کد خبر: ۱۹۳۳۲
۱۶:۲۶ -۱۲ مرداد ۱۳۹۹
فرزین رجب زاده، فعال بازار سرمایه:
یک فعال بازار سرمایه می‌گوید: اگر بازار سرمایه نبود چه بسا قیمت دلار بالای ۵۰ هزار تومان بود و هر گرم طلای ۱۸ گرم بالای ۲ میلیون تومان معامله می‌شد. درواقع بازار سرمایه برعکس آنچه گفته می‌شود به عنوان یک سپر تورمی عمل کرده است.

نشان تجارت - شاخص بورس این روز‌ها در آستانه ورود به کانال ۲ میلیونی است و البته همچنان بحث درباره این بازار داغ است.
 
افزایش پرقدرت شاخص‌های بورس منجر به صف آرایی موافقان و مخالفان رشد بورس شده است. دلواپسان معتقدند رشد شاخص‌های بورس در نهایت منجر به افزایش تورم می‌شود چرا که پس از آغاز دوره نزول نقدینگی از بازار سهام به سمت سایر بازار‌ها از جمله مسکن، طلا و ارز سرازیر می‌شود و موافقان با استناد به تورم ۳۵ درصدی سال گذشته معتقدند بازار سهام در سال‌جاری به‌عنوان یک سد تورمی مستحکم عمل کرده و با جمع‌آوری نقدینگی مانع از رشد افسار گسیخته قیمت‌ها و تورم شده است.

تازه‌ترین گزارش‌های مرکز آمار ایران نشان می‌دهد که شاخص قیمت کالا‌ها و خدمات مصرفی در زمستان سال قبل و در یک دوره ۱۲ ماهه به ۳۴.۸ درصد رسیده بوده است. این ارقام نشان می‌دهد که روند تورم در سال گذشته صعودی بوده است و برای جلوگیری از رشد بیشتر تورم ناشی از رشد نقدینگی دولت باید راه‌حلی پیدا می‌کرده و گزینه بازار سرمایه بهترین راهکار موجود بوده است. با این همه باید دید که سرریز این بازار به سمت کالا و خدمات هدایت می‌شود و تعادل عرضه و تقاضا را به هم می‌ریزد یا می‌تواند به عنوان یک اهرم برای افزایش تولید در کشور عمل کند؟

تورم محصول رکود سال‌های ۹۲ تا ۹۶؟

فرزین رجب زاده فعال بازار سرمایه معتقد است یکی از دلایل تورم افسارگسیخته امروز، حاصل سال‌های ۹۲ تا ۹۶ است. وی می‌گوید: متاسفانه طی سال‌های ۹۲ تا ۹۶ رکود بزرگی در بازار‌های مالی اقتصاد ایران رخ داد. بسیاری از تولیدکنندگان در تامین مواد اولیه دچار مشکل بودند و توجیهی برای تولید نداشتند. برخی بنگاه‌های کوچک دچار ورشکستگی شدند و بسیاری از مردم پول‌های خود را در بانک‌ها سپرده کردند و اقتصاد دچار یک رکود بزرگ شد.

این فعال بازار سرمایه می‌افزاید: یکی از دلایل تورم افسارگسیخته امروز، حاصل سال‌های ۹۲ تا ۹۶ است که نرخ بهره بانکی افزایش پیدا کرد و نقدینگی به واسطه خلق پول بدون پشتوانه افزایش پیدا کرد اما این ۴ سال، برای بازار سرمایه سال‌های سختی بود و فعالان بازار به سختی می‌توانستند کسب سود کنند و امروز بازار سرمایه ما تازه راه خود را پیدا کرده است.

چوب‌هایی که لای چرخ بازار سرمایه می‌رود

رجب زاده با بیان اینکه دولت و حاکمیت از بازار سرمایه حمایت می‌کند، اظهار می‌کند: متاسفانه شاهد هستیم که چوب‌هایی لای چرخ این بازار شفاف می‌شود. عده‌ای نمی‌خواهند همه چیز شفاف باشد. یکی از برگ‌های برنده دولت عرضه سهام‌هایی مانند شستا بود. وقتی سهام این مجموعه عرضه شد حاکمیت نشان داد با شفافیت مشکلی ندارد و می‌تواند اقتصاد را مردمی‌تر کند. ثمره این کار را هم دولت و هم مردم خواهند دید.

وی می‌افزاید: خبر‌های خوبی رسیده که این پول‌ها در چرخه تولید قرار خواهد گرفت و راهی به غیر این نیست. شرکت‌ها نیاز به تجدید ارزیابی و افزایش سرمایه دارند و این افزایش سرمایه‌ها به وسیله فعالان بازار انجام خواهد شد. اگر افزایش سرمایه انجام شود و پولی نباشد، چرخه تولید فعال نمی‌شود.

اگر بازار سرمایه نبود دلار بالای ۵۰ هزار تومان بود

رجب زاده می‌گوید: عده‌ای می‌گویند بازار سرمایه تورم زاست؛ این حرف غلط است. مگر ما چقدر خروج نقدینگی از بازار سرمایه داشته ایم. اکثر پول‌های بزرگ در بازار، مجدداً در بازار سرمایه به داد و ستد بازگشتند. اگر خروجی پول‌ها در بازار سرمایه را محاسبه کنیم می‌بینیم ورود نقدینگی بسیار بیشتر بوده است.
 
این فعال بازار سرمایه تصریح می‌کند: اگر بازار سرمایه نبود چه بسا قیمت دلار بالای ۵۰ هزار تومان بود و هر گرم طلای ۱۸ گرم بالا ۲ میلیون تومان معامله می‌شد؛ در واقع بازار سرمایه برعکس آنچه گفته می‌شود به عنوان یک سپر تورمی عمل کرده است.

وی می‌افزاید: بازار سرمایه مولد است و نه مقصر تورم. پولی که وارد بازار می‌شود می‌تواند به افزایش تولید منجر شود که همین مسئله خود باعث تعادل در بازار عرضه و تقاضا شده و جلوی تورم را می‌گیرد.
 
رجب زاده معتقد است از این به بعد بازار سرمایه شاهد ورود نقدینگی‌های جدید خواهد بود. وی می‌گوید: عرضه‌های صندوق‌های دولتی، بازار سرمایه را پویاتر از قبل خواهد کرد و فعالان بورس با قدرت پشت این بازار هستند. مردم درک کرده‌اند که این بازار شفاف‌ترین بازار مالی در کشور است و هیچ جایی امن‌تر از بازار سرمایه نخواهد بود.

تغییر حرکت بازار سرمایه از سهام بزرگ به کوچک

رجب زاده همچنین با اشاره به تغییرات آرایش بازار می‌گوید: این روز‌ها شاهد حجم عرضه‌ها در سهم‌های شاخص‌ساز هستیم و این هم طبیعی است. از ابتدای سال ۹۹ با آزادسازی سهام عدالت و فروش صندوق‌های دولتی(ETF) شاهد رشد شارپی این سهم‌ها بوده‌ایم که طبیعی است بعد از یک رشد نیاز به اصلاح و استراحت داشته باشند.

وی تاکید می‌کند: زمانی که شاخص در کورد ۲۰۰ هزار واحد و ۴۵۰ هزار واحد بود هم شاخص کل و به دنبال آن شاخص هم‌وزن حرکت کرد. به نظر می‌رسد بازار در حال متعادل شدن است و به تدریج پول‌هایی که در سهام شاخص ساز سیو سود شده‌اند به سمت سهم‌های کوچک حرکت کرده و بازار متعادل‌تری خواهیم داشت.

رجب زاده می‌گوید: شاخص هم‌وزن می‌تواند پا به پای شاخص کل حرکت کند. چه بخواهیم و چه نخواهیم روند سهام شاخص‌ساز قدرتمند است و این قدرت می‌تواند در نیمه دوم مرداد ماه سهم‌های هم وزن و کوچک را هم رو به بالا هدایت کند.

این فعال بازار سرمایه یادآور می‌شود: در بهمن ماه ۹۷ شاهد بودیم که ابتدا سهم‌های شاخص‌ساز رشد کردند و پشت سر آن سهم‌های هم وزن. این اتفاق در عدد شاخص ۲ میلیون واحد نیز رخ خواهد داد.

توصیه به سهامداران تازه وارد

رجب زاده همچینین می‌گوید: توصیه ما به سهامداران این است که از هیجان در معامله پرهیز کنند و اگر آشنایی با بازار سرمایه ندارند، مقاومت نکنند در برابر اینکه همه مسائل بازار را می‌دانند. بسیاری از تازه واردان چیزی نمی‌دانند و بهتر است این نکته را بدانند که همواره قرار نیست سود نصیب‌شان شود؛ بنابراین بهتر است پول خود را به صندوق‌های سرمایه گذاری سپرده تا با کمترین ریسک و استرس بازدهی خوبی به شما پرداخت کنند.

وی تاکید کرد: توصیه دیگر این است که سهامداران در سهم‌های کوچک صبوری کنند چرا که به زودی این سهم‌ها با اقبال بسیار خوبی روبرو خواهد شد. بسیاری از این سهم‌ها در نقاط تکنیکالی و حمایت قیمتی خوبی قرار دارند و باید شاهد تقاضا در صنایع کوچک باشیم.

منبع: اقتصاد24
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون