کد خبر: ۳۰۵۵۵
۱۰:۱۶ -۰۷ تير ۱۴۰۰
پیمان حدادی، کارشناس بازار سرمایه بیان کرد
یک کارشناس بازار سرمایه گفت: سهامداران برای کسب بازدهی معقول در بورس باید استراتژی خرید و نگهداری را جایگزین استراتژی نوسان‌گیری در معاملات بورس کنند و سهامی را انتخاب کنند که جزو سهام اصلی بازار هستند و از میزان نقدشوندگی بالایی برخوردارند.

بازار بورس و سرمایه

نشان تجارت - «پیمان حدادی» امروز (دوشنبه) با اشاره به تاثیر اخبار منتشر شده در زمینه افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی شستا و تاثیر آن در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و گفت: این موضوع با تاثیر زیادی در معاملات کلی بازار و شتاب در روند صعودی شاخص بورس همراه بود.

وی افزود: روز گذشته اکثر سهام بزرگ بازار در حال معامله بر مدار منفی بودند اما معاملات مثبت سهام شرکت شستا و زیرمجموعه های آن منجر به روند صعودی شاخص بورس در بازار شدند و معاملات بازار را از روند منفی به سمت صعود پیش بردند.

علت بازگشت رشد به معاملات بورس

حدادی به کاهش نوسان و هیجان ایجاد شده در معاملات بورس و علت بازگشت شاخص بورس بر مدار صعودی اشاره کرد و گفت: بازار از دو ماه گذشته و بعد از اصلاح شدیدی که تجربه کرد در موقعیت مناسبی برای سرمایه گذاری قرار گرفت اما تحت تاثیر ابهامات موجود در زمینه انتخابات ریاست جمهوری ایران و وجود ترس در معاملات این بازار، شاخص بورس همچنان به روند نزولی خود ادامه داد.

این کارشناس بازار سرمایه به کاهش ابهامات موجود در بازار از زمان مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران تاکید کرد و گفت: ثبات در قیمت ارز، گزارش مثبت شرکت ها، رکود در معاملات بازارهای موازی به خصوص رمز ارزها که به عنوان رقیب اصلی بازار در طی هفته های گذشته بودند باعث شد تا معاملات بورس رنگ دیگری به خود بگیرد و روزهای امیدوارکننده ای را در این بازار ایجاد کنند.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در کنار این مسایل به مرور نمادهای کوچک بازار که در صف فروش قرار داشتند به تعادل رسیدند و با توجه به قرار گرفتن در فصل مجامع برخی از سرمایه گذاران سرمایه های در اختیار خود را برای اخذ سود وارد بازار می کنند تا بتوانند سود نقدی از مجمع کسب کنند، این موضوع به دلیل افزایش ورود نقدینگی به بازار باعث تغییر سمت و سوی معاملات بورس و ایجاد روزهای امیدوارکننده در این بازار شده است.

حدادی به دیگر عامل تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره و بیان کرد: در بودجه دولت افزایش تورم پیش بینی شده است؛ بنبراین انتظار افزایش تورم دیگر عامل موثر در رشد بازار بود که باعث شد تا شاخص بورس از روزهای گذشته در مسیر صعودی قرار بگیرد.

دو تاثیر کوتاه مدت و بلندمدت انتخابات ریاست جمهوری بر معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری ایران و تاثیر آن به روند معاملات بورس اشاره کرد و افزود: انتخاب ریاست جمهوری در بازار با دو تاثیر کوتاه مدت و بلندمدت همراه بود، نخستین تاثیر آن پایان برگزاری انتخابات و رفع ابهامی بود که گریبان بازار را گرفت و باعث ایجاد روند منفی در معاملات بورس شد.

وی اظهار داشت: تاثیر بلندمدت آن مرتبط به کابینه دولت به خصوص کابینه اقتصادی است که این موضوع می تواند به شدت بر روند بازار تاثیرگذار باشد، باید منتظر ماند و دید برنامه و دیدگاه کابینه جدید چگونه خواهد بود و کدام یک از سیاست های انبساطی و انقباضی را در دستور کار خود قرار می دهند.

به گفته حدادی، در این زمینه یکی از مسایل قابل توجه این است که کابینه اقتصادی کشور کدام یک از مسایل را مانند تورم یا رشد اقتصادی به عنوان اولویت فعالیت خود در دستور کار قرار می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: از طرف دیگر موضوع بسیار مهم بازار، دیدگاه دولت جدید نسبت به برجام است این موضوع جزو مسایلی تلقی می شود که می تواند به شدت بر روند بازار اثرگذار باشد.

پیش‌بینی ١٠٠ درصدی معاملات مثبت بورس تا پایان سال

وی این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: با توجه به وجود چنین مسایلی در کشور و تاثیر آن بر بازار، از این موضوع نباید غافل ماند که ١٠٠ درصد روند کلی معاملات بورس تا پایان سال مثبت است و می تواند بازدهی بیشتری را نسبت به سایر بازارها در اختیار سهامداران قرار دهد.

حدادی اظهار داشت: اکنون قیمت سهام اکثر شرکت ها بعد از اصلاح شدیدی که تجربه کرده اند بسیار ارزان شدند و موقعیت مناسبی را برای سرمایه گذاری فراهم کرده اند.

توصیه به سهامداران

این کارشناس بازار سرمایه به سهامداران توصیه کرد و گفت: سهامداران برای کسب بازدهی معقول در بورس باید استراتژی خرید و نگهداری را جایگزین استراتژی نوسان گیری در معاملات بورس کنند و سهامی را انتخاب کنند که جزو سهام اصلی بازار هستند و از میزان نقدشوندگی بالایی برخوردارند.

وی تاکید کرد: سهامداران برای سرمایه گذاری در این بازار باید گزارش ماهانه شرکت ها و صورت های مالی فصلی را با دقت زیادی مدنظر قرار دهند، اکنون و با توجه به وضعیت فعلی بازار وزن تحلیل در بازار بیشتر می شود به همین دلیل سهامداران باید سهامی را که از پتانسیل خوبی برای سرمایه گذاری برخوردارند انتخاب کنند، سهامداران در صورت انتخاب درست می توانند تا پایان سال بازدهی خوبی را از بازار کسب کنند.

ریسک تهدیدکننده معاملات بورس

حدادی با اشاره به ریسک تهدیدکننده معاملات بورس گفت: ریسکی که اکنون بازار را تهدید می کند نوعی ابهام در خصوص نتیجه مذاکرات است، همچنین در کنار این موضوع اسامی اعلام شده برای کابینه اقتصادی دولت سیزدهم جزو مسایل بسیار مهمی تلقی می شود که می تواند روند بازار را تحت تاثیر خود قرار دهد.

اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس

این کارشناس بازار سرمایه به اقدامات تاثیرگذار در بهبود روند معاملات بورس اشاره کرد و اظهار داشت: وعده هایی در خصوص واریز ٢٠٠ میلیون دلار منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه داده شده بود که اکنون فقط معادل ریالی ٥٠ میلیون دلار واریز شده است، در صورت واریز باقیمانده منابع مالی به صندوق تثبیت بازار سرمایه، افزایش فعالیت بازارگردانی سهام، وعده های دولت جدید در مورد بازار سرمایه در یک برنامه مدون و نیز انتشار آن وضعیت بازار بهتر از روند فعلی می شود و می توان شاهد رشد بیشتر شاخص بورس در بازار باشیم.

منبع: ایرنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون