌سنجد و تصمیم به تجویز دارو می‌گیرد.

وی تاکید کرد: بنابراین ما هیچ‌وقت به هیچ کسی نمی‌توانیم بگوییم که شما دارو را قطع کنید و به جای آن، بیماری‌تان را با تغذیه درست کنید؛ بنابراین خیلی از بیماری‌ها باید با دارو درمان شوند و تغذیه هم می‌تواند کمک‌کننده باشد. برای مثال فردی که دیابت دارد و دکتر به او انسولین تجویز می‌کند، انسولین را باید استفاده کند تا بتواند میزان قند بدن را کنترل کند. ولی ممکن است همان انسولین باعث شود کنترل قند مناسب نباشد یا باعث شود در صورت مصرف زیاد، فرد به افت قند خون دچار شود یا شاید باعث افزایش وزن شود. چون انسولین هورمونی به نام آنابولیک ترشح می‌کند که باعث ایجاد مقداری چربی در بدن می‌شود.

توصیه به افرادی که داروهای خاص مصرف می‌کنند

غنی‌زاده تصریح کرد: پس ما نمی‌توانیم انسولین فرد را قطع کنیم، زیرا آسیب‌های دیگری متوجه فرد شود. ولی در کنار انسولین می‌توانیم با تغذیه مناسبی که به شخص بیمار می‌دهیم، دوز مصرفی انسولین وی را کاهش دهیم. این نکته را هم باید حتما مد نظر داشت که اگر زمانی هم به طور کامل، بیماری کنترل شد، فقط در مسئولیت پزشک متخصص است که تشخیص می‌دهد آیا مصرف انسولین قطع شود یا خیر.

وی افزود: در ارتباط با فشار خون هم چنین است. کسی که داروی فشار خون مصرف می‌کند، این دارو ممکن است عوارض مختلف برای وی داشته باشد. ممکن است در یک فرد سرگیجه باشد، در یک شخص خواب‌آلودگی، در دیگری تپش قلب و ... این داروی فشار خون عوارض خاص خود را دارد. حتی اگر باعث شده باشد که فشار خون فرد کنترل شود، به هیچ عنوان هیچ کس حق ندارد به شخص بیمار بگوید که مصرف آن دارو را قطع کند و فقط با خوردن مثلا رژیم مدیترانه‌ای و نخوردن نمک و ... حالت بهتر می‌شود. خیر، این خطرناک است و ممکن است فرد را به سمت سکته قلبی، سکته مغزی و مشکلات کلیوی سوق دهد.

غنی‌زاده با تاکید بر اینکه به هیچ عنوان به طور کامل نمی‌توان گفت که تغذیه جایگزین دارو است، بیان کرد:، اما همیشه دارو و تغذیه با در نظر گرفتن تداخل دارو و غذا می‌توانند مصرف شوند. آیتمی به نام تداخل دارو و غذا داریم؛ بعضی از دارو‌ها هستند که اگر با یک غذایی خورده شوند یا تاثیرشان پایین می‌آید یا بالا می‌رود. برای ما به افرادی که وارفارین مصرف می‌کنند می‌گوییم که غذا‌هایی دارای ویتامین کا را نخورید زیراثر وارفارین را کاهش می‌دهد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: بنابراین دارو و تغذیه دو بازو هستند که به هم کمک می‌کنند و ما نمی‌توانیم بگوییم دارو به تنهایی کمک می‌کند یا تغذیه به تنهایی کمک می‌کند که عوارض یک دارو از بین برود. این‌ها در کنار هم هستند و هر فردی باید شرایط خاص خود را داشته باشد. ممکن است یک فرد یک یا چند بیماری داشته باشد، دارو‌های مختلف مصرف می‌کند، خود آن دارو‌ها روی همدیگر عوارض خاص دارند؛ بنابراین هر فردی در مقابل بیماری‌ها و دارو‌های مختلفی که دارد تغذیه مناسبی هم، باید داشته باشدو نمی‌شود یک حکم کلی در این زمینه صادر کرد.

منبع: جامعه24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون