کد خبر: ۲۳۰۵۴
۱۴:۰۸ -۱۹ بهمن ۱۳۹۹
مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار از انعقاد تفاهم نامه‌ای برای تولید ۱۰ میلیون تن فولاد در سواحل مکران با سرمایه گذاری ۷.۱ میلیارد دلاری خبر داد.

منطقه آزاد چابهار

نشان تجارت - عبدالرحیم کردی جزئیات تفاهم‌نامه اخیر منطقه آزاد چابهار با فولادسازان با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون تن فولاد را تشریح و تاکید کرد که این پروژه به همراه پروژه هایی مانند پتروشیمی، بندر و سایر زیرساخت ها صنعتی شدن چابهار را کلید زده است.

کردی در این رابطه توضیح داد که فولاد یکی از صنایع پیشرو و بالادستی حائز اهمیت به شمار می رود که در ایران از دانش فنی مناسب و ذخائر قابل توجهی برخوردار بوده و در دنیا حرفی برای گفتن دارد. این در حالی است که در سند جامع فولاد کشور در افق ۱۴۰۴ تولید ۵۰ میلیون تن فولاد پیش بینی شده که ۱۰ میلیون تن آن برای سواحل مکران جانمایی شده است.

او افزود: بر این اساس با توجه به اسناد بالادستی بررسی ها و مذاکراتی با سرمایه گذاران در حوزه فولاد از جمله لیدرهای فولادی شامل چادرملو، فولاد مبارکه و گل گوهر انجام شد، این سرمایه گذاران حدود ۷۰ درصد از بازار فولاد کشور را در اختیار دارند و از لحاظ توان مالی، دانش فنی و تجربه که سه محور اصلی در این رابطه است مطمئن هستیم. در کنار آنها ایمیدرو، معاونت معدنی وزارت صمت و منطقه آزاد چابهار این پروژه را همراهی می کنند.

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد چابهار با بیان اینکه این سه مجموعه فولادی برای طرح های توسعه آتی و مجتمع های جدید خود در سال ۱۳۹۷ توافق کردند که مجتمع با ظرفیت تولید ۱۰ میلیون تن فولاد را بر اساس اسناد بالادستی در چابهار ایجاد کنند، گفت: از آن زمان با حضور مشاوران خارجی و داخلی مطالعات فنی و بازار که مشخص کننده محصولات و محدوده آن است شروع شد و تا کنون جانمایی پروژه به صورت قطعی در محدوده منطقه آزاد چابهار انجام شده و اخیرا نیز تفاهم نامه برای تحویل زمین جهت مطالعات فنی و اجرایی صورت گرفته است.

**تعهدات زیست محیطی پروژه فولاد

کردی با بیان اینکه در اجرای پروژه یک سری الزامات وجود دارد و شروط عملیاتی اجرایی آن خواهد بود، توضیح داد: موضوع محیط زیست مطرح است که البته با سیاست های کلی محیط زیست منطق بوده ولی جزئیات فنی باید طی گزارشی به محیط زیست ارائه شود که تائیدیه های مربوطه در این رابطه دریافت و هماهنگی ها با محیط زیست صورت گرفته است.

به گفته او، طرف مقابل نسبت به اجرای تعهدات زیست محیطی پروژه منطبق بر مطالعات در حال تکمیل طرح جامع مدیریت محیط زیست منطقه آزاد چابهار و قوانین و مقررات مربوطه در دو مرحله مطالعات اجمالی و تکمیلی اقدام خواهد کرد.

** ایجاد ۱۰ هزار شغل مستقیم با اولویت منطقه

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه دو موضوع دیگر به پیوست های اجتماعی و نیروی انسانی بر می گردد که در هر دو مورد با طرف مقابل به توافق رسیده ایم، افزود: در مورد مسائل اجتماعی مشاور انتخاب و در حال بررسی و مطالعه هستند. از سویی همکاری جهت اجرای برنامه های تائید شده مرتبط با پیوست اجتماعی پروژه فولاد ازجمله هماهنگی و مدیریت در اجرای برنامه مدیریت آب رسانی و بهبود وضعیت جاده دسترسی و مشارکت در بهبود معیشت مردم روستاهای اطراف پروژه در دستور کار قرار دارد.

کردی ادامه داد: در حوزه نیروی انسانی نیز بر اساس مطالعات فنی صورت خواهد گرفت که در همین رابطه از سوی منطقه آزاد چابهار مرکز علمی کاربردی در اختیار سرمایه گذاران قرار گرفته تا نیروهای انسانی مورد نیاز در دوران ساخت و نیروی تخصصی در زمان بهره وری در این مجموعه آموزش پیدا کند.

او با بیان اینکه اولویت تربیت نیرو و ایجاد اشتغال با نیروهای بومی منطقه است، یادآور شد که پیش بینی می کنیم در این پروژه ۱۰ هزار شغل مستقیم و ۵۰ هزار شغل به صورت غیر مستقیم ایجاد شود.

منبع: ایسنا
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون