کد خبر: ۳۰۳۳۳
۱۹:۳۴ -۰۱ تير ۱۴۰۰
وقتی موج گرما بر جان انسان می‌کوبد و عرق از جبین سرازیر می‌شود چه باید کرد؟ در و پنجره‌ها را چه زمانی برای به جریان انداختن هوا باز کنیم؟

خنک شدن در تابستان

نشان تجارت - در گزارشی که در وب‌سایت "ان‌تی‌وی" آلمان نوشته شده بهترین زمان برای عوض کردن هوای خانه شب یا صبح زود عنوان شده است.

در این مواقع می‌توانیم در و پنجره‌ها را به مدت طولانی باز نگه داریم تا هوا در خانه جریان یابد. اما در طول روز بهتر است در و پنجره‌ها را ببندیم. بخصوص پنجره‌های اتاق خواب بهتر است در طول روز بسته و اتاق تاریک بماند.

احتیاط کنید!

با این حال باید در انجام این کار احتیاط کرد. یورگ کاخلمن، کارشناس آب و هوا در آلمان به‌شدت در این مورد هشدار می‌دهد. او می‌گوید، اگر افراد مسن برای مدتی طولانی در اتاقی گرم و مرطوب و بدون تهویه محبوس بمانند جانشان در معرض خطر قرار می‌گیرد.

به گفته او، در چنین شرایطی باید هر چند وقت یک بار هوای اتاق را با باز کردن پنجره‌ها عوض کرد تا رطوبت هوا تا جایی که ممکن است پایین بیاید.

به باور او، تنها از طریق به جریان انداختن هواست که عرق بدن تبخیر و رطوبت هوا کم‌تر می‌شود، اکسیژن بیش‌تری وارد اتاق شده و شرایط مطلوب‌تری برای حیات به وجود می‌آید.

به همین خاطر باز کردن هر چند وقت یک بار پنجره‌ها برای تهویه هوا در طول روز اشکالی ندارد. بعد از آن دوباره می‌توان پنجره‌ها را بست.

چه چیزی بیش از همه علیه گرما مؤثر است؟

انواع کرکره‌ها و سایبان‌های دیواری بهترین امکان را برای خنک کردن اتاق به‌وجود می‌آورند. اما کرکره و پرده تنها زمانی می‌تواند از اتاق در برابر اشعه خورشید محافظت کند که آفتاب به درون اتاق نفوذ کرده باشد.

در مورد اتاق‌هایی که با تابش بیش از حد آفتاب روبرو هستند نیز استفاده از شیشه‌های مقاوم در برابر خورشید در پنجره‌ها توصیه می‌شود.

کاربرد فویل‌های ضد آفتاب در سطوح داخلی شیشه پنجره نیز می‌تواند محافظ خوبی در برابر گرما باشد.

طبق مطالعه بنیاد تحقیقاتی "وارن‌تست"، استفاده از این فویل‌ها توانسته دمای اتاق را از ۵۶ به ۳۴ درجه سانتی‌گراد تقلیل بدهد.

با این حال باید دانست که استفاده از این فویل‌ها در زمستان مقرون به صرفه نیست. چرا که برای گرم کردن این اتاق‌ها در زمستان نیاز به انرژی بیش‌تری داریم و باید درجه شوفاژ را بالاتر ببریم.

مقابله با بیخوابی حاصل از گرما

به آن‌هایی که به دلیل گرما نمی‌توانند بخوابند توصیه می‌شود که پیش از رفتن به رختخواب دوش آب خنک، اما نه خیلی سرد بگیرند. برای خنک شدن بدن، نباید گذاشت که رطوبت هوا کاملا از بین برود، بلکه تنها مقداری از رطوبت باید تبخیر شود.

لباس خواب باید نازک و گشاد و از الیاف طبیعی مثل نخ باشد، چرا که این الیاف می‌توانند عرق بدن را به‌خوبی جذب کنند. در طول شب نیز فرایند تعریق ادامه یافته و با خروج نیم لیتر مایع، بدن خنک می‌شود.

استفاده از کولر گازی و اسپلیت

در میان دستگاه‌های اسپلیت، انواع دوتکه که نیازی به کانال‌کشی و شلنگ تخلیه هوا از پنجره ندارند کارکرد بهتری برای خنک کردن دمای اتاق دارند. چرا که در نوع شلنگ‌دار پنجره باید نیمه‌باز بماند و گرما در این حالت به صورت دائم به داخل اتاق راه پیدا می‌کند. ضمن این که انواع شلنگ‌دار مصرف برق بالاتری هم دارند.

طبق آزمایشی که بنیاد "وارن‌تست" انجام داده، سریع‌ترین دستگاه اسپلیت دمای هوای اتاق را ظرف شش دقیقه از ۳۰ به ۲۴ درجه سانتی‌گراد رساند. در حالی که اسپلیت‌های شلنگ‌دار برای همین مقدار کاهش دما به ۳۰ تا ۴۵ دقیقه نیاز داشتند.

پنکه ضروری است؟

خنک کردن اتاق در روز‌های گرم

پنکه دمای اتاق را پایین نمی‌آورد، بلکه تنها به بدن احساس شادابی بیش‌تری می‌دهد و باعث می‌شود، عرق بدن تبخیر شود.

برای این که این اثر بیش‌تر شود می‌توان جلوی پنجره یک رخت آویز با لباس‌ها یا حوله‌های خیس قرار داد. اما فقط باید مواظب باشیم که دچار گرفتگی گردن و سرماخوردگی نشویم!

منبع: بوق خبر
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون