کد خبر: ۳۳۳۵۹
۱۷:۱۷ -۱۱ شهريور ۱۴۰۰
کارشناس مسائل افغانستان در گفتگویی به بررسی وضعیت امنیتی منطقه در پی خروج نیرو‌های نظامی آمریکا از خاک افغانستان پرداخت.

وضعیت امنیتی منطقه پس از خروج آمریکا از افغانستان

نشان تجارتپیرمحمد ملازهی در پاسخ به اینکه با خروج آمریکایی ها که حالا کامل شده، وضعیت امنیتی در منطقه چطور خواهد بود گفت: واقعیت این است که ابهامات زیادی وجود دارد. ابهام اصلی این است که طالبان یک دست نیستند. یک بخش افراطی با آنها همکاری می کند که گروه های قومی وابسته به داعش خراسان هستند. شبکه حقانی هم هست که در کنار طالبان می جنگد اما گروه سفت و سخت ایدئولوژیک است. از این بابت باید دید که طالبان در وهله اول می تواند امنیت را در داخل این کشور فراهم کند یا نه. یک زاویه نگاه ایدئولوژیکی است که آنها را به القاعده و داعش نزدیک می کند که آنها دنبال این هستند که یک امارت اسلامی در افغانستان روی کار بیاید. اما شورای کویته که سیاسی تر کار می کند و متوجه است که بقیه گروه های قومی و مذهبی را با خود همراه کنند تا ثبات حفظ شود. امروز در پنجشیر مقاومت دارد شکل می گیرد و آنها در حال مذاکره هستند، تا مشکلات را حل کنند. همچنین در کابل هم مذاکرات بین اشخاصی چون عبدالله عبدالله با این گروه در جریان است و در پاکستان هم اشخاصی چون یوسف قانونی و ... در حال چانه زنی با این بخش از طالبان هستند.

وی افزود: شورای کویته مقداری سیاسی تر شده و سعی می کند که باقی گروه های قومی را به قدرت دعوت کند.اما جناح قومی این را نمی پذیرد. همین ها هستند که در روزهای گذشته حملاتی را در افغانستان با تلفات زیاد انجام دادند. حتی از افراد طالبان هم کشته شدند. این دو جناح بر سر قدرت و خط و مشی آن اختلاف پیدا می کنند و اگر جناح تندرو پیروز شود، صلح و ثبات در افغانستان دچار مشکل می شود و بی ثباتی می تواند به نوعی جنگ داخلی تبدیل شود که کشورهای منطقه را هم ممکن است دوباره به جنگ نیابتی، اینبار در افغانستان بکشاند. به هرحال خطرات جدی وجود دارد. امابستگی دارد که طالبان با چارچوب های ایدئولوژیک خود یک امارت اعلام کنند یا تخفیف دهند و بقیه گروه ها را هم بپذیرند و در قدرت شریک کنند.

وی در پاسخ به اینکه تقویت گروه های تروریستی در سایه عدم تشکیل یک دولت قدرتمند تا چه حد می تواند خطرناک باشد گفت: داعش خراسان بعد از شکستی که داعش در خاورمیانه خورد و سرزمین هایش را از دست داد، با گروه های قومی مانند: ازبک، تاجیک، اویغور، لشکر صحابه، گروه های موجود در کشمیر و... در افغانستان جمع شده اند و به عنوان یک خطر جدی تلقی می شوند. روس ها نگرانند که در آینده چچن ها دوباره با حمایت هایی که از این گروه ها می گیرند در چچنستان قفقاز فعال شوند. ازبک ها و تاجیک ها هم ممکن است در اسیای مرکزی از طریق دره فرغانه فعال شوند. ایغورها ممکن است با گروه های مرتبط با چین ادغام شوند و امنیت را در این کشور به خطر بیاندازند. خطر برای کشورهای مخلتلف وجود دارد. اینها نیروها جهادی هستند و از نظر ایدئولوژیک باورهای خاص و سختی دارند و کشورهای همسایه به طور طبیعی دارای نگرانی از بابت این هستند که چه گروهی در افغانستان قدرت را به دست می‌گیرد. البته به خاطر همین خطرات است که همسایگان هم سعی می کنند تا افغانستان به نوعی از صلح و ثبات دست بیابد و دولت قابل قبولی به وجود بیاید که صرفادر دست طالبان نباشد.نگرانیها در سطح منطقه در مورد داعش خراسان و امنیت دیگر کشورها به صورت جدی وجود دارد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون