کد خبر: ۳۴۶۶۶
۱۰:۴۳ -۱۴ مهر ۱۴۰۰
یکی از مهمترین مسائلی که هنگام خرید ترموکوپل باید به آن توجه کنید، تحقیق و دقت کافی در مورد انواع ترموکوپل‌ها، شیوۀ کار با آنها و نحوۀ عملکردشان است.

نشان تجارت - یکی از مهمترین مسائلی که هنگام خرید ترموکوپل باید به آن توجه کنید، تحقیق و دقت کافی در مورد انواع ترموکوپل‌ها، شیوۀ کار با آنها و نحوۀ عملکردشان است. در ادامه قصد داریم به بررسی مهمترین نکاتی بپردازیم که هنگام خرید ترموکوپل باید به آن توجه کنید.

نکتۀ اول: بازۀ دمایی ترموکوپل‌های مختلف را بررسی کنید.

ترکیبات فلزی به کار رفته در انواع ترموکوپل‌ باهم متفاوت است. این تفاوت باعث می‌شود تا محدودۀ دمایی و دقت این ابزار صنعتی از نوعی به نوع دیگر تغییر کند. برای مثال اگر به دنبال ترموکوپلی با دقت بالا برای اندازه‌گیری دماهای بسیار پایین هستید، ترموکوپل نوع T گزینۀ مناسبی است.

بنابراین پیش از هرچیز باید انواع مختلف ترموکوپل را به خوبی بررسی کنید و سپس با توجه به نوع کارکردشان، ترموکوپل متناسب با نیازتان را انتخاب کنید.

نکتۀ دوم: قطر، جنس و طول غلاف را در نظر بگیرید.

قصد دارید ترموکوپل را در چه محلی استفاده کنید؟ براساس محل قرارگیری ترموکوپل و ویژگی‌های سیال مورد نظر (ماهیت اسیدی، قابلیت خوردگی یا اکسایش) باید جنس غلاف را تعیین کنید. واضح است که جنس غلاف ترموکوپل یک کوره سیمان با ترموکوپل یک سردخانه تفاوت بسیاری دارد.

از طرفی، طول غلاف با توجه به اینکه سنسور تا چه حد درون سیال قرار می‌گیرد متغیر است. یک ترفند طلایی! به طور معمول طول غلاف، 10 برابر قطر آن محاسبه می‌شود. یعنی اگر قطر غلاف ترموکوپل شما 10 میلی‌متر است، طول آن باید 100 میلی‌متر باشد.

همچنین اگر می‌خواهید نصب ترموکوپل را بدون دردسر انجام دهید، حتما اندازۀ قطر غلاف آن را در نظر بگیرید.

نکتۀ سوم: از اتصالات غافل نشوید!

کارکرد صحیح و دقیق ترموکوپل تا حد زیادی به نوع اتصالات آن (دنده‌ای، فلنجی، پرتابل و سطحی) وابسته است. همچنین سه روش رایج برای نصب اتصالات ترموکوپل وجود دارد که باید با آنها آشنایی داشته باشید:

  • اتصال زمین شده (Grounded):

در این نوع اتصال که متداول‌ترین نوع اتصالات است، هر دو سیم ترموکوپل و غلاف آن به یکدیگر جوش داده شده‌اند تا در سر ترموکوپل یک نقطۀ اتصال ایجاد کنند. بنابراین ترموکوپل در تماس مستقیم با غلاف است، حرارت به آسانی منتقل می‌شود و زمان ارائۀ پاسخ بسیار سریع است.

 

راهنمای خرید ترموکوپل

 

  • اتصال عایق شده (Ungrounded):

بر خلاف روش قبلی، در روش عایق شده زمان پاسخ‌دهی بسیار طولانی است چرا که اتصال از غلاف جدا می‌شود. از اتصال عایق شده می‌توانید در محیط‌های خورنده یا فشار بالا استفاده کنید.

 

راهنمای خرید ترموکوپل

 

  • اتصال قابل دسترسی (Exposed):

در اتصال قابل دسترسی، سیم‌های ترموکوپل به یکدیگر جوش داده شده‌اند بنابراین سرعت پاسخ در این اتصال بسیار سریع است و برای اندازه‌گیری دمای گازها مناسب است. با این حال پیشنهاد می‌کنیم در محیط‌های خورنده از اتصال قابل دسترسی استفاده نکنید چرا که سیم‌های ترموکوپل در معرض خوردگی و فرسایش هستند.

 

راهنمای خرید ترموکوپل

 

نکتۀ آخر: سیگنال خروجی ترموکوپل را فراموش نکنید!

به عنوان آخرین نکته به یاد داشته باشید که نوع سیگنال خروجی، به کنترلر و فاصلۀ آن تا سنسور دما بستگی دارد. بنابراین باید با توجه به خروجی ترموکوپل یا ترانسمیتر آن نوع کارت‌های PLS را انتخاب کنید.

برای بررسی ترموکوپل‌های مختلف و سفارش محصول مورد نظرتان اینجا کلیک کنید: خرید ترموکوپل WIKA

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون