کد خبر: ۳۲۶۳۷
۲۰:۴۵ -۲۲ مرداد ۱۴۰۰
صدا دادن فک دلایل مختلفی دارد از جمله آن می‌توان به جویدن و شکستن اجسام سفت، اسپاسم، آرتروز فک، شکستگی، در رفتگی فک، مال اکولژن، سندروم درد میوفاشینال، عفونت فک یا دهان، استرس، تومور و آپنه خواب اشاره کرد.

آیا فک شما صدا می‌دهد؟

نشان تجارت - مفاصل و عضلاتی که در فک وجود دارد وظیفه حرکت دادن در هنگام صحبت کردن و جویدن را برعهده دارند؛ که اگر ناهنجاری در عملکرد مفاصل به وجود آید باعث ایجاد مشکلاتی مثل: صدا دادن فک برای فرد پیش خواهد آمد. برخی مواقع علت صدا دادن یا درد به خاطر عملکرد نادرست آن است؛ که در برخی مواقع مشکلات موجود در سایر قسمت‌های حفره دهان و روی مفاصل بی اثر نیست. ما در این رابطه به صورت کامل بررسی می‌کنیم که دلیل این اختلال در هنگام باز کردن دهان چیست؟

دلیل صدا دادن فک چیست؟

صدا دادن فک در هنگام باز کردن دهان اغلب اتفاق می‌افتد که موقع باز کردن مفصل طرفین فک که دهان را باز و بسته می‌کند صدا شنیده می‌شود. این موضوع به خاطر سفتی تاندون و عضلات است که می‌افتد و فک شما را به یک سمت می‌کشد. این امر باعث می‌شود فک از محل خودش خارج شود که این صدا از محل تحت فشار شنیده خواهد شد و به آهستگی به سمت داخل یا خارج موقع خمیازه کشیدن، جویدن و غذا خوردن حرکت می‌کند.

عوامل متعددی موجب صدا دادن فک می‌شود مثل:

جویدن و شکستن اجسام سفت

اسپاسم

آرتروز فک

شکستگی

در رفتگی فک

سندروم درد میوفاشینال

عفونت فک یا دهان

استرس

تومور

آپنه خواب

دندان قروچه زیاد و ساییدن دندان‌ها در شب

ترومای ضربه حاد

نامرتبی دندان ها

اختلال عضله که موجب خوب کار نکردن عضلات فک می‌شود

آسیب دیدگی دیسک

که گاهی همه این‌ها برای از دست دادن دندان یا استفاده از دندان مصنوعی نامناسب است و باعث شده یک بایت بیشتر از حد بسته شود و این مشکل موجب ناهماهنگی دیسک در ارتباط با برجستگی انتهای استخوان فک است.

در این هنگام با صدای خش خش یا تق تق به نظر می‌رس.

 که از نظر مشکلات وضعیت قرار گیری ممکن است به حالت خلفی کندیل در فضای مفصل ناهماهنگی دیسک ایجاد شود؛ که علت اصلی آن جابجایی دیسک در فک بوده که دیسک غضروف در محل خودش قرار بگیرد و توسط عضله هدایت شود.

چرا مفصل دچار اختلال می‌شود؟

زمان حرکت مفصل فک گیجگاهی ترکیبی از یک حرکت باز و بسته کردن است که همراه با یک لغزش در عملکرد درست آن می‌باشد؛ که با هماهنگی میان اعصاب و عضلات جونده که به سلامت دیسک و مفصل در روابط مناسب بین دندان‌ها بستگی دارد. این مشکل اغلب در بانوان سی تا پنجاه سال که دچار ناهماهنگی فکی هستند رخ می‌دهد. در افرادی که سندروم مادرزادی خاص دارند تداول بیشتری دارند.

ناهماهنگی مفصل گیجگاهی فک بیشتر به خاطر تغییر محل و خوردگی دیسک، آرتریت غضروف مفصل و آسیب دیدگی مفصل به خاطر ضربه‌های شدید با نیرو شدت کم که اثر مستمر دارد به خاطر اعمال نیرو بیش از حد عضلات جونده با روابط نادرست دندان حاصل می‌شود. عضلات مفصل جویدن با فعالیت شدید دچار ضعف و خستگی می‌شود؛ که بیشتر با فشار دادن شدید دندانروی هم دندان قروچه یا ساییدن دندان موقع بیدار شدن است.

نشانه‌ها و درمان این مشکل

کسانی که مشکل صدا دادن فک و مشکلات مربوط به دیسک دارند ممکن است علائم  زیر را داشته باشند:

دندان قروچه

سردرد هنگام بیدار شدن

سرگیجه

درد گوش یا مسدود شدن گوش

قفل شدن فک

صدای زنگ در گوش

گردن درد

نخستین راه در هنگام ابتلا به این بیماری باید اول از همه اقدام به درمان کنید که برطرف کردن و اصلاح مشکل دندان‌ها محسوب می‌شود.

با توجه به شرایط هر شخصی متفاوت بوده که شامل درمان‌های ترمیمی و پروتز و ارتودنسی می‌شود.

با توجه به این که نباید فرد بیش از حد دهان خود را باز نگه دارد و عمل‌هایی موجب شدن تا فک دو طرفه موقع غذا خوردن خمیازه کشیدن با دهان نیمه باز و خوردن لقمه کوچک اقدام برای پیشگیری از خراب شدن سطح مفصلی فک انجام دهد.

همچنین در زمان درد فک اگر مشکل پیشرفته بود به جراحی نیاز است و باید فرد کار را به تعویق بی اندازد که به احتمال زیاد فک با حالت دررفتگی عادی می‌باشد. یعنی فک هر چند وقت ۱ بار بیرون آمده و فرد مجبور است آن را جا بی اندازد که مسئله بسیار دردناک و آزار دهنده است. دررفتن فک در هنگامی که حرف زدن به وجود می‌آید در کسی که اقدام به درمان نمی‌کند از غذا خوردن لذت نخواهد برد، چون فک دائم جابجا خواهد شد.

نحوه تشخیص اختلال فک

برخی مواقع بعضی از افراد با مشکل صدا دادن فک روبرو هستند، ولی خبر ندارند، چون بیماری در مرحله اول وجود دارد، ولی خود شخص آن را نمی‌شنود.

تشخیص آن در مرحله نخست با دندانپزشک است که در موقع درمان نشدن فرد هنگام غذا خوردن متوجه صدا می‌شود. البته برای فهمیدن به این موضوع می‌توان از یک شخص کمک گرفت که در روبروی شما بایستد و انگشت خود را روی مفاصل گیجگاهی بگذارد. شما در این هنگام به آرامی دهان خود را باز کنید اگر مفصل مشکل نداشته باشد در یک خط مستقیم در یک راستا حرکت می‌کند. ولی اگر ایراد مفصلی داشته باشد دهان به سمت مختلف حرکت خواهد کرد که در آن لحظه به زیر انگشت آن شخص روبرو هم ضربه وارد می‌شود.

درمان با کمک جراحی

بهتر است هر چه زودتر علت صدا کردن فک تشخیص داده شود و درمان صورت گیرد با دردسر کمتری فرد مواجه خواهد شد. ولی چنانچه این عارضه پیشرفته‌تر شد باید با اقداماتی جدید درمان صورت گیرد و اگر نیاز به جراحی است برای فرد بیمار در نظر گرفته شود. جراحی فک زمانی که بیماری در مرحله پیشرفته قرار می‌گیرد در نظر گرفته می‌شود.

قبل از انجام جراحی باید به وضعیت دندان توجه کرد و اقدامات لازم را در نظر گرفت و انجام داد؛ که در گاهی مواقع برای درمان در موقع جراحی باید مفصل کوتاه‌تر شود که قسمت تخریب شده در نظر گرفته شود. زمانی که بعد جراحی فک به مدت یک ماه و نیم بسته می‌شود و پس از آن به بیمار فیزیوتراپی پیشنهاد می‌شود. انتخاب یک جراح ماهر برای کار ضروری که به راحتی بتواند عمل را انجام دهد و سبب آسیب و فلج شدن نصف صورت نشود الزامی است.

چند توصیه کاربردی

از مواد غذایی که حاوی امگا ۳ است بیشتر استفاده نمایید.

در صورت درد می‌توانید از مسکن مثل: استامینوفن با تجویز پزشک استفاده نمایید.

برای پیدا کردن دلیل اصلی این درد حتما با دندانپزشک و پزشک متخصص مشورت و کمک نمایید.

چنانچه موقع خواب دندان‌های خود را به هم فشار می‌دهید از محافظ دندان در موقع خواب استفاده نمایید.

اگر موقع صحبت کردن با تلفن یا گوشی موبایل برای نگه داشتن گوشی از گردن و شانه کمک می‌گیرید و از دست‌ها استفاده نمی‌کنید حتما این کار را ترک کنید.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون