
نشان تجارت - مسعود پلمه اظهار کرد: برای اینکه کریدور شمال - جنوب به حداقل ممکن فعالیت برسد نیازمند کشتی، واگن، لکوموتیو، تجهیزات بندری و کامیون هستیم و باید مدیریت طراحی حمل صورت گیرد. خوشبختانه تمام این سخت افزارها و نرم افزارها در اختیار ما است. البته حجم باری که در کریدور شمال - جنوب از مسیر ایران میگذرد کم است که اگر حجم بار افزایش یابد امکانات لازم برای پشتیبانی را داریم.
وی افزود:بنادر شمالی در سال بیش از ۳۰ میلیون تن قابلیت تخلیه و بارگیری و انبارش دارند، ولی سال گذشته حدود۶ میلیون تن بوده است و این یعنی میتوانیم تا ۵ برابر پشتیبانی کنیم. همچنین در جنوب کشور نیز نزدیک بر ۳۰۰ میلیون تن قابلیت تخلیه، بارگیری و انبارش داریم.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران تصریح کرد:اگر این اتفاق بیفتد که بار ورودی خروجی روسیه از مسیر ایران بیش از آنچه که تا امروز بوده حتی تا مرز ۴۰ میلیون تن افزایش یابد قابلیت پشتیبانی داریم.
وی با بیان اینکه در بخش زیرساخت دو انقطاع ریلی داریم، اظهار کرد: ریل ما از طریق سرخس میتواند بار را به روسیه برود و هیچ محدودیتی وجود ندارد. از طریق بندرامیرآباد نیز به همین ترتیب است. برای ارتباط ریل از آذربایجان به ایران بین رشت و آستارا انقطاع ریلی داریم که در صدد ساخت آن هستند.
پلمه در پایان گفت:همچنین برای اینکه چابهار را پیوند ریلی به کریدور شمال -جنوب دهیم بخشی از حدفاصل زاهدان تا چابهار هنوز کامل نشده است. اگر این اتفاق بیفتد به طور قطع ظرفیت پشتیبانی افزایش پیدا میکند.
وی در پاسخ به این سوال که اسنپ بک چه اثری در بخش کشتیرانی کشور گذاشته است؟ گفت: اسنپ بک به تنهایی باعث افزایش هزینهها و مدت زمان جابهجایی بار نمیشود، بلکه تحریم باعث آن است. قبل از اینکه اسنپ بک بخواهد اجرایی شود با تحریم مواجه بودیم. تحریم باعث می شود کشتیهای اصلی به ایران نیایند و در بنادر اطراف از جمله جبل علی بروند. طبیعتا وقتی در آنجا تخلیه و بارگیری اضافه صورت گیرد هزینه مضاعفی صورت میگیرد.
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران در پایان اضافه کرد: حدود ۳۰ درصد به هزینه به واسطه تحریمها در دریا اضافه میشود.