کد خبر: ۲۳۱۷۵
۱۴:۰۵ -۲۱ بهمن ۱۳۹۹
احمدی، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان اعلام کرد: با فرا رسیدن سال ۱۳۹۹ طرح بازرسی، نظارت و پایش بازار اقلام هدف و پرمصرف ویژه ایام پایانی سال از ۱۵ بهمن در سراسر کشور شروع و تا پانزدهم فروردین ماه ۱۴۰۰ ادامه پیدا خواهد کرد.

بازار شب عید

نشان تجارت - سیدجواد احمدی با بیان این مطلب، افزود: این طرح با نظارت ویژه و مستمر بازرسان سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌های سراسر کشور بر کلیه مراکز عرضه کالا شامل لبنیات (شیر، ماست و پنیر)، گوشت قرمز، گوشت مرغ، تخم مرغ، برنج، شکر، روغن نباتی، حبوبات، میوه، پوشاک، کیف و کفش، آجیل و خشکبار، خواربار و شیرینی جات و... و؛ و واحد‌های ارائه خدمات از جمله شرکت‌های مسافرتی، هوایی، جاده ای، ریلی و دریایی و دفاتر فروش آنها، حمل و نقل درون شهری و برون شهری، غذاخوریها، رستوران‌های بین شهری، میادین و میوه و تره بار، خدمات خشکشویی، قالیشویی و خصوصاً نظارت بر عملکرد انبار‌ها و سردخانه‌ها و مراکز نگهداری کالا، بنکداران، عمده فروشی و خرده فروشی انجام می‌گیرد.

وی افزود: طرح نظارتی نوروز ۱۴۰۰، با هدف ایجاد آرامش در فضای روانی جامعه و جلوگیری از هرگونه کمبود و افزایش غیرمنطقی قیمت کالا و خدمات و با توجه به ضرورت استمرار تشدید فعالیت‌های نظارت و بازرسی بازار کالا و خدمات به ویژه اقلام پرمصرف برگزار می‌شود و بازرسان تلاش می‌نمایند با تخلفات مرتبط با قیمت کالاهاو خدمات برخوردنمایند.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت ادامه داد؛ از دیگر اهداف این طرح می‌توان به ارائه خدمات و قیمت با توجه به افزایش تقاضای عمومی در این ایام، ایجاد بستر مناسب برای تامین و توزیع مایحتاج عمومی، اتخاذ تمهیدات لازم به منظور هم افزایی و همکاری موثر با سایر نهاد‌ها و دستگاه‌های ذیربط در راستای وحدت رویه در اقدامات نظارتی، جلوگیری از عرضه کالا‌های قاچاق و برخورد بازدارنده با تخلفات احرازی طبق قوانین و بخشنامه‌های مربوطه و جلوگیری از تخلفات احتمالی توسط برخی افراد سودجو و در نهایت رسیدگی فوری و دقیق و کارشناسی به شکایات و گزارش‌های مردمی اشاره نمود.

احمدی بیان داشت: کنترل و نظارت بر بازار کالا‌ها و خدمات به‌عنوان یک ضرورت در حوزه بازرسی این سازمان و سازمان‌های صمت سراسر کشور در طول سال مدنظر بوده و طبق روال هر ساله با توجه به افزایش تقاضای مردم در این ایام گسترده‌تر می‌شود.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت؛ کنترل و نظارت بر رعایت قیمت‌های مصوب، نصب برچسب قیمت و ارائه فاکتور از سوی تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان کالا و یا رعایت ضرایب سود مجاز در مقاطع عمده و خرده فروشی را ازدیگر اهداف مهم این طرح برشمرد.

استفاده از ظرفیت ائمه جمعه و صداوسیما در بازرسی‌ها

وی اظهار داشت: طی برگزاری جلساتی با دستگاه‌های ذیربط مقرر گردیده تا از پشتوانه مادی و معنوی استانداری و فرمانداریها، ائمه جمعه و جماعات و نیز توانایی‌ها و امکانات صداوسیمای استان‌ها به منظور آگاهی بخشی عموم در راستای نحوه و روند اجرایی نمودن بهینه طرح و رفع مشکلات و موانع موجود بهره گیری شود.

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت؛ در ادامه درباره دیگر اقدامات انجام شده برای پیشبرد اهداف طرح مذکور خاطرنشان کرد: تلاش داریم تا با برقراری تعامل و هماهنگی مناسب با دیگر سازمان‌ها و دستگاه‌ها منجمله مخابرات، نیروی انتظامی، اداره کل استاندارد، دانشگاه‌های علوم پزشکی، اداره کل تعزیرات حکومتی، اتاق اصناف، انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان، ناظران افتخاری، تشکل‌های تولیدی و توزیعی در قالب‌های مختلف نظارت بر رعایت قیمت توسط واحد‌های صنفی، نصب برچسب قیمت متحدالشکل در کلیه واحد‌های ذیربط، صدور فاکتور و ... بیشترین کارایی را در نظارت بر بازار این ایام داشته باشیم و بصورت همزمان قیمت کالا‌های اساسی در نقاط مختلف کشور را رصد نماییم.

وی ابراز داشت: با توجه به تصمیمات ابلاغی به منظور ایجاد هم افزایی و اجرای دقیق‌تر این طرح، مقرر شده تا سازمان‌های صمت تامین و توزیع کالا‌های هدف خاص ایام نوروز شامل میوه، گوشت قرمز، گوشت مرغ، شکر، نان، روغن نباتی، برنج و... و. را با اولویت شرکت‌های پشتیبانی امور دام، تعاون روستایی و غله و خدمات بازرگانی، پیگیری نمایند.

گشت‌های بازرسی محسوس و نامحسوس برگزار می‌شود

این مقام مسئول اظهارکرد: برگزاری گشت‌های بازرسی با دستگاه‌های ذیربط استانی و درراستای هم افزایی و حصول نتایج مطلوب از دیگر برنامه‌های اجرایی این طرح است.

به گفته وی؛ به منظور انجام نظارت و بازرسی‌های نامحسوس بر واحد‌های صنفی مربوط و رسیدگی سریع به این گزارشها، از توان انجمن‌های حمایت از حقوق مصرف کنندگان و ناظرین افتخاری استفاده می‌شود.

احمدی به انجام برنامه ریزی لازم برای تعیین و معرفی شبکه‌های توزیع منتخب و قابل شناسایی جهت عرضه بهینه اقلام مشمول طرح تامین و توزیع ایام نورز به منظور جلوگیری از هرگونه تخلف در توزیع اقلام به لحاظ کیفیت و کمیت و قیمت کالا‌ها اشاره و خاطر نشان کرد: نظارت موثر به منظور حصول اطمینان از خالص فروش کالا اعم از شیرینی، میوه و ...، نحوه تولید، چاپ و مصرف جعبه‌های مقوایی شیرینی، عدم کم فروشی، حسن اجرای قیمت‌های مصوب پایانه‌های مسافربری و حمل و نقل درون شهری و نیز نحوه ارائه خدمات در اتوبوس‌های ویژه براساس ضوابط و مقررات از دیگر برنامه‌های اجرایی این طرح می‌باشد.

در این ایام بر نحوه فروش بلیط‌های پرواز‌های داخلی و خارجی، تور‌های داخلی و چگونگی ارائه خدمات به مسافرین مطابق قرارداد‌های منعقده دفاتر با مسافران و نیز نحوه ارائه خدمات پارکینگ‌ها و توققگاه‌ها به منظور حصول اطمینان از رعایت سقف قیمت‌های مصوب، نظارت خواهد شد.

معاون بازرسی سازمان حمایت تاکید کرد به منظور سهولت در دسترسی مصرف کنندگان به مراجع نظارتی و رسیدگی موثر به تخلفات، سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت استان‌ها علاوه بر استقرار اکیپ‌های بازرسی در قالب‌های سیار و ثابت در مراکز عمده عرضه کالا، نسبت به بازرسی میدانی از پایانه‌های مسافربری بین شهری (خصوصاً استان‌های سیاحتی، زیارتی و مهمان پذیر)، نمایشگاه‌های عرضه مستقیم کالا، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و فروشگاه‌های عرضه کننده البسه و پوشاک، آجیل و خشکبار و شیرینی جات اقدام خواهند نمود.

بر نحوه عملکرد فروش فوق العاده و حراج‌های فصلی نظارت می‌شود

احمدی افزود: ارائه هرگونه تخفیف در قالب حراج و یا فروش فوق‌العاده باید برمبنای قیمت خرید کالا مستند به صورتحساب معتبر و نیز مجوز لازم از اتحادیه صنف مربوطه لحاظ شود بنابراین به منظور جلوگیری از سوءاستفاده و صیانت از تولیدکنندگان و حمایت از حقوق مصرف کنندگان هرگونه حراج در این ایام کنترل خواهد شد.

این در حالی است که برای جلوگیری از هرگونه گرانفروشی بر رعایت ضرایب سود قانونی، نصب برچسب قیمت، صدور فاکتور و مطابقت کالا‌های عرضه شده در نمایشگاه‌ها با نمونه پلمپ شده و نیز نحوه خدمات رسانی پارکینگ نمایشگاه‌ها نیز نظارت مستمر انجام می‌گیرد.

نظارت بر توزیع میوه شب عید

معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت از مهمترین موارد نظارتی در این طرح را نظارت بر میوه شب عید خصوصا پرتقال و سیب دانست و تصریح کرد: طی تمهیدات اندیشیده شده بازرسان استان‌های کشور بر نحوه تامین، جذب و توزیع و قیمت میوه و مرکبات بخصوص پرتقال و سیب و مراکز نگهداری کالا شامل سردخانه ها، و انبار‌ها و بررسی میزان موجودی کالا با استفاده از سامانه جامع انبار‌ها و مراکز نگهداری کالا نظارت خواهند کرد.

وی در پایان با قدردانی از همکاری شهروندان در اعلام گزارش تخلفات اقتصادی، خاطرنشان کرد: مردم می‌توانند در صورت مشاهده هرگونه تخلف اقتصادی اعم از گرانفروشی، تقلب، عدم درج قیمت و ... مراتب را از طریق تلفن ۱۲۴ و یا سامانه اینترنتی WWW.۱۲۴.IR گزارش تا در اسرع وقت مورد رسیدگی قرار گیرد.

منبع: شاتا

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون