کد خبر: ۱۹۴۶۹
۲۲:۰۷ -۱۹ شهريور ۱۳۹۹
رییس اتحادیه آبمیوه و بستنی تهران گفت: صنف آبمیوه و بستنی مانند دیگر مشاغل خوراکی که قبل از عید طبق روال هر سال با تولید محصولات بیشتر خود را برای ایام عید آماده می‌کنند متحمل زیان‌هایی شده است، اما خوشبختانه امکان ذخیره‌سازی مواد اولیه صنف ما در سردخانه‌ها برای دوره‌ای وجود دارد.

نشان تجارت - وقتی در اواخر بهمن وجود ویروس کرونا در ایران تایید شد، کسب و کارها، ماه اسفند که ماهی منتهی به سال جدید است و بازار‌ها تا حدودی رونق پیدا می‌کند را از دست دادند تا سال ۹۸ برای آن‌ها تبدیل به یکی و شاید سخت‌ترین سال کاریشان شود.

شاید بتوان ایران را اولین کشور دنیا دانست که خیلی زود گرفتار موج دوم کرونا شد. در شرایطی که مردم امیدوار بودند از اردیبهشت و خرداد ماه زندگی‌ها روال عادی‌تری به خود بگیرد به یکباره افزایش آمار مبتلایان و فوتی‌های حاصل از کووید ۱۹ کار را برای اداره کشور و زندگی روزمره مردم سخت کرد.

حال حدود هفت ماه است که از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد و برخی کسب و کارها، هم بازار اسفند ماه و شب عید و هم دوره درآمدزایی در تابستان را از دست دادند.

یکی از صنف‌هایی که می‌توانست چند ماه پردرآمد را داشته باشد، اما ویروس کرونا این فرصت طلایی را از آن گرفت، صنف بستنی و آبمیوه است.

اسکندر آزموده، رییس اتحادیه آبمیوه و بستنی تهران گفت: همان‌گونه که تمامی مشاغل با بحران کووید ۱۹ روبرو هستند و از آسیب‌های آن در امان نمانده‌اند، صنف آبمیوه و بستنی هم از این قاعده مستثنی نبوده است. دور از انصاف نیست اگر بگویم کسب و کار ما جزو مشاغلی بود که بیشترین آسیب را از کرونا دید.

وی افزود: شغل آبمیوه و بستنی به دو بخش از نظر زمانی در سال تقسیم‌بندی می‌شود؛ نخست، شش ماه اول سال است که دمای هوا متعادل‌تر و مردم تمایل بیشتری برای خرید محصولات لبنی و بستنی دارند و سپس، شش ماه دوم سال است که کار آبمیوه و بستنی در حالت طبیعی با ۵۰ درصد افت مشتری روبرو می‌شود. با توجه به شیوع ویروس کرونا از اوایل اسفندماه و تبعات ناشی از آن، صنف آبمیوه و بستنی با بحران کاری در اوج کسب و کار خود مواجه شد که این موضوع، معضلات بسیاری را برای این شغل به‌وجود آورده است و با وجود این نکات می‌توان گفت که اتحادیه آبمیوه و بستنی از دیگر مشاغل دچار آسیب بیشتری شده است، اما تغییر شغل یا تعدیل نیرو در این صنف به‌طور چشم‌گیری صورت نگرفته است.

آزموده اظهار داشت: فعالان حوزه آبمیوه و بستنی با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به کسب و کار خود ادامه می‌دهند و با وجود مشکلات ناشی از ویروس کرونا توانسته‌اند یک هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را به‌وجود آورند تا خسارت‌های مالی چند ماه گذشته را جبران کنند.

رییس اتحادیه آبمیوه و بستنی تصریح کرد: صنف آبمیوه و بستنی مانند دیگر مشاغل خوراکی که قبل از عید طبق روال هر سال با تولید محصولات بیشتر خود را برای ایام عید آماده می‌کنند متحمل زیان‌هایی شده است، اما خوشبختانه امکان ذخیره‌سازی مواد اولیه صنف ما در سردخانه‌ها برای دوره‌ای وجود دارد.

وی یادآور شد: اتحادیه آبمیوه و بستنی مانند دیگر اصناف، ۲۰ درصد افزایش قیمت پس از عید نوروز و طبق روال هر ساله را داشته است و این افزایش قیمت برای جبران خسارات ناشی از ویروس کرونا نیست.

آزموده در ادامه گفت: پیشنهاداتی از سوی دولت به این اتحادیه شده است و تعدادی از فعالان در این حوزه اقدام به گرفتن وام‌هایی با بهره کم کرده‌اند که کمک اندکی در مقابل بحران ویروس کرونا بوده است.

رییس اتحادیه آبمیوه و بستنی در پایان خاطرنشان کرد: با دستور ستاد ملی مقابله با کرونا در اوایل شیوع ویروس در کشور، برخی از مشاغل از جمله صنف ما به مدت چند هفته تعطیل بودند که با گذشت زمان و آشنایی با پروتکل‌های بهداشتی این فروشندگان کار خود را از سر گرفتند و در حال حاضر تمامی صنف آبمیوه و بستنی به‌طور کامل پروتکل‌های بهداشتی را رعایت می‌کنند و توانسته‌اند با بحران ویروس کرونا به‌خوبی مقابله داشته باشند تا کسب و کارشان ادامه پیدا کند. از این‌رو امیدوارم هرچه زودتر شر این ویروس از سر بشریت کم شود تا معیشت مردم بیش از این به خطر نیفتاد.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
نبض بازار
گوناگون