کد خبر: ۲۰۳۸۶
۱۶:۲۸ -۲۷ آذر ۱۳۹۹

نشان تجارت - هرچه در منابع و مآخذ علمی بودجه ریزی جستجو کردم مفهوم این پیام بودجه بندی و بودجه نویسی دولت محترم و متولیان امر بودجه ریزی کشور در دولت را متوجه نشدم که یکی از اهداف تدوین بودجه سال ۱۴۰۰ را دادن پیام سیاسی به دنیا مطرح نموده اند؟!

علی ایحال، کاری که اتفاق افتاده تصویری از بودجه سال ۱۴۰۰ را در معرض دیدگان قرار می‌دهد که در صورت استمرار خوش بینی دولت محترم به غرب و تکرار تجربه تلخ برجام، عواقب خطرناک و تورم وحشتناکی را برای کشور به همراه خواهد داشت.

در حقیقت دولت دوازدهم که خود را تمام یافته تلقی می‌نماید و نه تنها طی هفت سال گذشته قادر به کنترل شرایط اقتصادی و سیاسی داخلی و بین‌المللی نبوده بلکه تمایل دارد درشش ماهه باقیمانده از عمر دولت در سال ۱۴۰۰ و بدون توجه به اینکه اکثریت کارگزاران دولتی از هم اکنون کار‌ها را تعطیل و خدمت به مردم و کشور را پایان یافته تلقی نموده اند، کلیه مشکلات کشور را حل و فصل نماید و حتی رئیس جمهوری محترم در جلسه تاریخ نوزدهم آذرماه هیئت دولت با استمرار خوشبینی‌ها و البته صدور کد‌های همیشگی! بیان نموده اند که نرخ دلار را به ۱۱ هزار تومان و فروش نفت را به روزانه ۲.۶۸ میلیون بشکه خواهند رساند و صد البته اگر همه این تصویر سازی‌ها در شش ماهه اول اتفاق نیفتد حتما انتظار این است که دولت بعدی در ۶ ماهه دوم باید انجام دهد و یقیناً دولت بعدی با بهمن سهم ناکی از کسری بودجه و تورم دهشتناک حاصل از آن مواجه خواهد شد.

بنیان‌های طراحی و تدوین بودجه سال آینده نه تنها با فرمایشات مقام معظم رهبری مد ظله العالی در باب کاستن از وابستگی به نفت هم خوانی ندارد بلکه بیشتر به رؤیاپردازی شبیه است تا بودجه نویسی عملیاتی.

در شرایطی که فروش نفت کشور در شرایط فعلی شاید به یک سوم میزان پیش بینی شده در سال هم نرسد و حتی دولت محترم در استفاده از وجوه حاصل از فروش با مشکل مواجه می‌باشد ترسیم این بودجه که معلوم نیست در آن خرید دار ۷۰ هزار میلیارد تومان اوراق سلف نفتی چه کسانی می‌باشند می‌تواند برای کشور خطرآفرین و با ریسک بالا همراه باشد ما شاهد بودیم که منابع ۱۲۰۰ هزار میلیاردی پیش‌بینی شده در بودجه سال ۹۷ محقق نگردید و سال ۹۷ با کسری شدید بودجه به پایان رسید.

علیرغم این کسری شدید بودجه سال ۹۸ دولت محترم باز با تکرار خط مشی قبل با افزایش ۵۰۰ هزار میلیاردی تومانی بودجه را تهیه و در یک سناریوی تکراری در آخر سال ۹۸ با کسری شدیدتر بودجه مواجه گردیده.

در کمال حیرت در سال ۹۹ بودجه نقاشی شده سال ۹۸ باز هم در حد ۳۰۰ هزار میلیارد تومان افزایش یافت و به ۲۰۰۰ هزار میلیارد تومان رسید و در این سال عوامل مختلف قبلی به علاوه ظهور بیماری کرونا به شدت کشور را در تنگنا قرار داد و با کسری شدید بودجه، به ملت شریف و با اخلاص ایران و کشور عزیز تورم وحشتناک و غیرقابل باور در همه زمینه‌ها و ریزش ارزش پولی تاثیر انگیزی را تحمیل نمود.

انتظار می‌رفت با توجه به تجربه سال‌های گذشته دولت محترم با در نظر گرفتن اینکه در سال آخر مدیریت خود قرار دارد و عاقلانه نگاه کردن به پشت سر و اینکه طی هفت سال نتوانسته به اکثریت مطلق از اهداف خود در سطح ملی و بین المللی نائل گردد و اینکه این امانت را باید انشاء‌الله دولت انقلابی بعدی تحویل دهد در بودجه نویسی برای سال آتی قدری خردمندانه‌تر عمل می‌کرد نه اینکه به کسی‌های قبلی ۵۰۰ هزار میلیارد تومان هم اضافه نمایند.

چه الهاماتی به دولت محترم شده است که تصور کرده تمام مسائل ایجاد شده برای ملت و کشور و فاصله گرفتن هفت ساله در اقتصاد مقاومتی ودوری از نگاه به داخل برای حل مشکلات و فراموش کردن افق متعالی چشم انداز ۱۴۰۴ را طی شش ماه بتواند حل و فصل نماید؟

این نگاه انسان را به یاد «حل مشکلات ۱۰۰ روزه می‌اندازد»
‎و در نتیجه به نظر می‌رسد:
‎- کسری بودجه شدید سال آینده
‎- تورم افسار گسیخته ناشی از بی تدبیری در تدوین بودجه استمرار فقدان نظارت و دخالت دولت و ضعف در تصمیم گیری
‎- استمرار کاهش ارزش پول ملی
‎- استمرار سرقت از جیب ملت به انحای مختلف
‎- مشکلات و عواقب احتمالی فروش اوراق سلف نفتی
‎- اخلال در آرامش و امنیت اقتصادی و معیشت مردم به عنوان یکی از عواقب بودجه سال ۱۴۰۰
- عدم توجه به رهنمود‌های مقام معظم رهبری مدظله العالی
‎همچون بهمنی سهمگین بر سر دولت آینده و ملت شریف ایران فرود خواهد آمد و این درایت و دانش و جدیت مجلس محترم را می‌طلبد که در تصویب بودجه پیشنهادی دولت برای سال ۱۴۰۰ به نحوی اقدام نماید که مردم کمتر این لطمه را دیده و دولت آینده گرفتار مشکلات و گرفتاری‌های عدیده نگردد. انشاالله

*کارشناس مسائل اقتصادی

ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون