کد خبر: ۳۲۱۵۳
۱۴:۴۵ -۱۲ مرداد ۱۴۰۰
سفیدباب که به آن روشور نیز گفته می‌شود از قدیم الایام به شکل توپ‌های کوچک سفید رنگی به عنوان یک لایه بردار طبیعی پوست مورد استفاده قرار می‌گرفت.

فواید سفیداب

نشان تجارت - از زمان‌های گذشته بهره گیری از سفیداب در حمام بسیار رایج بوده است. این فراورده با پاکسازی سلول‌های مرده پوست موجب پاکیزگی و روشن‌تر شدن آن می‌گردد.

در ضمن می‌توان سفیداب را به جای انواع ماسک‌های لایه بردار مورد استفاده قرار داد و پوستی نرم و زیبا داشت. در این مطلب با مزایای سفیداب بیشتر آشنا می‌شوید.

یک روش قدیمی و سنتی در زمینه زیباسازی پوست بهره گیری از سفیداب یا روشور برای استحمام است که در بین ایرانیان بسیار مرسوم بوده است. البته با افزایش محصولات آرایشی و بهداشتی چندی است که به آن کمتر توجه می‌شود.

ولی چنانچه با فواید شگفت انگیز آن در لایه برداری طبیعی پوست آشنا شوید مجددا آن را جزو یکی از ملزومات استحمام خود قرار می‌دهید. ضمنا استفاده از سفیداب علاوه بر ایران در دیگر کشور‌های اسلامی نیز مورد توجه بوده است.

این فراورده از نوعی گل و چربی حیوانی (نخاع حیوان) حاصل می‌شود و به نوعی بهترین نرم کننده و شوینده پوست محسوب می‌شود چرا که با حذف و پاکسازی سلول‌های مرده پوست موجب روشنتر و نرم شدن آن می‌گردد.

در ضمن تعریق بدن را نیز کاهش می‌دهد. کافی است زمان استحمام مقداری سفیداب روی پوستتان مالیده تا سلول‌های جدید فرصت رشد پیدا کرده و شادابی و طراوت پوست را به ارمغان آورند.

بهره گیری از سفیداب مختص استحمام نبوده و در گذشته جزو یکی از لوازم هفت گانه آرایش زنان بوده است و با اصطلاح سرخاب همراهی دیرینه دارد.

در قدیم اصطلاح سرخاب سفیداب به معنای آرایش بانوان بوده و از سفیداب به صورت پودر سفید کننده در آرایش بهره می‌بردند.

در حال حاضر شامپو‌هایی بر پایه سفیداب در کشور به تولید و فروش می‌رسد. ولی خود این ماده هنوز با شیوه سنتی تولید و عرضه می‌گردد؛ و از نظر فرمول، کیفیت بسته بندی و عرضه با تغییر خاصی مواجه نشده است.

فواید سفیداب

۱. رفع تعریق

افرادی که بدنشان تعریق زیادی دارد می‌توانند هنگام استحمام مقداری سفیداب را روی بدن به ویژه نقاطی که بیشتر دارای تعریق می‌شود بمالند و خوب ماساژ دهند. این ماده سبب بهبود سلول‌ها و جوانسازی پوست شده و موجب می‌گردد مانند سابق تعریق نداشته باشید.

۲. رفع لک‌ها و جوش‌های پوستی

از جمله فواید سفیداب این است که مانند نوع ضدعفونی عمل کرده و برا افرادی که پوست چربی دارند و بدنشان زیاد جوش می‌زند می‌تواند موثر باشد. توصیه می‌شود زمان استحمام سفیداب را روی پوست بخصوص نقاطی که بیشتر جوش می‌زند بمالید تا اثر آن را مشاهده کنید.

افرادی که می‌خواهند برای جوش صورت خود از آن بهره بگیرند موقع استفاده از تماس آن با چشمان خود خودداری کنند. بهتر است چشم‌ها را بسته نگه دارید.

۳. رفع جوش‌های بعد از اصلاح

معمولا آقایان پس از هر بار اصلاح صورتشان با جوش روبرو می‌شوند توصیه می‌شود جهت جلوگیری از این موضوع کمی سفیداب را با عرق بید مخلوط کرده و به صورت بمالید؛ و قبل از خشک شدن پوست آن را شستشو دهید. این مخلوط با طبع سردی که دارد از ایجاد جوش جلوگیری می‌کند.

۴. بهبود آسیب‌های اشعه خورشید

همانطور که می‌دانید تابش مستقیم خورشید بر روی پوست تاثیرات مضری دارد و بیماری‌های پوستی مختلفی را سبب می‌شود یکی از روش‌های جلوگیری از این بیماری‌ها بهره گیری مستمر از سفیداب عنوان شده است.

برخی اطبای سنتی حتی آن را عاملی در پیشگیری از سرطان پوستی برشمرده اند. افرادی که بنا به دلایل مختلف بیشتر در معرض تابش مستقیم اشعه خورشید هستند و پوستشان آسیب دیده است استفاده از سفیداب را زمان استحمام فراموش نکنند. چرا که سفیداب در بهبود و ترمیم سلول‌های آسیب دیده کمک کننده بوده و عملکردی شبیه ضد آفتاب دارد.

ماسک‌های مختلف سفیداب

برای تهیه این ماسک‌ها در نظر داشته باشید ابتدا سفیداب را کاملا پودر کنید.

ماسک شیر، روغن زیتون و سفیداب

با استفاده از ماسک شیر، روغن زیتون و سفیداب می‌توانید پوست صورتی روشن داشته باشید به این صورت که مقداری روغن زیتون، شیر و سفیداب را با هم مخلوط نموده و روی صورت قرار دهید و بعد از یک ربع آن را شستشو دهید. شیر و روغن زیتون خواص ترمیم سازی پوست را بر عهده دارند و در ترکیب با سفیداب اثرشان دوچندان می‌شود.

ماسک گلاب و سفیداب

در ظرفی مقداری سفیداب را با چند قاشق گلاب مخلوط کرده تا به فرم خمیر دراید. سپس این خمیر را یک شب تا صبح استراحت داده و صبح هنگام استحمام آن را به ارامی روی صورت بمالید بعد از این که کمی خودش را گرفت چند دقیقه‌ای صورت را به فرم دورانی ماساژ دهید و سپس بشویید.

ماسک خیار و سفیداب

برای تهیه این ماسک سفیداب پودر شده را به همراه اندکی نمک با چند برش خیار رنده شده مخلوط کنید و موقع استحمام روی پوست صورت بمالید و پس از ده دقیقه شستشو دهید.

چند نکته

توصیه می‌شود برای کودکان از سفیداب استفاده نکنید چرا که پوست حساسی نسبت به بزرگسالان دارند، ولی اگر تمایل دارید از سفیداب بهره بگیرد از لیف‌های لطیف و نرم برای این کار استفاده کنید تا کودکان با بیماری مواجه نشوند.

بهترین روش استفاده از سفیداب مالیدن آن روی یک لیف نرم است و در ادامه لیف را خیلی آرام روی پوست کشیده تا سفیداب به خوبی موثر واقع شود.

افرادی که برای اولین بار میخواهند از ماسک‌های این فراورده استفاده کنند بهتر است ابتدا در ناحیه کوچکی از پوست آن را امتحان کنند و چنانچه با حساسیتی روبرو نشدند از سفیداب بهره بگیرند.

به گفته برخی پزشکان پوست و مو در فرایند لایه برداری پوست با سفیداب چنانچه خراش یا زخمی ایجاد شود می‌تواند علاوه بر ایجاد حساسیت‌های پوستی طولانی مدت سبب بیماری تب مالت نیز شود. چرا که سفیداب از نخاع گوسفند و دیگر حیوانات تهیه می‌شود.

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون