کد خبر: ۳۴۶۵۴
۱۷:۵۶ -۱۳ مهر ۱۴۰۰
رمضانعلی سنگدوینی مطرح کرد
رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس سنگدوینی گفت: ما نمی‌توانیم بخشی از صنایع بزرگ و نیروگاه‌ها را با گاز طبیعی، سوختشان را جبران کنیم، پس باید از همین حالا سوخت مایع را آماده کرد.

سوخت زمستانی

نشان تجارت - محمد آیتی: اواسط شهریورماه، جواد اوجی وزیر نفت با حضور در کمیسیون انرژی مجلس گفت: «با روند کنونی مصرف گاز طبیعی در کشور، پیش‌بینی می‌کنیم حدود دویست میلیون متر مکعب کسری گاز در فصل سرما داشته باشیم». هرچند وی وعده داده که وزارت نفت تلاش خواهد کرد در بخش خانگی مردم دچار مشکل نشوند.

زمستان سال گذشته خاموشی، مهمان ناخوانده کشور شده بود و این مهمان نامبارک در تابستان امسال هم پا به خانه‌ها و سوله‌های صنعتی گذاشت. از سوی دیگر، پیش‌بینی می‌شود که زمستان امسال نیز خاموشی در تاریخ صنعت برق کشور ثبت شود که این خود جای نگرانی دارد.

براساس آمار‌های مرکز پژوهش‌های مجلس، دولت پارسال به خاطر کمبود گاز، شش میلیارد لیتر سوخت بسیار آلاینده مازوت (نفت کوره) را در نیروگاه‌ها استفاده کرد که موجب آلودگی شدید هوای کلانشهر‌ها شد. نیروگاه‌های برق ایران پارسال همچنین نزدیک ۱۱ میلیارد لیتر گازوئیل سوزاندند.

بخش عمده‌ای از کسری گاز در فصل سرما به‌خاطر افزایش سه‌برابری مصرف خانگی گاز برای گرم کردن منازل و ساختمان‌هاست و حال باید دید امسال هم به مانند سال گذشته این چالش ادامه پیدا خواهد کرد یا وعده وزیر نفت مخصوصاً در بخش خانگی به‌وقوع خواهد پیوست.

در همین رابطه، رمضانعلی سنگدوینی عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: ما هم به عنوان نمایندگان مردم در مجلس، دغدغه مشکل سوخت را داریم و از این‌رو نگرانی خود را در کمیسیون به سمع و نظر وزیر نفت رساندیم.

وی افزود: وزارت نفت از هم‌اکنون باید تدابیر لازم را برای این بحرانی که می‌تواند زندگی مردم و صنایع را تحت تاثیر قرار دهد درنظر بگیرد، چون ما نمی‌توانیم بخشی از صنایع بزرگ و نیروگاه‌ها را با گاز طبیعی، سوختشان را جبران کنیم، پس باید از همین حالا سوخت مایع را آماده کرد.

نماینده گرگان تصریح کرد: موضوعی که در گزارش‌ها مطرح است اینکه امسال و تا اینجا ۵۰ درصدِ همین موقع از سال گذشته، ذخیره برای بخش‌های مهم نیروگاهی و صنایع بزرگ صورت گرفته است. یعنی تا اکنون وضع نسبت به پارسال بدتر است، ولی قابلیت جبران در این سه ماه وجود دارد.

سنگدوینی یادآور شد: در حال حاضر جلساتی بین وزارت نفت و نیرو در حال انجام است که سوخت و ذخایر آن به اندازه و به موقع تامین شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: برای تامین گاز کل کشور باید فکری اساسی کرد، اما قسمت شمال و شمال غرب کشور بیشتر نیازمند این موضوع هستند، از این‌رو قرار به رایزنی‌هایی با ترکمنستان است تا مشکل تا حد قابل ملاحظه‌ای حل شود. ان‌شاالله در زمستان سال جاری، گاز خانگی مردم به مشکل برنخورد و در ادامه، ۸۰۰ صنعت ما هم که جزو صنایع بزرگ و نیروگاهی هستند با برنامه‌ریزی با کمترین چالش روبرو شوند.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون