کد خبر: ۳۴۴۸۹
۰۹:۱۴ -۰۹ مهر ۱۴۰۰

چرا موج جدید اعتراضات معلمان آغاز شد؟ / لایحه رتبه‌بندی چیزی نبود که معلمان انتظار داشتند

جعفری گفت: اینکه معلمی که ۵ میلیون دستمزد می‌گیرد تنها یک یا دو میلیون افزایش حقوق داشته باشد، با توجه به تورم فعلی اصلا پاسخگو نیست. در این مدت نیز معلمان همچنان مطالبه به حق همترازی حداقل ۸۰ درصدی با اعضای هیئت علمی منتاظر را از طریق اعتراض و مذاکره مطرح کرده‌اند.

رتبه بندی معلمان

نشان تجارتبا گسترش مراکز خصوصی آموزشی در کشور و تبدیل شدن آموزش به کالایی لوکس، دانش‌آموزان زیادی از تحصیل محروم شدند. چند سالی است با تقویت نهادها و تشکل‌های مستقل مطالبه‌گر معلمان، آموزش رایگان برای تمام کودکان تبدیل به شعاری عمومی در اعتراضات معلمان شده است. آنها در عینحال خواستار رفع تبعیض در پرداختی و عدم اجرای قانون در فیش حقوقی خود هستند. در سال‌های گذشته نیز آنها با آغاز سال تحصیلی با روش‌هایی همچون امتناع از حضور در کلاس درس یا برگزاری اعتراضات مقابل آموزش و پرورش، مجلس شورای اسلامی، استانداری‌ و سازمان برنامه و بودجه تلاش کردند تا مطالبات خود را محقق کنند. امسال نیز با شروع سال تحصیلی معلمان روز سوم شهریور ماه با برگزاری تجمعاتی در چندین شهر کشور، اعتراض خود را نسبت به عدم اجرای ناقص رتبه‌بندی معلمان و همسان سازی حقوق بازنشستگان فرهنگی و فوق العاده ویژه نشان دادند. آنها در عینحال از معلمانی که بازداشت یا زندانی شده‌اند، در اعتراضات خود دفاع کرده‌ و خواستار شرایط امنیت برای فعالیت صنفی معلمان نیز بوده‌اند. 

درباره اهم مطالبات معلمان از یکی از فعالان صنفی پرسیدیم که در ادامه می‌خوانید:

لایحه رتبه‌بندی چیزی نبود که معلمان انتظار داشتند

اسماعیل جعفری، فعال صنفی معلمان در قزوین با اشاره به اهم مطالبات معلمان در روز‌های اخیر اظهار داشت: بیش از ۱۰ سال است که معلمان منتظر ارائه لایحه رتبه بندی از طرف دولت هستند. در سنوات گذشته نیز این مطالبه چه از پارلمان و چه از آموزش و پروروش مطرح شده بود، اما به سرانجام نرسیده بود. تا اینکه در ۲۵ اسفند سال ۹۹ این لایحه از سوی دولت ارائه شد.  

او ادامه داد: اگرچه کلیات این لایحه از سوی مجلس تصویب شد، اما مشکل ضعیف بودن این لایحه بود و مطابق انتظارات معلمان نبود. چرا که یک افزایش حقوق میانگین ۲۵ درصدی را برای معلمان لحاظ می‌کرد و این رقمی نبود که فاصله حقوقی زیاد معلمان را از حداقل‌های زندگی جبران کند.  

این فعال صنفی معلمان گفت: معلمان به حق به این موضوع اعتراض داشتند. این مسئله به کمیسیون آموزش رفت تا اعتراض معلمان مورد بررسی قرار بگیرد. ما انتظارات را به کمیسیون منتقل کردیم و برخی از آن‌ها در لایحه دید شد. مهم‌ترین موضوع ماده ۷ لایحه رتبه بندی معلمان بود. در این لایحه به بند ۶ سیاست‌های کلی نظام اداری اشاره داشت که به نظام پرداخت، تبعیض و پرداخت عادلانه، نوع شغل و شایستگی و... می‌پرداخت. همچنین تبصره ۳ ماده ۲۹ برنامه ششم توسعه نیز به بحث همترازی بین شغل‌های معلم و هیئت علمی اشاره دارد که تاکید دارد حقوق یک معلم نباید از از ۸۰ درصد همتراز خود در هیئت علمی  کمتر باشد.  

وی افزود: معلمان خوشحال بودند که بعد از اعتراضات طولانی به حق خود یعنی رتبه بندی معلمان رسیده‌اند، اما متوجه شدیم این لایحه به علت عدم تامین بودجه بارگذاری نشده است. معلمان مطالبه‌گری را ادامه دادند. این مسئله موجب شده بود تا بند‌هایی از لایحه تغییر کند و درصد‌هایی جایگزین شود که برخلاف قوانین بالادستی بود.

جعفری با اشاره به اینکه در نهایت لایحه جدید هفته گذشته بارگذاری شد که به ۸۰ درصد اشاره کرده، گفت: البته ما می‌دانیم که این رقم نمایشی است. اینکه معلمی که ۵ میلیون دستمزد می‌گیرد تنها یک یا دو میلیون افزایش حقوق داشته باشد، با توجه به تورم فعلی اصلا پاسخگو نیست.

او ادامه داد: در ادامه نیز درصد‌هایی را مطرح کردند که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد می‌تواند اضافه شود. این مسئله نیز شرایط خود را دارد و شامل همگان نمی‌شود. این امر یک سری محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند و مسلماً همه معلمان از این درصد‌ها منتفع نمی‌شوند. آن درصد‌های پایین‌تر یعنی ۲۵ و ۴۵ فراوانی بیشتری خواهد داشت. در این مدت نیز معلمان همچنان مطالبه به حق همترازی حداقل ۸۰ درصدی با اعضای هیئت علمی منتاظر را از طریق اعتراض و مذاکره مطرح کرده‌اند.

تخصیص ناقص فوق العاده‌ها به معلمان

این فعال صنفی معلمان خاطرنشان کرد: لایحه‌ای که اکنون بارگذاری شده یک مشکل دیگر نیز دارد. ماده ۸ این لایحه اشاره به تمام وقت معلمان دارد و تاکید دارد برای اینکه آموزش و پرورش تمام وقت معلمان را اجرا کند، باید بحث طبقه‌بندی مشاغل اصلاح شود. از سوی دیگر طبق مصوبه سال ۹۱، تمام وقت بودن معلمان محرز شده است. این شایبه به وجود می‌آید که هدف از اجرای رتبه بندی معلمان صرفاً یک افزایش حقوق ناچیز است تا در کنار آن با طرح تمام وقت بخواهند کمبود نیرو را جبران کنند. اگر این اتفاق بیفتد، نیرو‌های فعلی ۲۵ درصد کمبود را جبران خواهند کرد.  

جعفری با بیان اینکه ماده ۸ با هدف و فلسفه و روح رتبه بندی مغایرت دارد، تصریح کرد: در رتبه بندی قرار است معلمان چابکی و انگیزه بیشتری برای تدریس داشته باشند. اگر قرار باشد معلمان بیش از ۲۴ ساعت فعالیت کنند، مسلماً با توجه به بحث فرسایشی بودن آموزش آن چابکی را نخواهند داشت. در نتیجه از اهداف رتبه‌بندی دور می‌شوند. امیدواریم ماده ۸ یا حذف شود یا اگر قرار است که معلمان پوشش و جبران کمبود نیرو را داشته باشند، در بند جداگانه‌ای همچون هیئت علمی‌ها که تمام وقت ویژه شده‌اند، علاوه بر رتبه بندی مزایای دیگری بابت تدریس اضافه داشته باشند.  

وی در پایان تصریح کرد: در ماده ۶۸ قانون مدیریت خدمات کشوری به فوق العاده‌ها اشاره شده است که برخی از آن‌ها برای معلمان اجرا نشده‌اند، یا ناقص اجرا شده‌اند. در مقایسه با سایر کارمندان که ۵۰ درصد فوق العاده ویژه دارند، معلمان تنها ۲۱ درصد فوق العاده ویژه دارند. فوق العاده سختی کار می‌تواند افزایش یابد. همچنین حق سفر نیز به معلمان تخصیص داده نشده است. حق فنی هنرآموزان هنرستان‌ها اجرا نمی‌شود. این‌ها در فیش حقوقی کارمندان مشاهده می‌شود، اما برای معلمان یا اجرا نمی‌شود و یا به صورت ناقص اجرایی می‌شود. درحالیکه کارمندان دو تا سه برابر حکم کارگزینی دریافتی در فیش تحت عنوان رفاهیات دارند. 

ارسال نظرات
گوناگون