کد خبر: ۲۶۳۸۶
۱۳:۵۳ -۲۱ فروردين ۱۴۰۰
کارشناس بازار سرمایه کاهش انتظارت تورمی و ابهامات فضا‌های داخلی و خارجی را از مهم‌ترین علل ریزش شاخص دانست.

بازار بورس

نشان تجارت - علی حیدری در پاسخ به این سوال که شاخص بازار سرمایه تحت چه عواملی قرار گرفته است، گفت: کاهش انتظارات تورمی، ابهام در فضاهای سیاسی و اقتصادی باعث شده تا فعالان بازار سرمایه در سرمایه‌گذاری شان در بورس، استراتژی کاهش حجم سرمایه‌گذاری را در پیش بگیرند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: همواره این گونه بود که هماهنگی بین قیمت‌ها و معاملات بازار سرمایه با تورم و انتظارات تورمی موجود، وجود دارد، به همین دلیل نوسانات فعلی بازار سرمایه دور از انتظار نبوده است.

حیدری در پاسخ به این سوال که ریزش شاخص تا چه زمانی ادامه دارد، گفت: ادامه روند شاخص، به دو عامل سیاست‌های داخلی و خارجی وابسته است و تا زمانی که آنها شفاف نشوند ریزش ادامه خواهد داشت. در مورد تاثیر‌پذیری شاخص از عوامل داخلی باید بگویم که تا زمانی که دولت جدید راهکارها و مسیر اقتصادی خود را مشخص نکند، شاخص تحت تاثیر سر در گمی خواهد ماند.

ریزش ها ادامه دارد

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: البته با توجه به جبهه گیری مجلس، دولت بعدی باید مسائل اقتصادی و سیاست های بازرگانی و مالی خود را بر مبنای دریافت مالیات برنامه‌ریزی کند، دریافت مالیات در شرایط فعلی برای اقتصاد مناسب نیست و با همین رویه ریزش ‌ها در بیشتر فصول سال ادامه پیدا می‌کند.

حیدری عنوان کرد که افت شاخص بورس همچنین تحت تاثیر ابهامات در چگونگی مذاکره ایران با ایالت متحده قرار خواهد داشت و تا مشخص شدن این توافقات، نمی‌توان انتظار داشت که بورس رشد کند.

این فعال بازار در پاسخ به این سوال که برای بازگشت بورس به مدار سبز چه پیشنهادی دارید، ‌گفت: درحال‌حاضر بورس با قوانین دست و پاگیری مواجه است و حجم معاملات و افزایش تمایل به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه گویایی این است که این قوانین سخت گیرانه و دست و پا گیر باید حذف شوند.

تصمیم نگیرید

حیدری همچنین پیشنهاد کرد: از مسئولان بورس می‌خواهم که در شرایط فعلی که اقتصاد در انتظار مشخص شدن توافقات سیاسی و همچنین انتخابات ریاست جمهوری، دستورالعمل‌های جدید را اتخاذ نکنند، ‌چرا که گاهی در این بازار نگرفتن تصمیمات آنی بزرگ‌ترین عملکرد است.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد این که در همین بازار هم ممکن است بتوان سود کرد، گفت: سود و زیان افراد و معامله وابسته به نظرتان فردی و نحوه سرمایه‌گذاری است. از نظری هم برای انجام معامله درست علاوه بر اطلاعات و دانش آکادمیک، معامله گران باید هوش و ذکاوت مالی داشته باشند و تنها به استناد، روش‌های تحلیلی وارد معاملات نشوند.

حیدری وضعیت بورس در سال ۱۴۰۰ را‌ این گونه تشریح کرد: ضرب المثل قدیمی داریم که می‌گوید، سالی که نکوست از بهارش پیداست. این تداوم کجدار و مریز بازار سرمایه تا پایان سال ادامه خواهد داشت.

این کارشناس اقتصادی ادامه داد: علت این که فکر می‌کنم وضعیت بازار سرمایه تا پایان سال، الگوی بهار را تکرار خواهد کرد این است که تا کنون در بودجه ۱۴۰۰، چشم‌انداز عمرانی و ‌اقتصادی خاصی دیده نمی‌شود و در حیطه تبادلات و مبادلات بین‌المللی و یا مذاکرات پیش رو بین المللی هم فقط گفت‌وگوی‌های صورت گرفته و همچنان مبهم است و پیش‌بینی می‌شود که این ابهامات تا پایان سال ادامه داشته باشند.

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون