کد خبر: ۲۱۸۸۳
۱۰:۴۹ -۲۶ دی ۱۳۹۹
عضو کمیسیون صنایع مجلس تشریح کرد
عضو کمیسیون صنایع مجلس گفت: تحقیق و تفحص از خوروسازان قصد دارد با جزئیات و ریزبینی، علل نابسامانی‌ها در فروش و قیمت‌گذاری و دپو خودرو را بررسی کند. قبلاً بررسی اجمالی و کلی داشتیم، ولی آن زمان موضوع بحث ما آن نبود که بخواهیم به جزئیاتش وارد شویم.

تحقیق و تفحص از خودروسازان

نشان تجارتروز دوم دی‌ ماه، نمایندگان مجلس یازدهم با تقاضای تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکت‌های خودروسازی در خصوص کیفیت و قیمت خودرو با ۲۱۰ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

بررسی وضعیت توزیع خودرو، تصمیم‌گیری چندگانه در قیمت و نرخ‌گذاری، کیفیت پایین محصولات تولیدی و اوضاع نابسامان ثبت‌نام خودرو از محور‌های مهم در تحقیق و تفحص است.

در حالی این تحقیق و تفحص به جریان افتاده است که از مدت‌ها پیش، کمیسیون صنایع مجلس به خصوص با محوریت کارگروه خودرو خود به‌دنبال راهکار‌هایی برای ایجاد نظم و ثبات در بازار خودرو بودند و در این رابطه بار‌ها با مدیران دو خودروساز بزرگ کشور جلسه برگزار کردند، اما رای بالای نمایندگان مجلس یازدهم نشان داد آ‌ن‌ها برای تحقیق از خودروسازی‌های کشور بسیار مصر هستند.

در همین رابطه، روح‌الله ایزدخواه، عضو کمیسیون صنایع مجلس و مسئول کارگروه خودروی این کمیسیون گفت: طرح تحقیق و تفحص از خودروسازان مربوط به خیلی وقت پیش است، ولی بسیار دیر برای رای‌گیری به دستور صحن آمد.

وی افزود: تحقیق و تفحص و ارائه طرح هر دو حق مجلس است و اگر امروز تحقیق و تفحص از خودروسازان کشور به جریان افتاده و ما هم در کمیسیون بر روی ثبات بازار خودرو کار می‌کنیم، منافاتی در این دو تحرک دیده نمی‌شود و طبیعتاً هرکدام این تلاش‌ها راه خود را می‌روند.


بیشتر بخوانید: تحقیق و تفحص از خودروسازان به کاهش قیمت‌ها منجر نمی‌شود!/ باید مالیات سنگین بر خودرو بست


ایزدخواه تصریح کرد: تحقیق و تفحص از خوروسازان قصد دارد با جزئیات و ریزبینی، علل نابسامانی‌ها در فروش و قیمت‌گذاری و دپو خودرو را بررسی کند. قبلاً بررسی اجمالی و کلی داشتیم، ولی آن زمان موضوع بحث ما آن نبود که بخواهیم به جزئیاتش وارد شویم. طرح ما این بود که بازار را ساماندهی و مسیر افزایش تولید را هموار کنیم.

مسئول کارگروه خودروی کمیسیون صنایع مجلس اظهار داشت: تحقیق و تفحص صرفاً به این معنی نیست که بگوییم تخلف صورت گرفته است، اما اینکه بررسی و مشخص شود تخلفی در خودروسازی‌ها رخ داده یا نه، حق نمایندگان است و باید جزئیات امر روشن و اطلاع‌رسانی شود.

ایزدخواه که مدت‌ها به‌عنوان هد کار در موضوع خودروسازان ورود پیدا کرده در پاسخ به این پرسش که آیا خود شما به تحقیق و تفحص رای مثبت داده‌اید؟ گفت: باید جوابم دهم؟ هر وقت طرح شفاف‌سازی آرای نمایندگان اجرا شد، جواب خواهم داد.

نماینده تهران یادآور شد: تحقیق و تفحص یک بحث است، سوال بحثی دیگر و ارائه طرح، کاری دیگر. این‌ها هر کدام شدت و ضعف دارند و عمق‌شان با هم فرق می‌کند. یک‌بار شما با یک سوال از وزیر و جواب او قانع می‌شوید و یک‌بار به تذکری بسنده کرده و از موضوع عبور می‌کنید، ولی تحقیق و تفحص یک بحث جدی است، زیرا میزان نارضایتی مردم از بابت بازار خودرو و به تبع آن عملکرد خودروسازان بالاست.

ایزدخواه در پایان خاطرنشان کرد: حجم نارضایتی‌های مردم از خودروسازان به مجلس هم منتقل شده است و نمایندگان تشخیص به تحقیق و تفحص داده‌اند تا علت را پیدا کنند. ما نمی‌توانیم نسبت به دغدغه مردم و واقعیت‌های جامعه بی‌تفاوت باشیم. از طرفی فصل بودجه است و دقیق نمی‌توان گفت طرحی که ما دنبال می‌کنیم پس از بررسی جزئیات، چه زمانی به صحن خواهد آمد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون