نشان تجارت - در گزارشی به بررسی مزایای استفاده از فناوریهای نوین از جمله هوش مصنوعی پرداخته شده است که در ادامه میتوانید بخوانید:
صنعت مد یکی از بزرگترین صنایع در جهان است. طبق نظرسنجی انجام شده توسط فشن یونایتد، درآمد کل آن بیش از ۳۰۰۰ میلیارد دلار ارزیابی شده است که تقریباً ۲ درصد از تولید ناخالص داخلی جهان است. در حالی که فناوری از ساخت تا تولید پس از تولید بخشی از صنعت بوده است، صنعت از طریق دیجیتال سازی در حال دگرگونی و تحول است.
از طرفی باید اشاره کرد این فقط مربوط به مدیریت داده نیست بلکه به کاهش هزینه و افزایش کارایی نیز مربوط میشود. روشهای سنتی طراحی لباس شامل مقدار زیادی زباله است. مطالعه اخیر دانشگاه آلتو گزارش داده است که صنعت مد سالانه ۹۲ میلیون تن زباله تولید میکند. تغییر روی یک روند طراحی دیجیتال سه بعدی میتواند به کاهش تقریباً ۷۵ درصدی این تولید زباله عظیم کمک کند.
تحقیقات اخیر IMRG (انجمن خرده فروشی آنلاین انگلیس) و Hive (در حوزه مد) نشان داده است که خرده فروشان مد در حال برنامه ریزی برای سرمایه گذاری قابل توجهی در هوش مصنوعی (AI) در سالهای آینده هستند. با استفاده از سیستمهای رایانهای و تکنیکهای هوش مصنوعی، میتوان عرضه را با تقاضا مطابقت داد و تولید غیرضروری را محدود کرد. هوش مصنوعی همچنین میتواند برای بهبود بیشتر تجارب خریداران، از واقعیت افزوده (AR) استفاده کند. اتاقهای ارتباط مجازی مبتنی بر فناوری و ترکیبی از چت باتها توسط خرده فروشان مد در سراسر جهان مورد استفاده قرار میگیرند. دیجیتال سازی فرآیندهای کار همچنین میتواند به خرده فروشان مد در بازارهای بیشتر، صرفه جویی در وقت و هزینه، توسعه کمپینهای بازاریابی موثر و محصولات جدید کمک کند.
همچنین مشتریان میتوانند از پلتفرمهای دیجیتال برای تحقیق در مورد قیمتهای رقابتی، محدودیتهای هزینههای شخصی، انواع مختلف، اندازهها و ... استفاده کنند. فناوری مبتنی بر هوش مصنوعی همچنین مشتریان را قادر میسازد تا از طریق جلسات مجازی خریداران با فروشندگان ارتباط برقرار کنند.
همه اینها در آموزش مد نیز تأثیر دارد. به غیر از اینکه به دانشجویان سراسر دنیا اجازه میدهد با طراحان برتر ارتباط برقرار کنند و از آنها بیاموزند، آموزش دیجیتالی سازی به آنها امکان میدهد تا طرحهای خود را از طریق پورتالهای مختلف به رسمیت بشناسند و به تأیید برسند و ترجیحات و گزینههای مشتری را برای فرایندهای تصمیم گیری در آینده پیگیری کنند. دانشجویان در صنعت مد میتوانند با یادگیری مبتنی بر شبیه سازی سازگار شوند، که با اجازه دادن به طراح برای حل سریع مسائل مربوط به ارتباط لباس با تجسم کردن تغییرات لباس، روند کار را سرعت میبخشد. در حالی که مواردی همچون سرقت آثار، افزایش رقابت، بیشتر شدن ارتباط با مشتریان و تامین کنندگان وجود دارد، مارکهای مد نمیتوانند از مزایای دوران دیجیتال چشم پوشی کنند.