کد خبر: ۲۷۳۷۰
۱۴:۱۹ -۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۰
با اینکه مدیران دولتی کم شدن صف های خرید در بازار را در نتیجه مدیریت خوب خود در افزایش عرضه ها می دانند ولی افول قدرت خرید مردم دلیل اصلی این موضوع است.

قدرت خرید مردم

نشان تجارت - بعد از چند ماه صف نشینی مردم در انواع کالا‌های اساسی از شکر و روغن گرفته تا مرغ و گوشت قرمز، حالا دیگر خبری از آن صف‌های طولانی در استان آذربایجان شرقی نیست.

با اینکه مسئولان امر عنوان می‌کنند که در سایه افزایش عرضه‌ها و مدیریت خوبشان این صف‌های خرید برچیده شده، ولی علت این موضوع چیز دیگری است و افول قدرت خرید مردم و گرانی این کالا‌ها باعث آن شده است.

بررسی قیمت کالا‌های اساسی مانند برنج، گوشت قرمز، شکر و مرغ نشان می‌دهد که قیمت این کالا‌ها در اسفند ماه سال ۹۹ نسبت به مدت مشابه سال ۹۸ بین ۴۰ تا ۱۱۳ درصد افزایش یافته است.

مردمی که برای مرغ تنظیم بازاری ۲۰ هزار تومان صف می‌کشیدند طبیعی است که دیگر برای مرغ ۲۶ هزار تومانی چندان رغبت و حتی توانی برای خرید نداشته باشند.

مردمی که برای مرغ تنظیم بازاری ۲۰ هزار تومان صف می‌کشیدند طبیعی است که دیگر برای مرغ ۲۶ هزار تومانی چندان رغبت و حتی توانی برای خرید نداشته باشند.

مردمی که برای گوشت یخ زده کیلویی ۱۰۰ هزار تومان جلوی قصابی‌ها به صف می‌ایستادند تا یک کیلوگرم گوشت خریداری کنند حالا دیگر توانی برای خرید گوشت گوسفندی ۱۶۰ هزار تومانی ندارند.

متاسفانه با این وجود معیشت مردم در سایه سیاه و سنگین گرانی هر روز بیش از گذشته در معرض آسیب قرار می‌گیرد و متاسفانه تدابیر مسئولان برای کاهش این آسیب‌ها کافی نیست.

جیب‌های خالی و سفره‌های خالی‌تر

یکی از شهروندان تبریزی در گفتگو با خبرنگار بازار علت تمام شدن صف‌های خرید کالا‌های اساسی را گرانی این کالا‌ها و نبود قدرت خرید در مردم دانست و گفت: مردم دیگر پولی ندارند که در صف خرید کالایی قرار گیرند.

روزبه آذری با اشاره به اینکه ماه رمضان امسال در حالی آغاز شد که ویروس کرونا بر روی همه ابعاد زندگی سایه انداخته است، گفت: متاسفانه امسال سفره‌های رمضان خالی‌تر از همیشه شده است و دلیل اصلی آن گرانی‌ها و تورم بیش از حد در جامعه است.

وی با تاکید بر اینکه مردم به خاطر قیمت تنظیم بازاری یک محصول صف می‌ایستند، گفت: وقتی مرغ ۲۰ هزار و ۶۰۰ تومان بود مردم به ناچار و برای چند هزار تومان ساعت‌ها در صف منتظر می‌مانند تا مرغ خرید کنند، در حالیکه الان دیگر مرغ ۲۶ و در برخی فروشگاه‌ها ۲۷ هزار تومان به فروش می‌رسد و دلیلی برای صف نشینی وجود ندارد.

مردم دیگر پولی ندارند تا در صف بایستند، ضمن اینکه هر روز قیمت کالا‌ها در حال رشد است و مردم نیز قدرت خریدی ندارند.

آذری ابراز داشت: اینکه مسئولان می‌گویند مدیریت خوب ما باعث شد تا صف‌های خرید تشکیل نشود سخنی اشتباه است چراکه مردم دیگر پولی ندارند تا در صف بایستند، ضمن اینکه هر روز قیمت کالا‌ها در حال رشد است و مردم نیز قدرت خریدی ندارند.

وی افزود: شاید هم منظور مسئولان این است که در سایه مدیریت آن‌ها قیمت بیشتر کالا‌ها چند برابر شده تا دیگر صف نشینی برای مردمی که پولی ندارند، بی معنی شود.

قیمت شکر، روغن، خرما، مرغ و تخم مرغ، برنج و گوشت قرمز در بازار تبریز

هر کیلوگرم شکر سفید در بازار تبریز به قیمت ۱۲ هزار تومان، هر بسته شکر ۹۰۰ گرمی ۱۰ هزار تومان، هر بسته خرمای یک کیلوگرمی جنوب به قیمت ۴۰ هزار تومان و خرمای عسلی اعلا به قیمت ۲۹ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت هر کیلوگرم برنج پاکستانی باسماتی درجه یک در بازار تبریز به ۲۶ تا ۲۷ هزار تومان رسیده است. هر کیلوگرم برنج تایلندی نیز به قیمت ۱۷ هزار تومان به فروش می‌رود. همچنین قیمت هر کیلوگرم برنج طارم اعلا نیز به ۳۵ تا ۳۸ هزار تومان رسیده است. قیمت هر کیلوگرم برنج هاشمی درجه یک نیز هم اکنون به قیمت ۳۹ و ۴۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله نیز به ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. هر کیلوگرم گوشت گوسفندی نیز به قیمت ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت هر کیلوگرم گوشت گوساله نیز به ۱۳۰ هزار تومان رسیده است. هر کیلوگرم گوشت گوسفندی نیز به قیمت ۱۵۵ تا ۱۶۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

هر کیلوگرم گوشت مرغ تازه نیز در بازه قیمتی ۲۵ تا ۲۸ هزار تومان به فروش می‌رسد. قیمت تخم مرغ‌های بسته‌ای ۲۰ عددی در بازار امروز ۳۹ هزار تومان است. همچنین روغن جامد ۵ کیلوگرمی نیز همچنان در بازار تبریز کمیاب بوده و به قیمت‌های بالای ۱۳۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

اما روغن مایع ۹۰۰ گرمی پخت و پز به قیمت ۱۲ هزار تومان و روغن سرخ کردنی مایع ۸۰۰ گرمی به قیمت ۱۱ هزار تومان به فروش می‌رسد.

افزایش دوبرابری قیمت پنیر تبریز

یکی از شهروندان تبریزی نیز در گفتگو با خبرنگار بازار گفت: قیمت هر کیلو مرغ از سوی متولیان حدود ۲۵ هزار تومان اعلام شده، اما تا ۲۸ هزار تومان هم به فروش می‌رسد.

اکرم باغبان ادامه داد: کالباسی که ماه پیش کیلویی ۴۲ هزار تومان می‌خریدم، دیروز کیلویی ۶۲ هزار تومان خریدم. بازار نیازمند توجه بیشتر مسئولان ذی ربط است چراکه روند قیمت کالا‌های اساسی طی یک سال گذشته علیرغم وعده‌های مکرر مسئولان همچنان افزایشی و به مرحله لجام گسیختگی رسیده است.

پنیر تبریز چند ماه پیش، کیلویی ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شد، اما حالا به حدود ۸۰ هزار تومان رسیده است.

وی افزود: پنیر تبریز چند ماه پیش، کیلویی ۴۰ هزار تومان عرضه می‌شد، اما حالا به حدود ۸۰ هزار تومان رسیده است.

باغبان گفت: سبزی و پنیر پای ثابت سفره‌های رمضان است، ولی دیگر نمی‌توان پنیر هم خریداری کرد، البته سبزی نیز به قیمت زیر ۱۳ هزار تومان پیدا نمی‌شود.

وی با تاکید بر اینکه بسیاری از مردم برای تهیه مایحتاج روزانه با سختی مواجه هستند، ادامه داد: خانواده‌هایی که تا همین دو سال پیش به راحتی می‌توانستند از امکانات یک زندگی متوسط برخوردار باشند، حالا به دشواری زندگی می‌کنند و بسیاری از نیاز‌های خود را نادیده می‌گیرند.

این شهروند تبریزی افزود: امیدواریم در این روز‌های عزیز ماه مبارک رمضان مسئولان امر برای کنترل و کاهش قیمت کالا‌های اساسی مردم چاره‌ای بیاندیشند تا سفره روزه داران همچون سال‌های گذشته رنگین شود.

ذخیره گوشت قرمز و مرغ در آذربایجان شرقی

استاندار آذربایجان شرقی نیز از ذخیره گوشت قرمز و مرغ در این استان خبر داد و به خبرنگار بازار گفت: باید با متخلفان و گران فروشان بازار به شدت برخورد شود.

محمدرضا پورمحمدی ادامه داد: نظارت‌ها در بازار استان باید تشدید شود، وضعیت کالا‌های اساسی در شهر‌های مختلف استان هر لحظه رصد می‌شود.

وی با بیان اینکه تنظیم بازار با بهره گیری از شیوه‌های نوین باید با جدیت دنبال شود اظهار داشت: طی سال گذشته برای کنترل بازار در استان بیش از ۱۰ هزار تن برنج، ۲۲ هزار تن شکر و ۳۱۰ تن روغن تأمین و توزیع شده است.

توزیع بیش از ۱۲ هزار تن کالا‌های اساسی در آذربایجان‌شرقی

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز از تداوم تأمین و توزیع کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم در ایام ماه مبارک رمضان به میزان ۱۲ هزار و ۴۱۶ تن خبر داد.

غلامعلی راستی گفت: با توجه به در پیش بودن ماه رمضان و افزایش تقاضا برای کالا‌های اساسی و به منظور رفاه حال شهروندان، یک هزار و ۲۰۰ تن برنج هندی با قیمت مصوب هرکیلو ۱۸۵ هزار ریال توزیع خواهد شد.

وی همچنین از تأمین و توزیع یک هزار و ۲۰۰ تن شکر خانوار بسته بندی شده با قیمت مصوب هرکیلو ۸۷ هزار ریال در این ایام خبر داد و افزود: با برنامه ریزی‌ها و پیگیری‌های به عمل آمده همچنین مقرر شده ۹ هزار تن قند مصرفی خانوار نیز در بسته بندی‌های پنج کیلویی با قیمت مصوب ۴۹۰ هزار ریال توزیع شود.

معاون امور بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی با بیان این‌که موضوع تأمین روغن خوراکی خانوار از طریق شرکت‌های پخش و نمایندگی شرکت‌های تولیدی روغن با جدیت پیگیری می‌شود، ادامه داد: در راستای حمایت از تداوم تولید، یک هزار و ۱۱۶ تن روغن مورد نیاز صنوف مختلف اعم از تولیدی و خدماتی تأمین و توزیع خواهد شد.

تشکیل قرارگاه ساماندهی گوشت مرغ در آذربایجان شرقی

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در گفتگو با خبرنگار بازار از تامین گوشت مرغ مورد نیاز ماه مبارک رمضان در این استان خبر داد.

اکبر فتحی با اشاره به تامین و تولید کالا‌های اساسی به ویژه تامین نهاده‌های دامی مورد نیاز مرغداران در استان آذربایجان شرقی گفت: همه نهاده‌های مورد نیاز مرغداران در شرایط فعلی تهیه و تامین گردیده و با قیمت‌های مصوب در اختیارشان قرار می‌گیرد.

وی با بیان اینکه جوجه‌ریزی به حد کافی در واحد‌های پرورش طیور صورت گرفته و نگرانی بابت تامین مرغ در ماه رمضان نداریم از تشکیل قرارگاه ساماندهی گوشت مرغ خبر داد و گفت: این قرارگاه با هدف آرامش بخشی در زمینه تولید، توزیع و نظارت بر قیمت مرغ تشکیل شده است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان گفت: با بهبود روند توزیع مرغ در تمام شهرستانها، آرامش بیشتری را در بازار شاهد خواهیم بود.

تشدید اقدامات نظارتی بر بازار آذربایجان‌شرقی طی ماه رمضان

رئیس سازمان صمت آذربایجان‌شرقی نیز از تشدید اقدامات نظارتی بر بازار آذربایجان‌شرقی طی ماه رمضان خبر داد و به خبرنگار بازار گفت: در این ماه اقدامات نظارتی بر بازار استان بیشتر می‌شود.

حبیب امین زاده با اشاره به تأمین و توزیع به موقع کالا‌های پرتقاضای ماه رمضان در استان افزود: بازار استان به صورت مستمر پایش می‌شود تا کمبودی را شاهد نباشیم، برای این منظور برنامه‌هایی برای تسریع در دسترسی مردم به کالا‌های مورد نیاز با قیمت مصوب و مناسب اجرا می‌شود.

وی سپس از تامین و توزیع به موقع کالا‌های اساسی در قالب اقلام تنظیم بازاری با قیمت مصوب خبر داد و افزود: در آستانه ماه مبارک رمضان برای جلوگیری از کمبود احتمالی و نوسان نامتعارف قیمت‌ها به ویژه در خصوص اقلام لبنی، پروتئینی، برنج، روغن، قند و شکر، خرما، میوه، سبزیجات و شیرینی‌های پرمصرف موضوع تامین، توزیع و نظارت بر اقلام مشمول طرح ضیافت با جدیت انجام می‌شود.

با تمام این اوصاف در روز‌های اخیر کمبود خاصی در کالا‌های اساسی در آذربایجان شرقی مشاهده نمی‌شود و مشکل اصلی مردم و روزه داران قیمت بالای این کالا‌ها است که هر روز شاهد رشد قیمت‌ها و تورم لجام گسیخته در بازار هستیم.

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون