کد خبر: ۳۴۹۱۷
۰۹:۲۵ -۲۱ مهر ۱۴۰۰
میدان، ولی عصر (که پیش از انقلاب ۱۳۵۷ میدان، ولی عهد نام داشت) یکی از میدان‌های اصلی شهر تهران است. این میدان در نقطۀ برخورد خیابان، ولی عصر، بلوار کریمخان زند و بلوار کشاورز قرار گرفته است. سینما قدس در ضلع جنوب غربی و همچنین سینما استقلال و سینما آفریقا در شمال این میدان قرار دارد.

قیمت مسکن در تهران

نشان تجارت - خیابان‌های چندتکه کوچک، خیابان بلند ولیعصر را تشکیل داده‌اند. در واقع خیابان ولیعصر که قبل از انقلاب جمهوری اسلامی به «خیابان ولیعهد» معروف بود، متشکل از خیابان‌های زیر است:

خیابان باغ جنت (از پل امیربهادر تا میدان منیریه)
خیابان امیریه (از میدان منیریه تا میدان سردر سنگی)
خیابان باغ انگوری (از کاخ مرمر تا خیابان جمهوری)

این به‌هم پیوستگی در سال‌های اولیه حکومت پهلوی رخ داد و رضاخان نقش مهمی در به‌وجود آمدن آن داشت. در واقع هدف رضاخان ایجاد یک خیابان یکپارچه بود که کاخ سعد آباد را به کاخ مرمر برساند و به همین منظور در سال ۱۳۰۰ شمسی تصمیم به ساخت این خیابان گرفت. خیابان ولیعصر بعد از ساخت و بهره‌برداری رفته‌رفته آراسته‌تر و زیباتر شد. درختکاری‌ها، ایجاد نهر و آبراه و سنگفرش‌کردن قسمتی از خیابان (پهلوی بالا) تا سال ۱۳۰۷ ادامه پیدا کرد و بعد از آن در سال ۱۳۱۱ خیابان پهلوی سابق، که به آن جاده مخصوص یا جاده پهلوی هم می‌گفتند آسفالت شد.

جاده مخصوص (خیابان ولیعصر امروزی) در سال‌های اولیه حیات خود به‌عنوان مسیری ویژه فقط برای استفاده سران حکومتی، سفیران و کسانی بود که اجازه شرفیابی داشتند. تا اینکه حوالی شهریور ماه سال ۱۳۲۰ اجازه تردد عمومی به همه داده شد.

گشت‌وگذار در میدان ولیعصر تهران

قبل از اینکه به سراغ میدان ولیعصر برویم لذت پیاده‌روی در خیابان ولیعصر را برایتان شرح می‌دهیم. خیابان ولیعصر واژه «خیابان» را به بهترین شکل معنا کرده است. در لغت‌نامه‌های کهن معنی کلمه «خیابان» گذرگاهی از میان باغ، یا راهی که از میان درختان و گل‌ها می‌گذرد، بیان شده است.

حاشیه خیابان ۱۸ کیلومتری ولیعصر تهران، حدود ۱۱ هزار اصله درخت چنار کاشته شده که قدمت برخی از آن‌ها به صد سال می‌رسد. پیاده‌روی در لابه‌لای این درختان پیاده‌روی در این خیابان، آنقدرخیال‌انگیز و لذت‌بخش است که می‌توانید برای ساعاتی دغدغه‌ها و نگرانی‌های روزمره‌تان را فراموش کنید.

خیابان ولیعصر تهران کجاست؟

خیابان ولیعصر از میدان تجریش آغاز و در ایستگاه راه‌آهن تهران به پایان می‌رسد. در طول این مسیر جاذبه‌های تفریحی و گردشگری دیدنی‌ای قرار دارد که بازدید از آن‌ها خالی از لطف نیست. مثلا: موزه و باغ فردوس، پارک ساعی و پارک ملت. چنار‌های بلندی که از دو طرف خیابان به‌هم رسیده‌اند، بوته‌های گل‌سرخ، جوی‌های بزرگ و پرآب و... شما را به یک پیاده‌روی عالی سرشار از انرژی خوب مهمان می‌کنند.

زیبایی‌های خیابان ولیعصر فصل نمی‌شناسد!

فرقی نمی‌کند که وزش ملایم نسیم بهار هوس پیاده‌روی به سرتان بزند یا در برگ‌ریزان پاییز و سرما و سپیدی برف زمستان. خیابان ولیعصر در تمام فصول جذابیت‌های خاص خودش را دارد. حتی پیاده‌روی در میدان ولیعصر تهران در شب هم صفای خودش را دارد. در فصل بهار و تابستان شکوفه‌ها و جوانه‌های تازه شکفته و حس خوب جنبش و خروش آب جوی‌ها لذت قدم زدن را چند برابر می‌کنند و در پاییز و زمستان سکوت آرامش‌بخشی که در برخی از قسمت‌ها فضا را پر می‌کند حس ناب و لذت‌بخشی دارد.

قیمت رهن و اجاره آپارتمان در منطقه میدان ولیعصر

میدان ولیعصر تهران

دورتادور میدان ولیعصر تهران را مغازه‌های جورواجور پر کرده‌است. از فروشگاه لباس و کفش گرفته تا فست‌فود و آبمیوه‌سرا. در این بین سه مورد از سینما‌های تهران هم خودنمایی می‌کنند. سینما استقلال، سینما آفریقا و سینما قدس.

طرح ترافیک در میدان ولیعصر

همانطور که گفتیم میدان ولیعصر از میدان‌های اصلی کلان شهر تهران است و، چون محل تلاقی ۴ خیابان اصلی و پرتردد به‌شمار می‌آید اکثرا شلوغ و پرترافیک است. اگر می‌خواهید با ماشین شخصی به سینما یا خرید در میدان ولیعصر بروید باید بدانید که از میدان ولیعصر تا تقاطع همت در محدوده طرح ترافیک آبی‌رنگ (محدوده کنترل آلودگی هوا) قرار دارد.

ایستگاه‌های مترو و اتوبوس میدان ولیعصر تهران

برای استفاده از سرویس‌های حمل‌ونقل عمومی جهت رفتن به میدان ولیعصر، مناسب‌ترین خطوط را در ادامه معرفی می‌کنیم:

اتوبوس تندرو: خط ۷- از پایانه تجریش تا پایانه معین
میدان ولیعصر تهران با مترو: خط ۳ - از ایستگاه قائم تا آزادگان و خط ۶- از سولقان تا حضرت عبدالعظیم

۳ مورد از رستوران‌های خیابان ولیعصر

رستوران ته‌دیگ:

خیابان ولیعصر، نرسیده به پارک‌وی، بالاتر ازکوچه مهری، پاساژ ایران، طبقه دوم
شماره تماس: ۰۲۱۲۲۰۳۸۰۵۵

فست‌فود سوپراستار:

خیابان ولیعصر، نرسیده به پارک وی
شماره تماس: ۰۲۱۲۲۶۶۷۸۳۲

کبابی مفیدی:

خیابان ولیعصر، بالاتراز پارک ملت، ایستگاه امانیه، پلاک ۲۷۹۳
شماره تماس: ۲۲۰۵۷۵۱۶/ ۲۲۰۴۳۹۵۵/ ۲۲۰۴۸۹۹۰

جاذبه‌های گردشگری نزدیک به میدان ولیعصر تهران

در بازدید از میدان ولیعصر می‌توانید چند مورد از جاذبه‌های شهر تهران را ببینید.

موزه سینما و باغ فردوس
باغ زیبای فردوس یکی از زیبا‌ترین باغ‌های ایرانی در تهران است که از زمان قاجار تا به‌امروز از جاذبه‌های گردشگری بی‌برو برگرد پایتخت است. باغ فردوس از سال ۱۳۸۱ به موزه سینما تبدیل شد تا به عاشقان فرهنگ و هنر دلیل تازه‌ای برای بازدید از این اثر تاریخی ارزشمند بدهد.

آدرس: خیابان ولیعصر، نرسیده به میدان تجریش، خیابان بخشایش، باغ فردوس

کاخ مرمر

کاخ مرمر محل زندگی رضا خان پهلوی یکی از شاهان ایران در دوره پهلوی بوده است که به سال‌هاست برای نمایش در معرض دید عموم قرار گرفته است. این کاخ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت‌رسیده و از لحاط ارزش تاریخی بسیار اثر ارزشمندی است.

آدرس: خیابان ولیعصر، تقاطع جامی

تئاتر شهر

تئاتر شهر تهران در زمان پهلوی به پیشنهاد بانو فرح پهلوی و دستور محمدرضا پهلوی ساخته شد. هم‌چنان این مجموعه بزرگترین مجموعه نمایش تئاتر در ایران است. تئاتر شهر تهران در بهمن‌ماه سال ۱۳۵۱ افتتاح شد.

آدرس: تقاطع خیابان خیابان انقلاب و خیابان ولیعصر

میدان ولیعصر تهران در منطقه ۶ شهری واقع شده و از قدیمی‌ترین میادین تهران است. میدان و خیابان ولیعصر برای پایتخت‌نشینان بسیار خاطره‌انگیز است. اگر به تهران سفر کردید پیشنهاد می‌کنیم که حتما به خیابان و میدان ولیعصر بروید و با استفاده از اطلاعاتی که در این مقاله در اختیارتان قرار دادیم به جا‌های دیدنی ولیعصر تهران سری بزنید.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون