کد خبر: ۲۲۲۰۶
۰۹:۲۴ -۰۲ بهمن ۱۳۹۹
محسن شیخلو، مدیر امور کشاورزی منطقه آزاد ارس
مدیر امور کشاورزی منطقه آزاد ارس گفت: سیاست سازمان منطقه آزاد ارس بر پایه توسعه کشت گلخانه‌ای استوار است و تلاش می‌شود تا کشت هیدروپونیک جایگزین سایر روش‌های کشت شود.

صادرات محصولات گلخانه ای

نشان تجارت - بخش كشاورزی در كشور ما از دير باز نقش مهم در اقتصاد داشته است. موقعیت متنوع اقلیمی و آب و هوایی و شرایط مناسب خاک به ویژه در منطقه آزاد ارس امتیازات ویژه‌ای را برای توسعه کشاورزی و پروژه‌هایی از این دست ایجاد کرده است.

شهریور ماه امسال در منطقه آزاد ارس واحد کشت و صنعت مروارید ارس با سرمایه گذاری ۳۰ میلیارد ریالی و ظرفیت تولید سالانه ۲۵۰ تن محصولات گلخانه‌ای و میزان اشتغالزایی ۹ نفر و واحد گلخانه‌ای ساقه زرین ارس با ۲۳ میلیارد ریال هزینه و تولید سالانه ۲۵۰ تن گوجه فرنگی و ایجاد شغل برای ۱۴ نفر افتتاح شد. در واقع حوزه کشاورزی در صدر پروژه‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه قرار دارد. 

از این رو درباره آخرین اقدامات حوزه کشاورزی در سازمان منطقه آزاد ارس با محسن شیخلو، مدیر امور کشاورزی منطقه آزاد ارس گفتگو کردیم که در ادامه می‌خوانید.  

شیخلو با اشاره به اینکه بخش کشاورزی ارس در کنار بخش صنعت، همچنان به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهد، اظهار داشت: به خصوص در حوزه گلخانه‌ای شاهد این هستیم که منطقه آزاد ارس به قطب گلخانه داری هیدروپونیک کشور تبدیل شده است. وجود آب کافی و شرایط آب و هوایی این اجازه را به ارس می‌دهد که خود را به عنوان قطب گلخانه داری، باغداری و کشاورزی ایران تبدیل کند.

حرکت به سمت کشت گلخانه‌ای در منطقه آزاد ارس

مدیر امور کشاورزی منطقه آزاد ارس خاطرنشان کرد: سیاست سازمان منطقه آزاد ارس نیز بر پایه توسعه کشت گلخانه‌ای استوار است و تلاش می‌شود تا کشت هیدروپونیک جایگزین سایر روش‌های کشت شود. علاوه بر گلخانه ارس، تارلا که بزرگترین و مدرن‌ترین مجتمع گلخانه شیشه‌ای خاورمیانه لقب گرفته است و از همان ابتدای تولید، محصولات خود را به بازار‌های روسیه صادر می‌کند.

شیخلو با تاکید بر اینکه با تاسیس تعاونی گلخانه داران و افتتاح واحد سورتینگ، محصولات دیگر گلخانه‌های ارس علاوه بر بازار‌های داخلی به بازار‌های خارجی از جمله بازار روسیه راه یافته است، گفت: این منطقه به علت وجود شرایط اقلیمی مناسب، رود پر آب ارس، مزیت‌های قانونی مناطق آزاد، دسترسی آسان به آب، معافیت‌های گمرکی، پایین بودن مصرف انرژی، کارآفرینی و اشتغالزایی، دسترسی به بازار‌های جهانی و کشور‌های حوزه CIS و امکان صادرات به این کشور‌ها و سایر مزیت‌های ویژه و منحصر به فرد در زمینه کشاورزی در سال‌های اخیر مورد توجه ویژه مسئولان و سرمایه گذاران واقع شده است.

میزان تولید محصولات کشاورزی و گلخانه‌ای در ارس

مدیر امور کشاورزی منطقه آزاد ارس تصریح کرد: ارس، امروز بزرگترین و مدرنترین گلخانه شیشه‌ای هیدروپونیک ایران و غرب آسیا را دارا است. در حال حاضر فناوری ساخت گلخانه‌های شیشه‌ای به همت مجتمع‌های گلخانه‌ای منطقه آزاد ارس بومی شده است تا جایی که می‌تواند در فناوری با اسپانیا برابری کند.

مدیر امور کشاورزی سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به اینکه بخش کشاورزی ارس و به خصوص حوزه گلخانه‌ها در کنار بخش صنعت همچنان به روند رو به رشد خود ادامه می‌دهند، کل مساحت گلخانه‌های محدوده منطقه آزاد ارس را ۴۳۰ هکتار اعلام کرد و افزود: از این میزان ۲۰۰ هکتار گلخانه به بهره برداری رسیده و برای ۱۵۰۰ نفر دیگر نیز شغل ایجاد شده است. میزان تولید محصولات کشاورزی در طول سال گذشته ۹۷ هزار تن بود که این رقم در ۱۰ ماهه سال ۹۹ به ۱۰۳ هزار تن رسیده است.

وی افزود: در طول ۱۰ ماهه امسال ۲۸ هزار تن محصولات گلخانه‌ای تولید و روانه بازار‌های داخلی و خارجی شده است. همچنین حجم سرمایه گذاری‌های انجام یافته در صنعت گلخانه‌ای ۱۸ هزار میلیارد ریال بوده است.

صادرات ۳۱ میلیون دلاری محصولات گلخانه‌ای از منطقه آزاد ارس

شیخلو میزان صادرات محصولات گلخانه‌ای منطقه آزاد ارس در ۱۰ ماه گذشته را ۲۲ هزار و ۴۰۰ تن محصول در ۲۰۰ هکتار فضای گلخانه‌ای و ارزش صادراتی آن را رقمی بالغ بر ۳۱ میلیون دلار عنوان کرد.

مدیر امور کشاورزی سازمان منطقه آزاد ارس با اشاره به طرح شهرک آبزی پروری ۷۰ واحدی در ارس گفت: یکی از طرح‌های با اهمیت در منطقه آزاد ارس پروژه ۷۰ واحدی پرورش ماهی قزل آلا در حاشیه رودخانه ارس است که با تکمیل و بهره برداری از این طرح پیش بینی می‌شود ۲۰۰۰ تن به ظرفیت تولیدی شهرستان و استان اضافه شود. شهرک پرورش ماهی ۷۰ واحدی در منطقه آزاد ارس در حال تاسیس است که به زودی به بهره برداری خواهد رسید.

ارائه زمین و تسهیلات به فارغ التحصیلان کشاورزی بومی در ارس  

شیخلو همچنین در ادامه به واگذاری ۷۰ هکتاری زمین به فارغ التحصیلان کشاورزی ارس اشاره کرد و افزود: بر اساس تصمیمات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد ارس و با هدف استفاده از ایده‌های دانش آموختگان کشاورزی در زمینه تولید محصولات استاندارد و صادراتی و ایجاد اشتغال پایدار در ارس، در فاز اول ۷۰ هکتار زمین تجهیز شده به سیستم‌های نوین آبیاری با اعتبار بالغ بر ۷۰ میلیارد ریال به فارغ التحصیلان بومی و دامداران ارس اختصاص داده شده است.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
گوناگون