نشان تجارت - محمدباقر مجتبایی دبیرکل اتاق اصناف ایران در نشست هم اندیشی برنامههای توسعه صادرات کشور روز سهشنبه با حضور علیرضا رزم حسینی وزیر صمت، محمد صادق مفتح قائم مقام وزیر صمت در امور بازرگانی، حمید زادبوم رییس کل سازمان توسعه تجارت ایران و برخی از روسای کمیسیونهای مجلس شورای اسلامی و صادر کنندگان نمونه و ملی وهمچنین تشکلهای صادراتی برگزار شده بود، اظهار داشت: با توجه به بررسیهای مشترک سه اتاق اصناف، بازرگانی و تعاون که بر اساس قانون بهبود محیط کسب و کار صورت گرفته و به طور فصلی محیط کسب وکار را مورد پایش قرار میدهد، بر مبنای نظرسنجیهای بدست آمده یکی از پنج عامل اصلی مخل محیط کسب و کار، مشکل تامین و بی ثباتی نرخ مواد اولیه اعلام شده است.
دبیرکل اتاق اصناف ایران تاکید کرد: رمز ماندگاری و ثبات در بازارهای صادراتی استمرار تولید، تحویل بموقع کالا و ثبات در قیمت کالاهاست.
وی تصریح کرد: ۹۸٪ بنگاههای ایران در بخش تولید، توزیع و خدمات بنگاههای کوچک و متوسط یا SMEها هستند که بزرگترین مشکل این بنگاهها برای توسعه صادرات وحضور در بازارهای صادراتی، جمعآوری اطلاعات بازار و نیز تحقیقات بازار است.
مجتبایی با اشاره به هزینههای بالای تحقیقات بازار و عدم امکان پرداخت این هزینهها اظهار کرد: این مساله باعث شده که بنگاههای کوچک و متوسط امکان پرداخت هزینههای سنگین برای حضور در نمایشگاههای خارجی و تحقیق در بازارهای بینالمللی را نداشته باشند و لازم است دولت در این زمینه از طریق پشتیبانی و حمایتهای سازمان توسعه تجارت و با کمک رایزنهای بازرگانی و نیز کارشناسان اقتصادی سفارتخانههای ایران در دیگر کشورها، از اتاقهای اصناف، بازرگانی و تعاون پشتیبانی کرده و حمایت لازم در زمینه به روزرسانی اطلاعات بازار و بازاریابی بین المللی صورت پذیرد.
دبیرکل اتاق اصناف ایران ضمن تاکید بر ضرورت تغیر برخی از سبکهای فعالیت بازرگانی بینالمللی اظهار کرد: یکی از روشهای موفق در جهت توسعه صادرات و ماندگاری در بازارهای صادراتی، ایجاد مراکز تجاری، مراکز نگهداری و دپو در بازارهای هدف به صورت منطقهای است. به عنوان مثال برای بازارهای هدف در جنوب شرقی آسیا (چین و اندونزی) در شمال ایران (روسیه) و همچنین چند کشور عربی، آفریقایی و اروپایی بسیارمناسب و تاثیرگذار است.
وی افزود: بدیهی است ایجاد این مراکز نیازمند نقش فعالتر و پشتیبانی بانک توسعه صادرات و صندوق ضمانت صادرات میباشد تا بتوانند بویژه درخصوص اعتبارسنجی مشتریان خارجی و همچنین اعتبار خرید (Buyers Credit) بسیار تاثیرگزار باشند.
مجتبایی گفت: با توجه به نوع فعالیت تخصصی در بازارهای بین المللی و همچنین نیازهای صادراتی کشور، شرکتهای مدیریت صادرات یا EMC باید ایجاد و تقویت شوند و ارتباط با خریداران خارجی و اخذ سفارشات را برقرار کنند و این سفارشات را به بنگاههای تولیدی داخلی بویژه ینگاههای کوچک و متوسط از جمله صنوف تولیدی جهت تولید برای صادرات انتقال دهند.
وی در پایان با اشاره به ظرفیت بالای صادراتی اصناف به خصوص در حوزههای کیف و کفش، مصنوعات چرمی، پوشاک، طلا و جواهر و …افزود: اتاق اصناف ایران برنامههایی برای توسعه صادرات محصولات صنفی در نظر دارد و با ارتباطات موثر نقشی فعالتر از قبل در حوزه بازارهای خارجی خواهد داشت و یقینا یکی از اقدامات جدی اتاق اصناف ایران تعامل با بخش بازرگانی و بین المللی خواهد بود تا منجر به توسعه صادرات محصولات بین المللی شود و نگاه فقط به بازار داخلی نباشد.