کد خبر: ۷۰۵۱۰
۰۱:۱۰ -۲۶ آذر ۱۴۰۴

سونامی فروش شوینده‌ها

افزایش نرخ محصولات شوینده به دلیل وابستگی به دلار و مواد اولیه، ضمن فشار به بودجه خانوارها، درآمد شرکت‌های تولیدکننده را افزایش می‌دهد و پیش‌بینی می‌شود که این روند در آینده ادامه یابد.

سونامی فروش شوینده‌ها

نشان تجارت - خبری که این روزها بار دیگر مردم را نگران کرده، افزایش نرخ محصولات شوینده است که به‌طور مستقیم بر هزینه زندگی خانوارها اثرگذار خواهد بود. محصولات شوینده نقش حیاتی در حفظ بهداشت فردی و محیط خانه دارند که مستقیما بر سلامت و کیفیت زندگی خانوار تاثیر می‌گذارد. از همین‌رو همواره تقاضا برای این محصولات برقرار و بالاست. بر این اساس افزایش نرخ این محصولات نیز به دلیل مصرف روزانه به طور مستقیم و قابل‌توجه بر بودجه ماهانه خانوار فشار وارد کرده و بخشی از سبد معیشت خانواده‌ها را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد. در این بین افزایش قیمت دلار به دلیل وابستگی مواد اولیه به آن، قیمت محصولات شوینده را افزایش می‌دهد که این امر خود را در قیمت تمام‌شده محصولات نشان می‌دهد و در نهایت باعث فشار شدید بر بودجه خانوار خواهد شد. این در حالی است که برای شرکت‌ها این رشد قیمت به افزایش چشمگیر درآمد اسمی (بنیادی) منجر شده و سهام آنها را جذاب می‌کند.

نقدشوندگی سهم‌های شوینده، کمتر از میانگین بازار

کل گروه محصولات پاک‌کننده بورس بالغ بر ۷/‌۷۶همت ارزش بازار و ۵۲‌میلیارد تومان ارزش معاملات دارد که نسبت ارزش به تراکنش (NVT) آن حدود ۱۴۸۱واحد برآورد می‌شود که ۵/‌۳برابر میانگین بازار است. در واقع نقدشوندگی سهام شرکت‌های تولید‌کننده محصولات پاک‌کننده کمتر از میانگین بازار بورس است و با توجه به نقدشوندگی نسبتا مطلوب صنایع دلاری و شاخص ساز بورس، چنین به نظر می‌رسد که سهم‌های شوینده به عنوان بخش کوچکی از صنعت پتروشیمی، گردش نقدینگی و ارزش به تراکنش کمتری نسبت به کل گروه و بازار سرمایه دارند.

گروه صنعتی پاکشو با نماد پاکشو ۶/‌۴۰همت، پدیده شیمی قرن با نماد قرن ۴/‌۱۶همت، آریان کیمیا تک با نماد کیمیاتک ۴/‌۱۱همت، پاکسان با نماد شپاکسا ۵/‌۳همت، آرایشی و بهداشتی گلتاش با نماد شگل ۰۷/‌۲همت، بین‌المللی محصولات پارس با نماد شپارس ۱۲۳۸‌میلیارد تومان، صنایع بهداشتی ساینا با نماد ساینا ۸۲۴‌میلیارد تومان، پتروشیمی کف با نماد شکف ۳۷۵‌میلیارد تومان و تولی پرس با نماد شتولی ۲۸۳‌میلیارد تومان ارزش بازار بورسی دارند. گروه صنعتی پاکشو با اختلاف فاحش لیدر صنعت شوینده در بازار سرمایه به حساب می‌آید که ۵۳‌درصد از ارزش بازار کل گروه را به خود اختصاص داده است.

جهش فروش شوینده‌ها در آبان ماه

در آبان‌ماه۱۴۰۴شرکت‌های شوینده نرخ رشد رضایت‌بخشی را در مبلغ فروش به ثبت رساندند به‌طوری که گروه صنعتی پاکشو ۲۲۵۹‌میلیارد تومان، پدیده شیمی قرن ۱۴۴۵‌میلیارد تومان، آریان کیمیا تک ۷۰۰‌میلیارد تومان، پاکسان ۶۰۳‌میلیارد تومان، آرایشی و بهداشتی گلتاش ۳۳۷‌میلیارد تومان، بین‌المللی محصولات پارس ۳۳۷‌میلیارد تومان و صنایع بهداشتی ساینا ۱۷۲‌میلیارد تومان فروش داشته است. درآمد عملیاتی حاصل از فروش کل گروه شوینده بورس (شامل هفت شرکت) جمعا از ۳۰۵۷‌میلیارد تومان در آبان‌ماه۱۴۰۳ با رشد قابل‌توجه ۹۱‌درصدی به ۵۸۵۳‌میلیارد تومان در آبان‌ماه۱۴۰۴ رسیده است که سیگنال مثبتی را از نظر بنیادی برای گروه صادر می‌کند.

گروه صنعتی پاکشو ۱۵۳درصد، پدیده شیمی قرن ۷۹درصد، آریان کیمیا تک ۵۳درصد، پاکسان ۸۱درصد، آرایشی و بهداشتی گلتاش ۱۹درصد، بین‌المللی محصولات پارس ۷۶درصد، صنایع بهداشتی ساینا ۸۵‌درصد رشد مبلغ فروش را نسبت به دوره مشابه سال قبل تجربه کرده‌اند. باید خاطرنشان کرد که پتروشیمی کف و تولی‌پرس، همکاری لازم را با سامانه جامع اطلاع‌رسانی ناشران جهت انتشار گزارش فعالیت ماهانه ندارند به همین خاطر در جدول فروش و مقایسه عملکردی لحاظ نمی‌شوند. گروه صنعتی پاکشو بیشترین رشد فروش و آرایشی و بهداشتی گلتاش کمترین رشد فروش را به ثبت رساندند.

آتش‌بازی در میدان درآمدی پتروشیمی‌ها

در هشت‌ماهه نخست۱۴۰۴ گروه صنعتی پاکشو ۱۳۸۹۰‌میلیارد تومان، پدیده شیمی قرن ۹۴۲۸‌میلیارد تومان، آریان کیمیا تک ۴۵۸۸‌میلیارد تومان، پاکسان ۵۲۳۴‌میلیارد تومان، آرایشی و بهداشتی گلتاش ۳۰۰۸‌میلیارد تومان، بین‌المللی محصولات پارس ۶۵۸‌میلیارد تومان و صنایع بهداشتی ساینا ۱۴۲۴‌میلیارد تومان فروش را به ثبت رساندند. گروه صنعتی پاکشو ۱۲۰‌درصد و پدیده شیمی قرن ۹۳‌درصد رشد فروش داشتند که بیش از میانگین ۸۲‌درصدی گروه است. در مقابل سایر شرکت‌ها کمتر از نرخ میانگین رشد فروش را تجربه کرده‌اند که آریان کیمیا تک با ۴۳‌درصد رشد فروش در قعر جدول درآمد هشت‌ماهه قرار می‌گیرد. درآمد کل گروه شوینده در آبان‌ماه۱۴۰۴ به رقم ۳۸۲۳۰‌میلیارد تومان رسیده است که رشد ۸۲+‌درصدی را نسبت به مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد و با توجه به نرخ رشد فروش یک‌ماهه و هشت‌ماهه، عملکرد تولید‌کنندگان محصولات شوینده بورس مطلوب به نظر می‌رسد.

اختلاف میان سهامداران شوینده

طی یک‌ماه اخیر سهام پاکشو ۹/‌۱+درصد، قرن ۱/‌۱۰+درصد، کیمیاتک ۳/‌۲۴+ درصد، پاکسان ۵/‌۲۱+درصد، شگل ۲/‌۱۰+درصد، شپارس ۲۷+درصد، ساینا ۵/‌۱۲+درصد، شکف ۵/‌۸-‌درصد و شتولی ۶/‌۴-‌درصد بازده قیمت را به ثبت رساندند. سهام شرکت بین‌المللی محصولات پارس با نماد شپارس، بیشترین رشد قیمت را در این یک‌ماه تجربه کرده و طی یک‌سال اخیر هم ۸/‌۴۲+‌درصد بازده مثبت داشته است. در مقابل سهام شرکت پتروشیمی کف با نماد شکف بیشترین ریزش قیمت (۵/‌۸-درصد) را تجربه کرده که بازده سالانه آن نیز ۶/‌۲۴-‌درصد به ثبت رسیده است. نماد پاکشو ۸/‌۶۱+درصد، قرن ۶/‌۴۸+درصد، کیمیاتک ۹/‌۷+ درصد، شپاکسا ۸/‌۱۶+درصد، شگل ۶/‌۲+درصد، ساینا ۶/‌۲‌۳-‌درصد و شتولی ۱۵-‌درصد افت قیمت را در یک‌سال اخیر تجربه کرده‌اند.

افزایش نرخ محصولات در راه است

گفتنی است شرکت گلتاش که در بازار اول معاملات بورس حضور دارد از افزایش ۱۵و ۱۹‌درصدی نرخ فروش انواع خمیر دندان، مایع دستشویی، کرم و شامپو با مجوز انجمن صنایع شوینده خبر داده است. محصولات تولیدی این شرکت شامل انواع خمیر دندان، مایع دستشویی، کرم و شامپو معادل ۱۵‌درصد و انواع صابون معادل ۱۹‌درصد نسبت به نرخ فروش قبلی از ۲۰آذرماه افزایش نرخ فروش دارند. طبق صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۳۰آذر۱۴۰۳ معادل ۷۶/‌۹۴‌درصد کل فروش شرکت مربوط به فروش داخلی است.

شرکت بورسی و فرابورسی پاکسان و بهداشتی ساینا هم از افزایش نرخ ۱۵تا۱۹‌درصدی محصولات خبر دادند. براساس این گزارش، شپاکسا اعلام کرده است که تمامی محصولات تولیدی شامل انواع صابون ۱۹‌درصد و و پودرهای ماشینی و دستی و سایر محصولات معادل ۱۷‌درصد نرخ فروش قبلی افزایش می‌یابد.

ساینا هم اعلام کرد: افزایش نرخ معادل ۱۵‌درصد در محصولات تولیدی شامل مایعات ظرفشویی و لباسشویی و سفید‌کننده و سایر محصولات پاک‌کننده است. طبق صورت‌های مالی سال مالی منتهی به ۳۰آذر۱۴۰۳معادل ۵۴/‌۸۶‌درصد کل فروش شرکت مربوط به فروش داخلی است.

این روند به همین سه شرکت محدود نمی‌شود و شرکت‌های دیگر نیز به این قطار پیوسته یا خواهند پیوست؛ روندی که سود شرکت‌ها را تا حدی افزایش خواهد داد اما در مقابل فشار هزینه‌ای را نیز بر سبد خانوارها شدت خواهد بخشید.

ارسال نظرات
آخرین اخبار
نبض بازار
گوناگون