کد خبر: ۲۶۸۸۴
۱۲:۰۱ -۲۹ فروردين ۱۴۰۰
عضو کمیسیون آموزش مجلس در گفت‌وگو با نشان تجارت مطرح کرد
احمدی گفت: یکی از راهکار‌هایی که قبلاً وزیر آموزش و پرورش آن را بیان کرد این است که حضور معلمان را درب منازل دانش‌آموزان داشته باشیم. حال آن‌ها می‌توانند در همان درب منازل، دانش‌آموز را در یادگیری مطالب کمک کنند یا به خانه آن‌ها بروند و یا در مکانی با حفظ فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی کار تدریس را دنبال کنند.

آموزش در دوران کرونا

نشان تجارت - محمد آیتی: ۱۴ ماه از شیوع ویروس کرونا در کشور می‌گذرد و حال با پیک چهارم که ما را با رکورد‌های جدیدی مواجه کرده روبرو هستیم.

ویروس کرونا تاکنون باعث شده دو سال آموزشی کشور به‌طور جدی مختل شود و این نگرانی از پایین آمدن سطح سواد محصلین همچنان ادامه دارد، مخصوصاً اینکه نمی‌توان زمان دقیقی را برای پایان این ویروس منحوس متصور شد.

در همین خصوص، محمدرضا احمدی عضو کمیسیون آموزش مجلس به نشان تجارت گفت: از زمانی که کرونا در ایران شیوع پیدا کرده است بخش‌های مختلف کشور آسیب جدی دیده‌اند که یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها، سیستم آموزشی است که به‌خاطر نبود زیرساخت‌های لازم برای آموزش مجازی، این بخش با چالش مواجه شد. نواقص موجود در این بخش باعث شد تدریس و آموزش به‌درستی برای دانش‌آموزان و دانشجویان صورت نگیرد.

وی افزود: آموزش کشور نیازمند ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی است. در آموزش دو مولفه مهم داریم: ۱- امکانات (تجهیزات) آموزشی ۲- فضای آموزشی. این دو اصل اگر نباشد، آموزش با موفقیت توام نخواهد شد. در دورانی که گرفتار ویروس کرونا شده‌ایم نیازی که قبلاً به فضای آموزشی بوده را نداریم، اما فراهم کردن امکانات آموزشی به قوت خود باقی است و حتی باید در این بخش بیشتر سرمایه‌گذاری کرد، زیرا اکنون آموزش‌ها به‌صورت مجازی برگزار می‌شود.

نماینده رشت تصریح کرد: برای راه‌اندازی شبکه شاد هزینه و زمان زیادی صرف شده است، اما به نتیجه دلخواه نرسیده‌ایم و طبق اعلام وزیر آموزش و پرورش بیش از سه میلیون دانش‌آموز در اقصی نقاط مختلف کشور بستر مناسب برای اتصال به اینترنت، یا شرایط تهیه تبلت و گوشی همراه هوشمند را ندارند و از حضور در کلاس‌ها محروم مانده‌اند، که البته این موضوعات، تحت تاثیر شرایط اقتصادی کشور است و ضرورت دارد برای موفقیت در این عرصه هم، به قوی‌شدن اقتصاد کشور کمک کنیم.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اظهار داشت: با شیوع ویروس کرونا و تعطیلی بسیاری از کسب و کارها، درآمد مردم از قبل هم کمتر شد و با وجود این شرایط، یقیناً تدریس و آموزش فرزندان ما، هم آسیب دید و هم در معرض آسیب‌های جدی‌تر در آینده است و متاسفانه سطح سواد محصلین پایین آمده است.

احمدی در ادامه بیان کرد: بسیاری از مردم مناطق محروم از ما درخواست خرید تجهیزات آموزشی را دارند و شایسته است دولت برای این موضوع فکری جدی داشته باشد، مخصوصاً که ماه‌ها از ورود ویروس به کشور گذشته و تجربه‌ها به نسبت ماه‌های اول بالا رفته است. ضمناً دولتمردان باید توجه کنند که خیلی زمان پایان ویروس مشخص نیست و نمی‌توان بیشتر از این زمان را از دست داد.


بیشتر بخوانید: آسیب‌های آموزش مجازی دانش آموزان / توصیه به والدین


عضو کمیسیون آموزش مجلس در پاسخ به اینکه راهکار بالا بردن سطح آموزشی کشور با وجود مشکلات موجود چیست؟ گفت: یکی از راهکار‌هایی که قبلاً وزیر آموزش و پرورش آن را بیان کرد این است که حضور معلمان را درب منازل دانش‌آموزان داشته باشیم. حال آن‌ها می‌توانند در همان درب منازل، دانش‌آموز را در یادگیری مطالب کمک کنند یا به خانه آن‌ها بروند و یا در مکانی با حفظ فاصله اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی کار تدریس را دنبال کنند. همچنین معلمان می‌توانند تماس تلفنی خود با دانش‌آموزان را بیشتر کنند تا رفع اشکالات بهتر از گذشته مسیر خود را طی کند. همه این موضوعات منوط به این است که معلم و استاد از سمت سیستم آموزشی کشور به‌لحاظ مالی حمایت ویژه شود.

احمدی همچنین افزود: یکی دیگر از راهکار‌ها برای جبران آسیب وارد شده به تحصیل دانش‌آموزان، فعال‌تر شدن صدا و سیما در بخش آموزش است. این سازمان تاثیرگذار می‌تواند با تولید برنامه‌های یادگیری و رفع اشکال در شبکه‌های مختلف و در زمان‌های معین به تدریس دانش‌آموزان کمک کند و تا حدی جلوی ضعف آموزش را در دوران کرونا بگیرد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: با بودجه‌ای که در سال ۱۴۰۰ برای سیستم آموزشی کشور بسته شده است، وظیفه داریم که از معلمان حمایت کنیم. هرچند کار سخت است و کرونا وضعیت را پیچیده‌تر کرده، ولی به‌نظرم بتوان وضع را از گذشته بهتر مدیریت کرد. معلمین و اساتید، افسران پیشرفت جامعه هستند و بدون تجهیزات نمی‌توانند کار خود را به‌درستی پیش ببرند. در عین حال امیدوارم وضع این قشر زحمتکش در سال ۱۴۰۰ بهتر از سال گذشته باشد.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون