نشان تجارت - معمولا کارخانههای تولید شکلات درایران اطلاعات مورد نیاز محصولات خود را با وزن شکلات آن را در پشت بستههای خود به اطلاع مشتریان خود میرسانند، اما بسیاری از این بسته بندیهای رنگین، وزن مقوای آن بیشتر از شکلات داخل آن است.
در سالهای اخیر مردم برای میهمانیها و دید و بازدیدهای دوستان و فامیل خود شکلات و یا شیرینی خرید میکنند، اما بستههای مقوایی شکلات با قیمتهای گزاف بسیار گول زننده شده است و هیچ نهاد و یا سازمانی هم به این مساله رسیدگی نمیکند، زیرا که میهمانان معمولا پس از تحویل این هدیه ناقابل گرانقیمت به میزبانان، از سرنوشت آن بی اطلاع هستند.
امروزه خرید جعبه شکلات به عنوان هدیه در بسیاری از مناسبتها مورد استفاده قرار میگیرد و برای این منظور جعبههای شیک و خاصی طراحی میشود، اما هیچ وقت مقدار شکلات داخل این جعبهها با قیمت آن سنخیتی ندارند.
در این خصوص یکی از مغازه داران خیابان حافظ تهران به خبرنگار بازار گفت: ما هر روز شاهد تنوع تولید جعبه شکلات با قیمتهای باورنکردنی هستیم، اما چه کنیم مشتریان زیادی برای خرید آن به مغازه ما مراجعه میکنند.
«یوسف رحمانی» افزود: قیمت شکلات ایرانی در ماههای اخیر بسیار افزایش یافته است و به تبع آن جعبه شکلاتها نیز قیمت گزافی دارند به طوری که هم اکنون یک جعبه شکلات ۱۲ عددی یکی از کارخانهها ۴۰ هزارتومان شده است.
وی گفت: هم اکنون قیمت جعبه شکلات بستگی به بزرگی و کوچکی جعبههای آن بین ۳۰ تا ۷۰ هزار تومان است که قبلا این شکلاتها ۲۰ هزار تومان قیمت داشتند و مردم نیز مجبورند برای مهیمانیهای خود از این جعبه شکلاتها خریداری کنند.
رقابت در صنعت شکلات سازی ایران باعث شده بسته بندیهای زیادی از شکلات هم اکنون در شیرینی فروشی ها، فروشگاههای زنجیرهای و سوپر مارکتها مشاهده شود در حالی که همیشه قیمت این محصول بیشتر از شیرینی و سایر محصولات قنادان بوده است.
امروزه کمتر کسی پیدا میشود که شکلاتهای خوشمزه را دوست نداشته باشد و همیشه بهترین طراحیهای جعبه در شیرینی فروشیها به شکلات و یا شیرینی خشک تعلق دارد که در بسته بندیهای مقوایی و یا فلزی به مشتریان عرضه میشود.
شکلات، یک خوراکیِ خوشمزه و لذت بخش است که با انواعِ طعمهای تلخ، شیرین، کم شیرین، شیری، نعنایی، میوهای و حتی چیلی و به شکلهای جامد، پودر، آشامیدنی، پوشش شیرینی، طعم دهنده بستنی و اسانس مواد غذایی در همه جای دنیا و در بین مردم طرفداران زیادی دارد.
تنوع طعمهای مختلف شکلات و بسته بندیهای زیبای آن این خوراکی را به یکی از دوست داشتنیترین خوراکیها در خانه ها، تبدیل کرده که معمولا مردم برای خالی نبودن عریضه برای رفتن به میهمانیها آن را تهیه و به میزبان خود هدیه میکنند، اما نمیدانند در داخل بسته آن نسبت به قیمت آن شکلات کمتری وجود دارد.
شکلات، حاوی مقادیر متغیر کاکائو، شکر، کره کاکائو و اسانسهای طعمدار مختلف است. شکلاتها انوع مختلفی دارد که هر کدام ویژگیها و استفادههای متفاوت دارند.
شکلات ساده، که اغلب بدون شیر تهیه میشوند که دارای نسبتهای متغیر، شکر، کره کاکائو و طعمهای مختلف از جمله وانیل هستند، در این نوع شکلات، شکلات شیر نیز یکی از پرطرفدارترین شکلاتها در بین مردم است که به آن پودر شیرخام و چربی کره اضافه شده است.
شکلاتهای روکش خود نوع دیگری از شکلاتهای ساده و شیری در بازار است که اگر ساده باشند دارای ۳۱ درصد کره کاکائو و اگر شیری باشند باید دارای حداقل ۳۱ درصد چربی باشند.
شکلات تیره یا شکلات تلخ که مراتب مرغوبتر و پر خاصیتتر از شکلاتهای ساده و شیری است. این نوع شکلات دارای طعم تلخ میباشد و میزان کاکائو در آنها از ۳۰ تا ۹۷ درصد متغیر است.
آنتی اکسیدان شکلاتهای تلخ به این خوراکی خاصیت بخشیده و باعث به وجود آمدن خواص سلامتی و زیبایی در آن شده است، کارشناسان صنایع غذایی معتقدند که این ماده غذایی کلسترول بد خون را کاهش داده، فشار خون بالا را تنظیم کرده و جریان خون در سرخرگها را افزایش میدهد.
شکلات تلخ حاوی مواد معدنی زیادی از جمله کلسیم، منیزیم و آندورفین در مغز باعث خلق مثبت میشود، به علاوه شکلات تلخ، باعث شادابی و سلامت پوست نیز میشود.
شکلات سفید نوع دیگری از شکلاتها هستند. بسیاری از مردم فکر میکنند که این ماده به دلیل سفید بودن دارای کاکائو نیست، اما باید بدانید این ماده از کره استخراج شده و از کاکائو، ساکارز و شیر تشکیل شده است.
بسیاری از مردم به علت بیماری دیابت نمیتوانند شکلات مصرف کنند، هم اکنون در بسیاری از فروشگاهها شکلاتهای بدون قند به وفور پیدا میشود، اما قیمت آن به نسبت شکلاتهای معمولی بسیار بالا است.
از آنجا که شکلات یکی از پرطرفدارانترین خوارکی در بین مردم جهان است و بسیاری از مردم به علت بیماری دیابت نمیتوانند آن را مصرف کنند هم اکنون در بسیاری از فروشگاهها شکلاتهای بدون قند به وفور پیدا میشود، اما قیمت آن به نسبت شکلاتهای معمولی بسیار بالا است.
شکلات یک ماده غذایی است که از دانههای درخت گرمسیری کاکائو تولید میشود و اولین بار استفاده ثبت شده از شکلات، به سال ۱۱۰۰ قبل از میلاد باز میگردد.
اواخر قرن ۱۸ میلادی این ایده مطرح شد که میتوان از شکلات به عنوان شیرینی یا چاشنی و دسر استفاده کرد. اروپاییها و به خصوص انگلیسیها اولین کسانی بودند که این ایده را ابداع و اجرا کردند و پس از آن شیرینی فروشیهای کشورهای سوئیس، دانمارک و ایتالیا هم شکلات را به عنوان چاشنی و دسر به مردم فروش کردند.
شکلات به صورت امروزی، نخستین بار در سال۱۸۴۷ در یک کافه در اروپا به مشتریان عرضه شد و ریچارد کدبری اولین کسی بود که شکلات را به صورت جعبهای تولید و به مردم عرضه کرد و در ادامه اوایل سالهای ۱۹۰۰ میلادی، آمریکاییها شروع به ترکیب کردن مواد دیگر با شکلات کردند. در همان دوره ماشین آلات صنعتیِ تولید شکلات پیشرفت کردند و قادر شدند شکلات را بسیار سریعتر از کارگران، درون کاغذ بپیچند و به همین دلیل قیمت شکلات بسیار ارزانتر شد و مردم معمولی هم توانایی خرید شکلات را پیدا کردند.
از این سال تهیه بستههای زیبای شکلات که برای هدیه دادن در بین مردم جهان رواج پیدا کرد و هم اکنون مردم کشورهای مختلف جهان و ایران به مناسبتهای مختلف شکلات را به میزبانان خود هدیه میکنند.
یک بررسی نشان میدهد که مردم کشورهای جهان شکلات با طعم تلخ را بیشتر پسند میکنند در در چند سال اخیر مصرف شکلاتهای تلخ در بین مردم بیشتر شده است.
تولید و مصرف شکلات درایران هم مثل بسیاری از کشورهای جهان سابقه چندان طولانی ندارد و اولین کارخانه شکلات سازی در ایران حدود ۶۰ سال پیش توسط دو برادر مهاجر روس در تبریز راهاندازی شد.
محصول این کارخانه تا مدتها فقط آب نبات و تافی برای بچهها بود، اما به تدریج کارخانههای شکلات سازی متعددی در ایران فعالیت خود را آغاز کردند به طوری که امروزه انواع تافی، کارامل، کرم کاکائو، شکلاتهای مغزدار، شکلاتهای تیره و روشن و در اشکال مختلف با بسته بندیهای شیک و فانتزی در ایران تولید و صادر میشود.
قیمت هر کیلوگرم شکلات ایرانی در بازار تا ۱۳۰ هزار تومان افزایش یافته است و قیمت شکلات خارجی نیز در بازار تا ۲۴۰ هزار تومان قیمت دارد.
طبق برآورد انجمن صنفی شیرینی و شکلات، گردش مالی این صنعت در ایران سالانه به طور متوسط ۲۰ هزار میلیارد تومان است و حدود ۳۰ درصد مواد اولیه شکلات، وارداتی است و مابقی در داخل تولید میشود.
طبق گزارش انجمن صنایع شیرینی و شکلات، در سال گذشته (مارس۱۷- ۲۰۱۶)، ۲۱۴، ۹۶۰ تن شیرینی و شکلات به ارزش ۵۸۰ میلیون دلار به ۶۶ کشور صادر شد.
عمده بازارهای هدف صادراتی شیرینی و شکلات ایران کشورهای عراق، افغانستان، پاکستان، ترکیه، آذربایجان، امارات و قطر است و کشور عراق به عنوان نخستین کشور هدف بیشترین سهم صادراتی محصولات شیرینی و شکلات و فرآوردههای غلات را به خود اختصاص داده به گونهای که در ۱۱ ماهه سال گذشته این محصولات به ارزش ۳۷۵ میلیون دلار به بازار عراق صادر شده است.
سهم افغانستان، به عنوان دومین کشور هدف صادراتی، از واردات شیرینی و شکلات ایران ۱۳۴ میلیون دلار بوده است. بر اساس آمارهای ITC، صنعت شیرینی و شکلات ایران توانسته در حال حاضر به بیش از ۸۰ کشور جهان صادرات داشته باشد و رتبه ۳۰ جهانی را در صادرات این محصول به خود اختصاص بدهد.
میزان صادرات شیرینی سوهان در ۱۱ ماهه سال جاری از لحاظ ارزشی به بیش از ۱ میلیون دلار رسیده و مهمترین کشورهای هدف آن عراق، امارات، لبنان، قطر، هلند، سوئد و آمریکا است.
ایران هم اکنون در بین صادرکنندگان شیرینی و شکلات جهان رتبه ۳۴، در آسیا رتبه ۱۲ و در خاورمیانه رتبه ۳ را به خود اختصاص داده است.
بر اساس گزارش انجمن صنفی شیرینی و شکلات، ایران هم اکنون در بین صادرکنندگان شیرینی و شکلات جهان رتبه ۳۴، در آسیا رتبه ۱۲ و در خاورمیانه رتبه ۳ را به خود اختصاص داده است.
هرچند که طراحی روی جعبه، وضعیت بسته بندی شکلات و قیمت آن در بین مردم ایران اهمیت زیادی دارد و هرچه جعبه شکلات زیبا و روبانهای آن بیشتر باشد خریداران بیشتری برای خرید آن تمایل پیدا میکنند.
در حال حاضر شکلات به عنوان بخش جدایی ناپذیر مراسمها و میهمانیهای ما است و مصرف آن نیز در بین مردم افزایش یافته، لذا ضروری است دستگاههای اجرایی و نظارتی بر قیمت این محصولات از بدو تولید تا عرضه آن در بازار، نظارت کاملی داشته باشند تا شکلات با قیمت گزاف به دست مصرف کننده نرسد.