کد خبر: ۲۷۸۳۶
۱۲:۰۱ -۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۰
بعد از هفت ماه وقفه در به روز رسانی قیمت خودرو از درب کارخانه؛ قرار است شیوا، رئیس شورای رقابت دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه قیمت‌های جدید را اعلام کند.

قیمت خودرو

نشان تجارت - نزدیک به هفت ماه از آخرین به روز رسانی قیمت خودرو از کارخانه می‌گذرد؛ قیمت‌هایی که قرار بود هر سه ماه یکبار به روزرسانی شوند. در همین راستا رضا شیوا، رئیس شورای رقابت اواخر فروردین‌ماه اعلام کرد که به زودی قیمت خودرو برای سه ماه اول ۱۴۰۰ افزایش می‌یابد و این شورای تاکنون منتظر تورم بخشی اعلام شده از سوی بانک مرکزی بوده است.

البته به گفته این مقام مسئول عدم به روز رسانی قیمت خودرو در پایان سال گذشته به این معنا نبوده که اقتصاد کشور با تورم رو به رو نبوده است و در همان زمان هم ۱۴ درصد تورم داشته‌ایم، اما با این حال شورای رقابت مجوز افزایش قیمت را به دلیل افزایش قیمت ۳۰ درصدی در سه ماه قبل را نداده است.

بر این اساس حالا قرار است قیمت خودرو در شش ماه پایانی سال ۹۹ بررسی شود و با توجه به نرخ نهایی تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام می‌کند، قیمت خودرو برای سه ماه ابتدایی سال ۱۴۰۰ مشخص شود. زمان اعلام این قیمت‌ها هم بر اساس اعلام شورای رقابت فردا، دوشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه است.

تورم خودرو را گران می‌کند

شایان ذکر است که برای تعیین نرخ نهایی انواع خودرو درب کارخانه لازم است که هر دو گروه خودروساز درباره قیمت قطعات اصلی خودرو اعلام نظر کنند. این مورد از جانب بانک مرکزی مورد تحقیق قرار می‌گیرد و بر اساس نرخ تورم بخشی که بانک مرکزی اعلام می‌کند ضریب لازم افزایشی یا کاهشی متناسب با آن نرخ تورم، روی قطعات مختلف انجام می‌شود.

بر این اساس در نهایت مشخص می‌شود که بر اساس جمع بندی در دستورالعمل تنظیم قیمت هر خودرویی با توجه به گذشت زمانی باید چقدر تعیین شود. البته این دستور العمل فقط شامل افزایش قیمت نمی‌شود و می‌تواند در صورت بهبود وضعیت کلی اقتصاد کشور به کاهش قیمت خودرو نیز منتهی شود.

شورای رقابت اصرار بر ادامه این شیوه از قیمت‌گذاری دارد که در نهایت نه مردم و نه خودروسازان از آن رضایت ندارند و باعث فاصله قیمت کارخانه تا بازار می‌شود و فقط یک عده سوداگر بازار از آن بهره می‌برند.

کارشناسان و فعالان این صنعت نیز همانطور که در گزارش‌های قبلی بازار منتشر شده است مخالفت خود را با این شیوه اعلام کرده‌اند؛ چراکه قیمت گذاری باید متناسب با عرضه و تقاضا باشد، نه اینکه دستوری و تکلیفی اعلام شود. از طرف دیگر حاکمیت و دولت نیز باید نظارت کافی داشته باشد تا خودروسازان با عرضه کم گران فروشی نکنند. اما این شیوه از قیمت گذاری تنها منجر به این خواهد شد که انحصار و رانت برای عده‌ای خاص ادامه داشته باشد.

وضعیت غیر قابل پیش بینی بازار خودرو

همانطور که در دوره قبلی هم شورای رقابت به رغم مخالفت مجلس و فعالان صنعت خودرو توانست برنامه افزایش قیمت ۳۰ درصدی را اعمال کند به نظر می‌رسد دوشنبه ۱۴ اردیبهشت ماه نیز به روزرسانی قیمت خودرو متناسب با خواست این شورا اجرایی شود. از همین رو این سوال مطرح می‌شود که قیمت خودرو در بازار چه تغییری خواهد داشت؟ آیا باید منتظر گرانی دوباره خودرو در بازار باشیم؟

در این خصوص نایب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو به بازار گفت: از ابتدای سال ۱۴۰۰ نمایشگاه داران خودرو تنها سه تا چهار روز مجوز فعالیت داشتند و مابقی ایام به دلیل مصوبات ستاد ملی کرونا تعطیل بوده اند؛ بنابراین با توجه به شرایط فعلی نمی‌توان اظهار نظری در خصوص واکنش بازار در مواجه با به روز رسانی قیمت‌ها در کارخانه داشت.

نعمت الله کاشانی نسب با اشاره به اینکه باید نمایشگاه داران مجوز فعالیت داشته باشند تا بتوانیم نتیجه تصمیم شورای رقابت را ارزیابی کنیم، اضافه کرد: همانطور که اشاره کردم فقط ابتدای سال چند روز نمایشگاه داران امکان فعالیت داشتند که در آن چند روز هم هیچ خرید و فروشی انجام نشد و بازار در رکود کامل قرار داشت.

وی در پاسخ به این سوال که در صورت کنار رفتن تحریم‌ها و امکان همکاری دوباره صنعت خودرو ایران و دنیا بازار خودرو با چه تغییراتی رو به رو خواهد شد، ادامه داد: پر واضح است که وقتی تحریم‌های خودرویی برداشته شود دست خودروسازان باز خواهد شد و بهتر می‌توانند قطعه وارد و تولید کنند؛ بنابراین مشخص است که شرایط صنعت و بازار خودرو بهبود می‌یابد، اما عرض کردم تا زمانی که این اتفاقات رخ ندهد و نتیجه‌ای نبینیم نمی‌توانیم هیچ اظهار نظری کنیم. در حال حاضر با توجه به سنوات گذشته و شرایط غیر قابل پیش بینی که داشتیم نمی‌توانیم دست به پیش بینی بزنیم.

کاشانی نسب در خصوص آینده قیمت خودرو نیز بیان کرد: همانطور که گفتم مشخص نیست که قیمت‌ها چه روندی را داشته باشند، اغلب میزان عرضه، نرخ دلار و انجام معاملات در قیمت یک خودرو تعیین کننده است. اکنون آخرین قیمت‌هایی که وجود دارد همان قیمتی است که قبل از تعطیلات نوروزی معامله شده بود.

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون