کد خبر: ۲۲۴۰۳
۱۲:۵۰ -۰۶ بهمن ۱۳۹۹
یاریجانیان، رئیس اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با اشاره به سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران گفت: با سفر این مقام ارمنی به تهران و مذاکرات با مقامات سیاسی و اقتصادی، زمینه افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو کشور تا ۱.۵ میلیارد دلار در سال در حداقل زمان فراهم شده است.

مبادلات تجاری ایران و ارمنستان

نشان تجارت - «هرویک یاریجانیان» با بیان اینکه حجم مبادلات تجاری بین دو کشور کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار است و این با توجه به اراده دو کشور برای توسعه همکاری‌های صنعتی و اقتصادی رقم بسیار ناچیزی است، گفت: انتظار داریم در مدت کوتاهی حجم مبادلات بین دو کشور به چند برابر افزایش یابد.

رئیس اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان یادآور شد: سفر «وهان کروبیان» وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران نقطه عطفی برای توسعه همکاری‌های بخش خصوصی بین دو کشور است و با توجه به جلساتی که بین دو طرف در این سفر برگزار شده، ظرفیت‌های خوبی برای صادرات کالا و مواد اولیه ایرانی به ارمنستان فراهم شده است، زیرا کالا‌های ایرانی از کیفیت بالایی برای صادرات به کشور‌های همسایه و منطقه برخوردار هستند.

حجم مبادلات تجاری کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار بین ایران و ارمنستان

یاریجانیان بیان کرد: حجم مبادلات تجاری بین ارمنستان و گرجستان سالانه بیش از ۳.۵ میلیارد دلار است و حجم مبادلات تجاری این کشور با ایران کمتر از ۴۰۰ میلیون دلار است و این نشان می‌دهد که با توجه به تحریم کالا‌های ترکیه‌ای توسط مردم ارمنستان زمینه برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور فراهم شده و باید از این فرصت به نفع اقتصاد ملی و ارزآوری به کشور استفاده شود.

یاریجانیان با بیان اینکه باید حجم مبادلات تجاری بین ایران و ارمنستان باید به بیش از ۵ برابر فعلی افزایش یابد، اظهار داشت: دولت نیز می‌تواند با حمایت از بخش خصوصی ایران برای صادرات کالا‌های ایرانی به ارمنستان زمینه توسعه همکاری‌های بخش خصوصی ارمنستان را برای تداوم همکاری‌ها فراهم کند تا تجار و بازرگانان ارمنی با اطمینان خاطر بیشتری با ایرانی‌ها معامله کنند.

ارمنستان واردات دو هزار و ۲۰۰ قلم کالا را از ترکیه را ممنوع اعلام کرده و این فرصت خوبی برای جایگزین کردن کالا‌های ایرانی به جای کالا‌های ترکیه‌ای در بازار بزرگ ارمنستان است.

یاریجانیان تصریح کرد: ارمنستان واردات دو هزار و ۲۰۰ قلم کالا را از ترکیه را ممنوع اعلام کرده و این فرصت خوبی را برای جایگزین کردن کالا‌های ایرانی به جای کالا‌های ترکیه‌ای در بازار بزرگ ارمنستان است.

رئیس اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان گفت: برخی از کالا‌های ترکیه از طریق کشور ثالثی به ارمنستان وارد می‌شود، اما مردم این کشور خرید کالا‌های ترکیه‌ای را نمی‌پسندند و این فرصت را برای صادرات کالا‌های صنعتی، مواد غذایی، لوازم خانگی، مواد اولیه و محصولات کشاورزی ایرانی را فراهم آورده است.

یاریجانیان با اشاره به سابقه دوستی بین ایران و ارمنستان تاکید کرد: دو ملت و دولت در طول سال‌های گذشته روابط دوستانه و صمیمانه‌ای با یکدیگر داشتند و همواره در طول سالیان متمادی روابط تجاری و سیاسی مناسبی بین دو کشور همسایه برقرار بوده است.

رئیس اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان با توجه به مسایل سیاسی بین ارمنستان و ترکیه بیان کرد: این مساله باعث شد که ارمنستان رابطه خود را با ترکیه به مدت شش ماه قطع کند و شش ماه دیگر آن را تمدید خواهد کرد و این فرصتی مناسب برای حضور در بازار ارمنستان است.

وی اظهار داشت: در مراودات تجاری اعلام ناگهانی ممنوعیت صادرات کالایی از ایران به بازار کشور‌های هدف به اعتبار تجار و بازرگانان ایرانی لطمه می‌زند و پیشنهاد ما این است که در این شرایط برخی از کشور‌ها از جمله ارمنستان از این قاعده مستثنی شوند.

یاریجانیان افزود: تداوم صادرات کالا و مستثنی شدن برخی از کشور‌ها از ممنوعیت صادرات در قابل اطمینان بودن صادرات کالای ایرانی به ارمنستان بسیار تاثیرگذار خواهد بود و در این شرایط بخش خصوصی برای توسعه همکاری‌های اقتصادی بین دو کشور برنامه ریزی بلند مدتی خواهد کرد.

ارزیابی مثبت سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران

وی در پاسخ به سوال خبرنگار بازار مبنی بر دستاورد‌های سفر وزیر اقتصاد ارمنستان به ایران، سفر این مقام ارمنی را به ایران بسیار مثبت ارزیابی کرد و گفت: بخش خصوصی سفر آقای کروبیان را به ایران مثبت ارزیابی می‌کند و این گام مهمی برای توسعه صادرات کالا‌های ایرانی به این کشور خواهد بود.

رئیس اتاق‌های مشترک بازرگانی ایران و ارمنستان تصریح کرد: انتظار داریم با اراده بخش خصوصی دو کشور در آینده نه چندان دور سطح مراودات اقتصادی، تجاری، اجتماعی و ... بین ایران و ارمنستان بیش از پیش ارتقا پیدا کند.

سفر ۵ روزه وزیر اقتصادی ارمنستان به ایران

وهان کروبیان وزیر اقتصاد ارمنستان روز سوم بهمن ماه سال جاری در سفر ۵ روزه خود به ایران، با تعدادی از مقامات دولتی و خصوصی از جمله وزیر صنعت، معدن و تجارت، وزیر نیرو، رییس کل بانک مرکزی، وزیر اقتصاد و دارایی، معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور دیدار و گفتگو می‌کند.

وزیر اقتصاد ارمنستان همچنین با سفر به استان اصفهان راه‌های توسعه همکاری‌های دو کشور در زمینه گردشگری و در دیدار با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی اصفهان راهکاری‌های همکاری‌های صنعتی و اقتصادی بین دو کشور را مورد بررسی قرار داد.

امضای تفاهم نامه توسعه مراودات تجاری بین ایران و ارمنستان

با سفر وزیر اقتصادی ارمنستان به تهران و دیدار وی با علیرضا رزم حسینی، وزیرصنعت، معدن و تجارت از امضای تفاهمنامه‌ای بین ایران و ارمنستان خبر داد و گفت: با امضای این تفاهم نامه زمینه برای افزایش مبادلات تجاری بین دو کشور بیش از پیش افزایش یافت.

رزم‌حسینی پس از امضای تفاهمنامه با کشور ارمنستان در خصوص توسعه همکاری‌های دوجانبه، تصریح کرد: صادرات ایران به ارمنستان حدود ۳۰۰ میلیون دلار است که امضای این تفاهم نامه کمک شایانی در جهت ارتقاء این رقم خواهد کرد.

وی ارمنستان را جزو کشور‌های اوراسیا دانست و افزود: ارزیابی مثبتی از تجارت با اوراسیا داریم و طبق تاکید رئیس جمهوری اسلامی ایران باید مذاکرات برای پیوستن به اوراسیا به صورت دائمی انجام شود و ارمنستان در این حوزه برای توسعه مراودات می‌تواند کمک شایانی توجهی کند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه حوزه‌های معادن، مواد غذایی و لوازم خانگی را فرصت‌های مناسبی برای تجار دو کشور در جهت توسعه همکاری‌های متقابل است تصریح کرد: دولت بخش خصوصی دو کشور را برای توسعه مراودات و تجارت در خصوص کالا‌های دارای توجیه اقتصادی، حمایت خواهد کرد.

وهان کروبیان نیز پس از امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک با وزیرصنعت، معدن و تجارت کشورمان افزود: در زمینه تجارت متقابل و همکاری‌ها و تولیدات مشترک برای ورود ایران به بازار کشور‌های دیگر آماده همکاری هستیم.

وزیر اقتصاد ارمنستان با اشاره به اینکه ارمنستان بازار بزرگی در اختیار دارد، گفت: آمادگی داریم عرصه کشورمان را در اختیار تجار ایران برای ورود به کشور‌های ثالث و تسهیل مراودات تجاری بین دو کشور قرار دهیم.

کروبیان در اصفهان در گفتگو با خبرنگاران افزود: طی گفت و گوی انجام شده با سفیر جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان مقرر شد، طی ۶ ماه آینده حجم تبادلات تجاری ایران و ارمنستان به یک میلیارد دلار افزایش یابد، زیرا به ظرفیت‌های فراوان ایران آگاهی دارم و باید در راستای تعمیق و توسعه روابط اقتصادی دو کشور تلاش کنیم.

منبع: بازار
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون