نشان تجارت - «مصطفی تنها» در خصوص دلایل افزایش قیمت لاستیک به خبرنگار خبرگزاری «بازار» گفت: تورم شدید و رشد قیمت مواد اولیه لاستیک و سایر هزینهها تولید کندگان را در شرایط سختی قرار داده است.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ایران با بیان اینکه افزایش ۲۰ درصدی قیمت لاستیک شایعه است ادامه داد:، اما قیمت لاستیک از شهریور ماه سال جاری با توجه به رشد هزینههای تولید کنندگان به طور متوسط ۱۵ درصد افزایش مییابد.
هر وقت برای خرید مواد اولیه به بازار مراجعه میکنیم با قیمتهای جدید مواد اولیه مواجه میشویم و افزایش قابل توجه مواد اولیه ما را در تنگنا قرار داده است.
تنها اظهارداشت: هر وقت برای خرید مواد اولیه به بازار مراجعه میکنیم با قیمتهای جدید مواد اولیه مواجه میشویم و افزایش قابل توجه مواد اولیه ما را در تنگنا قرار داده است.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ایران افزود: در روزهای اخیر نرخ ارز بسیار افزایش یافته است و این در میزان افزایش قیمت مواد اولیه وارداتی تولید کنندگان لاستیک بسیار تاثیر گذار است.
آخرین بار قیمت لاستیک دی ماه سال گذشته افزایش یافت که پس از انجام کارهای کارشناسی و بررسیهای لازم توسط مراجع قانونی در دی ماه سال گذشته با افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت لاستیک موافقت شد.
به گفته تنها، آخرین بار قیمت لاستیک دی ماه سال گذشته افزایش یافت که پس از انجام کارهای کارشناسی و بررسیهای لازم توسط مراجع قانونی در دی ماه سال گذشته با افزایش حدود ۲۰ درصدی قیمت لاستیک موافقت شد.
وی با بیان اینکه در این شرایط سخت تورمی نمیتوان قیمتها را ثابت نگه داشت، گفت: افزایش هزینههای تولید باعث شده است که تولید کنندگان همواره میزان تولید خود را نیز افزایش دهند، ولی بازهم فروش بیشتر لاستیک کفاف هزینههای کارخانهای تولید لاستیک را نمیدهد.
برای مقابله با هزینههای جاری، کارخانههای تولیدکننده درصددند میزان تولید خود را همواره بیشتر کنند تا بتوانند بخشی از اثرات تورمی و قیمت تمام شده لاستیک را کاهش و آن را جبران کنند.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ایران یادآورشد: در این شرایط سهامداران ما در بورس با هرگونه تغییرات و افزایش و یا کاهش سهام کارخانههای تولیدی لاستیک در بازار سرمایه بسیار نگران میشوند و این باعث دغدغه سهامداران ما در بازار بورس نیز میشود.
تنها تاکید کرد: برای مقابله با هزینههای جاری، کارخانههای تولیدکننده درصدد هستند میزان تولید خود را همواره بیشتر کنند تا بتوانند بخشی از اثرات تورمی و قیمت تمام شده لاستیک را کاهش و آن را جبران کنند.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ایران بیان کرد: از طرفی تنها راه مقابله با افزایش هزینههای مواد اولیه و دستمزدها، کاهش هزینههای جاری کارخانجات تولیدی لاستیک است تا بتوانیم بخشی از هزینههای کارخانهها را کنترل کنیم.
کارخانهها که نباید برای تولید لاستیک زیان دهند بنابراین باید بتوانیم با کنترل هزینههای خود همچنان به تولید لاستیک در کشور ادامه دهیم و عملاً تولید همراه با زیان نمیتواند ادامه پیدا کند.
وی با اشاره به افزایش نرخ تورم بیش از ۴۰ درصد در تیرماه سال جاری یادآورشد: کارخانهها که نباید برای تولید لاستیک زیان دهند بنابراین باید بتوانیم با کنترل هزینههای خود همچنان به تولید لاستیک در کشور ادامه دهیم و عملاً تولید همراه با زیان نمیتواند ادامه پیدا کند.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ایران افزود: ما در حلقه آخر هزینههای تولید لاستیک هستیم و مصرف کنندگان باید بدانند کارخانههای تولید لاستیک هیچگونه نقشی در افزایش قیمتها ندارند، اما باید هزینههای تولید و خود را جبران کنند.
تنها، به افزایش تولید لاستیک اشاره کرد و گفت: افزایش تولید مستمر لاستیک در طول ماههای گذشته سبب شده است که هم اکنون تقاضا در بازار بسیار کاهش یابد، زیرا بازار لاستیک در کشور هم اکنون به حالت اشباع رسیده است.
هرچند که واردات لاستیک در کشور در سه سایز ممنوع شده است، اما در سایر سایزها ممنوعیتی برای واردات لاستیک وجود ندارد، ولی با توجه به افزایش قیمت ارز در کشور قیمت لاستیکهای وارداتی نیز افزایش قابل توجهی یافته است.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ایران خاطرنشان کرد: هرچند که واردات لاستیک در کشور در سه سایز ممنوع شده است، اما در سایر سایزها ممنوعیتی برای واردات لاستیک وجود ندارد، ولی با توجه به افزایش قیمت ارز در کشور قیمت لاستیکهای وارداتی نیز افزایش قابل توجهی یافته است.
وی اظهار داشت: هم اکنون ۱۰ تولید کننده بزرگ لاستیک در کشور بیش از ۷۰ درصد لاستیک مورد نیاز کشور را تولید میکنند و چیزی بین ۲۵ تا ۲۶ میلیون حلقه لاستیک سالانه در کشور تولید میشود.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ایران تاکید کرد: در سالهای گذشته معمولا ۳۰ درصد نیاز بازار لاستیک کشور از لاستیکهای وارداتی تامین میشد و ۷۰ درصد آن توسط تولیدکنندگان داخلی به بازار عرضه میگردید.
وی با بیان اینکه در ماههای اخیر به علت افزایش تولید هم اکنون سهم تولید لاستیک داخلی در میزان مصرف به بیش از ۸۰ درصد افزایش یافته است، گفت: خوشبختانه تولید کنندگان ایرانی به ارتقا کیفیت تایر نیز توجه جدی کرده اند و کیفیت لاستیکهای ایرانی از بسیاری از لاستیکهای خارجی بسیار بالا است.
تایر ایرانی از نظر کیفیت توسط کارشناسان متوسط خوب به بالا ارزیابی میشود و این نشان میدهد که لاستیکهای تولیدی که هم اکنون در کارخانههای تولید داخلی به بازار عرضه میشوند از کیفیت لازم برخوردار هستند و مردم نیز باید برای مصرف لاستیکهای داخلی تمایل بیشتری پیدا کنند
تنها، با اشاره به اهمیت کیفیت لاستیک ایرانی نیز گفت: تایر ایرانی از نظر کیفیت توسط کارشناسان متوسط خوب به بالا ارزیابی میشود و این نشان میدهد که لاستیکهای تولیدی که هم اکنون در کارخانههای تولید داخلی به بازار عرضه میشوند از کیفیت لازم برخوردار هستند و مردم نیز باید برای مصرف لاستیکهای داخلی تمایل بیشتری پیدا کنند، زیرا لاستیک ایرانی هم اکنون از کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.
سخنگوی انجمن تولیدکنندگان تایر ایران یادآورشد: در حالی که بیماری کرونا و کاهش جابجایی مردم و سفرها در میزان مصرف لاستیک در کشور تاثیرگذار بوده است و روند مصرف آن را نزولی بوده، اما با این حال کارخانههای تولید کننده لاستیک و تایر مدام با افزایش تولید درصدد این بودند که بتوانند با توجه به تورم سالانه کشور با کاهش قیمت تمام شده لاستیک هزینههای خود را مهار کنند.
وی در خصوص میزان تولید لاستیک از نظر وزنی به سوال خبرنگار بازار گفت: هم اکنون میزان لاستیک در کشور سالانه به حدود ۲۸۰ هزار تن رسیده است و تمام تولیدکنندگان در تلاش است با افزایش تولید واردات لاستیک را به حداقل برسانند و در این زمینه بتوانیم بازار مصرف لاستیک را در کشور تامین کنیم.
با توجه به آمار وزارت صنعت، معدن و تجارت در سه ماهه نسخت امسال میزان لاستیک خودرو در کشور به بیش حدود ۶۴ هزار تن رسیده است د حالی که در سه ماهه سال گذشته میزان تولید لاستیک در کشور ۶۲ هزار و ۸۰۰ تن بوده است.