کد خبر: ۸۳۱۹
۱۸:۲۳ -۲۵ مرداد ۱۳۹۶
دیلی ساینس گزارش می‌دهد
تحقیقات جدید نشان می‌دهد فوتبال بازی کردن می‌تواند در استخوان‌بندی کودکان نقش داشته باشد و به رشد آنان کمک کند.
ورزش و جوان- تحقیقات جدید نشان می‌دهد فوتبال بازی کردن می‌تواند در استخوان‌بندی کودکان نقش داشته باشد و به رشد آنان کمک کند.

به گزارش ورزش و جوان به نقل از دیلی ساینس در پژوهشی که به تازگی در دانشگاه اکستر انجام شد، گروهی از پسران در سن بلوغ به چند گروه فوتبالیست، شناگر، دوچرخه سوار و گروهی که در هیچ زمینه ورزشی فعال نبودند تقسیم و مقایسه شدند. در پایان این پژوهش پسران فوتبالیست به طور قابل ملاحظه ای استخوان بندی بهتری داشتند.

بلوغ دوره کلیدی استخوان بندی شناخته شده است و اختلال در آن مربوط  به کاهش جرم حد اکثر استخوان(مقدار جرم استخوانی در پایان بلوغ اسکلتی، پیرامون 30 سالگی)، افزایش خطر شکستگی و پوکی استخوان می باشد. گرچه دوچرخه سواری و شنا منافع سلامتی ثابت شده‌ای دارند، این پژوهش سوالاتی در خصوص اینکه آیا این نوع فعالیت‌ها می توانند در بهبود استخوان بندی افراد موثر باشند به وجود آورده است.

دکتر دمیتریس ولکوپولوس از دانشکده علوم ورزش و سلامت دانشگاه اکستر می گوید: تحقیق ما نشان می دهد فوتبال می تواند به رشد استخوان در نوجوانان کمک کند. گرچه تمرکز تحقیق ما بر روی نوجوانان مشتاق و حرفه ای ورزشی بوده است که حداقل هفته ای 9 الی 12 ساعت فوتبال بازی می کردند، اما برای مردم عادی هفته ای سه ساعت فوتبال می تواند بر استخوان بندی آنها تاثیر مفیدی داشته باشد. وی افزود: تاثیر مفید ورزش بر رشد استخوان ثابت شده بود اما در این پژوهش نوع ورزش به طور مشخص مورد بررسی واقع شد.

هر چند بسیاری از ورزش ها در این تحقیق مورد توجه نبوده اند اما معقول است که تاثیر مشابهی از ورزش های سنگین و پر تحرکی همچون تنیس، بدمینتون، هندبال و بسکتبال مفروض باشد.

این پژوهش یک ساله که بین 116 پسر در رده های سنی 12 تا 14 سال انجام گرفت، معیارهای متعددی از جمله محتوای مواد معدنی استخوان داشته است. معیار این ماده از ستون فقرات ناحیه کمر و فمورال گرفته شد.

نتیجه این پژوهش نشان داد پسران فوتبالیست به طور قابل توجهی درصد محتوای مواد معدنی استخوانی بالاتری نسبت به دیگر گروه ها داشته اند و علیرغم فواید بسیار دوچرخه سواری و شنا، درصد محتوای مواد معدنی استخوانی این دو گروه تفاوت اندکی با گروه پسران منفعل داشتند.

دکتر گارسیا مارکو خاطر نشان کرد: دوره بلوغ، کلیدی ترین دوره رشد استخوان کودک است. وقتی فرد به سن بلوغ می رسد، 5 سال اول نقش کلیدی در استخوان بندی وی ایفا می کند. 

مترجم: شادی آیتی
ارسال نظرات
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون