کد خبر: ۲۰۸۱۲
۰۹:۲۹ -۰۷ دی ۱۳۹۹
سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مطرح کرد
عضو کمیسیون صنایع مجلس معتقد است تحقیق و تفحص از شرکت‌های خودروسازی خیلی منجر به کاهش قیمت‌ها نخواهد شد، چون سیاست‌گذاری جدیدی رخ نداده است.

ورود مجلس به تولیدات خودروسازان

نشان تجارت - هفته گذشته با ۲۱۰ رای موافق، ۱۹ رای مخالف و ۸ رای ممتنع از مجموع ۲۵۱ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی، با تحقیق و تفحص از بررسی عملکرد شرکت‌های خودروسازی در خصوص کیفیت و قیمت خودرو موافقت شد.

در حالی این طرح با رای قاطع نمایندگان به تصویب رسید که همچنان بحث بر سر به نتیجه رساندن طرح ساماندهی بازار خودرو در کمیسیون صنایع داغ است.

در همین رابطه، سیدجواد حسینی‌کیا، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: از مدت‌ها پیش در کمیسیون صنایع مجلس جلساتی به‌منظور به نتیجه رساندن طرحی با عنوان ساماندهی بازار خودرو تشکیل شد و همچنان این مسیر در حال ادامه است.

وی افزود: هرچند کمیسیون تخصصی مجلس در حال پیگیری این موضوع بود و هست، ولی قانون اجازه داده تا هر نماینده‌ای بتواند طرح تحقیق و تفحص از مجموعه‌ای را مطرح کند که اگر با رای اکثریت مجلس توام شود، به تصویب می‌رسد. از این‌رو آقای علیرضا سلیمی این مسیر را در پیش گرفتند و با رای بالا این طرح به تصویب رسید.

نماینده سنقر و کلیائی با اشاره به اینکه این رویکرد همکاران خللی در طرح ساماندهی بازار خودرو وارد نمی‌کند، گفت: آقای سلیمی و برخی از همکاران بحث‌های جدی روی قیمت و کیفیت خودرو‌های تولید شده دارند و معتقدند هزینه‌های تمام شده خودرو با قیمت‌هایی که به مشتری داده می‌شوند بسیار متفاوت است و نیاز به تحقیق و تفحص دارد.

حسینی‌کیا با اشاره به اینکه این تحقیق و تفحص خیلی منجر به کاهش قیمت نخواهد شد، گفت: در تحقیق و تفحص به‌دنبال مسیری که در گذشته در پیش گرفته شده می‌روند تا ببینند اشکال یا فسادی در مجموعه رخ داده یا نه؟ اگر مشکلی رویت شد نهایتاً در گزارش می‌آورند و پس از قرائت در مجلس تقدیم قوه قضاییه می‌شود. با این تحرکات قیمت پایین نمی‌آید، چون سیاست‌گذاری جدیدی رخ نداده است. تنها اتفاقی که می‌تواند بیفتد این است که دست دلالان از این بازار کوتاه شود که شاید در آن‌صورت شاهد کاهش چنددرصدی نرخ‌ها باشیم که خیلی در اصل نگرانی مردم که به‌واسطه قیمت‌ها به‌وجود آمده، تاثیرگذار نیست.

عضو کمیسیون صنایع مجلس یادآور شد: مشکل بازار خودرو این است که عرضه با تقاضا نمی‌خواند. به شخصه معتقدم باید مالیات سنگین بر خودرو بست تا افراد نگاه سرمایه‌ای به این کالا نداشته باشند و خودرو به‌دست افرادی برسد که واقعاً نیازمند به آن هستند.

وی در ادامه افزود: در طرح ساماندهی بازار خودرو هم این موضوع خیلی دیده نشده که امیدوارم این‌گونه ضعف‌های جدی در آن حل شود.

حسینی‌کیا در پایان خاطرنشان کرد: به اعتقاد من همکاران در تصویب تحقیق و تفحص از خودروسازان عجله کردند، زیرا این روند در مجلس دهم صورت گرفت و گزارش به قوه قضاییه ارسال شد. بهتر بود اظهارنظر قوه قضاییه در خصوص آن گزارش مطرح می‌شد و سپس اقدام بعدی صورت می‌گرفت.

منبع: اقتصاد24

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
گوناگون