نشان تجارت - هدی کاشانیان: استاد محمود فرشچیان یکی از برجستهترین هنرمندان معاصر ایران و استاد بیبدیل هنر مینیاتور و نقاشی ایرانی است. او با ترکیب تکنیکهای سنتی و خلاقیت شخصی، سبک نوینی در نگارگری ایران ایجاد کرد که هم اصالت ایرانی دارد و هم نگاه تازه و جهانی.
محمود فرشچیان در سال ۱۳۰۸ خورشیدی در شهر اصفهان، یکی از مراکز مهم هنر و فرهنگ ایران، به دنیا آمد. او در خانوادهای علاقهمند به هنر رشد کرد و از همان کودکی به طراحی و نقاشی علاقه نشان داد. تحصیلات خود را در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان آغاز کرد و زیر نظر استادان بزرگی مانند «عیسی بهادری» تعلیم دید. پس از اتمام هنرستان، برای تکمیل دانش و آشنایی با هنر غرب، به اروپا سفر کرد و در موزهها و مراکز هنری آنجا با سبکهای مختلف نقاشی آشنا شد. با این حال، او همواره ریشههای هنری خود را در نگارگری ایرانی حفظ کرد. فرشچیان در طول زندگیاش علاوه بر خلق آثار ماندگار، به تدریس و ترویج هنر مینیاتور پرداخت و شاگردان بسیاری را پرورش داد.
استاد محمود فرشچیان در سال ۱۳۳۴ هجری شمسی با نیادخت قوامی ازدواج کرد و این پیوند مشترک منجر به تولد سه فرزند به نامهای: علیمراد، لیلا و فاطمه شد. علیمراد بهعنوان پزشک و مؤسس مرکز پزشکی بازساختی در فلوریدا فعالیت دارد و لیلا نیز روانشناس و تحلیلگر رفتار است و در نیوجرسی ساکن است. فاطمه در دوران جوانی، به سازمان مجاهدین خلق پیوست و در جریان عملیات مرصاد در سال ۱۳۶۷ با همسرش کشته شد. زندگی شخصی فرشچیان همواره با تعهد به هنر، عشق به فرهنگ ایرانی و باورهای مذهبی همراه بوده است، که این ویژگیها به وضوح در آثار او دیده میشود.
فرشچیان: هرگز برای کارهای مذهبی پول نگرفتم
سبک هنری محمود فرشچیان تلفیقی از اصالت نگارگری ایرانی و خلاقیت شخصی اوست که باعث شده آثارش جایگاه ویژهای در هنر معاصر ایران و جهان پیدا کنند. او با بهرهگیری از تکنیکهای سنتی مینیاتور، خطوط روان و منحنی، فضاسازیهای خیالانگیز و رنگهای زنده و هماهنگ، جهانی شاعرانه و معنوی خلق میکند. یکی از ویژگیهای بارز آثار فرشچیان، حرکت سیال و پویایی خطوط است که حس زندگی و جریان را در تصویر القا میکند. او اغلب از مضامین عرفانی، مذهبی و ادبیات کلاسیک فارسی الهام میگیرد و تلاش میکند علاوه بر نمایش زیبایی بصری، پیام معنوی و فلسفی اثر را نیز منتقل کند. در آثارش، جزییات ظریف و پرداخت دقیق چهرهها و لباسها، در کنار ترکیببندیهای پیچیده و خلاقانه، بیننده را به تأمل واداشته و تجربهای همزمان از زیبایی و معنا به ارمغان میآورد. همین ترکیب بین سنت و نوآوری، سبک فرشچیان را منحصربهفرد و ماندگار کرده است.
آثار هنری محمود فرشچیان، گسترهای غنی از تابلوهای مینیاتور و نگارگری است که هر یک روایتگر مفاهیم عمیق عرفانی، مذهبی و انسانی هستند. از مشهورترین و ماندگارترین آثار او میتوان به «عصر عاشورا» اشاره کرد که تصویری متفاوت و عاطفی از واقعه کربلا ارائه میدهد و با حس اندوه و حماسه، دل بیننده را میلرزاند. «پنجمین روز آفرینش» اثری است که عظمت و شکوه خلقت را با فضاسازی خیالانگیز و رنگهای درخشان به تصویر میکشد. «ضامن آهو» نیز برگرفته از داستان معروف امام رضا (ع) و آهو، از آثار محبوب مذهبی اوست. از دیگر آثار برجسته میتوان به «میدان صبح قیامت»، «کوثر»، «عرش بر زمین افتاد»، «ستایش پروردگار» و «آفرینش انسان» اشاره کرد که هر کدام جلوهای از هنر اصیل ایرانی را با بیان نوین و شخصی فرشچیان درهم میآمیزند. این آثار نه تنها در ایران، بلکه در موزهها و مجموعههای هنری جهان نگهداری میشوند و در میان علاقهمندان هنر، جایگاهی ویژه دارند.
داستان خلق تابلوی «عصر عاشورا» یکی از روایتهای عاطفی و الهامبخش زندگی هنری استاد محمود فرشچیان است. او این اثر را در سال ۱۳۵۵ هجری شمسی و پس از یک تجربه روحی عمیق آفرید. فرشچیان گفته است که ایده این تابلو زمانی به ذهنش خطور کرد که در یکی از روزهای ماه محرم، پس از شرکت در مراسم عزاداری امام حسین (ع)، به شدت تحت تأثیر فضای حزنانگیز و معنوی آن قرار گرفت. در ذهنش صحنهای شکل گرفت که به جای تمرکز بر نبرد یا خونریزی، بر لحظهای پس از واقعه و حال و هوای بازماندگان حماسه کربلا تمرکز دارد.
او میخواست غم غربت، تنهایی و مصیبت اهلبیت را به تصویر بکشد، نه صرفاً واقعه جنگ را. در این تابلو، اسب بیسوار امام حسین (ع) با زین خونآلود، در میان خیمههای نیمهویران و زنان و کودکان عزادار دیده میشود. صحنهای که با رنگهای تیره، هالههای نور و خطوط روان، حس اندوه و عظمت را همزمان منتقل میکند. فرشچیان خود گفته است که هنگام کشیدن این اثر، بارها اشک در چشمانش جمع شد و حس کرد این تابلو بیش از آنکه محصول تکنیک باشد، نتیجه الهام قلبی و ارتباط معنوی با واقعه عاشورا است.
میراث و افتخارات محمود فرشچیان، نهتنها در قالب آثار هنریاش، بلکه در تأثیری که بر حفظ و توسعه نگارگری ایرانی گذاشته، بسیار ارزشمند است. او با احیای مینیاتور و افزودن سبک و نگاه شخصی، این هنر کهن را از قالب سنتی صرف خارج کرد و به عرصه جهانی برد. آثارش در موزهها و مجموعههای معتبر ایران و جهان، از جمله موزه هنرهای معاصر تهران، موزه رضا عباسی و گالریها و موزههای اروپا و آمریکا نگهداری میشوند. فرشچیان در طول زندگی هنری خود جوایز و نشانهای افتخاری متعددی دریافت کرده است.
استاد محمود فرشچیان در طول نیم قرن فعالیت هنری، افتخارات ارزشمندی را در داخل و خارج از کشور دریافت کردهاند. او در سال ۱۳۳۱ خورشیدی موفق به دریافت «مدال طلای هنر نظامی ایران» شد و در سال ۱۳۳۷ جایزه معتبری همچون «مدال طلای جشنواره بینالمللی هنر» بلژیک را کسب کرد. در دهه ۵۰ نیز برنده جایزه اول «وزارت فرهنگ و هنر ایران» (۱۳۵۲) شد. در ایتالیا، جوایز متعددی شامل «مدال طلای آکادمی هنر و کار» (۱۳۶۰)، «دیپلم لیاقت» دانشگاه هنر (۱۳۶۱)، «دیپلم آکادمیک اروپا» از آکادمی اروپا (۱۳۶۲)، «تندیس طلایی اروپایی هنر» و «نشان نخل طلایی» (هر دو ۱۳۶۳) و «تندیس طلایی اسکار هنر» (۱۳۶۴) را از آن خود کرده است. در عرصه ملی، فرشچیان در سال ۱۳۷۲ موفق به دریافت «نشان درجه یک هنر» جمهوری اسلامی ایران شد. همچنین، در سالهای بعد از انقلاب اسلامی، بهعنوان «روشنفکر قرن» در سال ۱۳۷۹ و «چهره ماندگار» در سال ۱۳۸۰ معرفی شد. در عرصه فرهنگ دینی نیز، او در سال ۱۳۹۳ نشان ویژهای تحت عنوان «نشان افتخار جهادگر عرصه فرهنگ و هنر» دریافت کرد.
۱. در ۱۶ مرداد ۱۴۰۴، سخنگوی شهرداری اصفهان اعلام کرد که فرشچیان در بیمارستانی در ایالات متحده بستری است و وضعیت جسمانی او «وخیم» گزارش شده است. با این حال، بهمن نامورمطلق، رییس پیشین فرهنگستان هنر و رییس سابق دانشگاه استاد فرشچیان، این خبر را تکذیب کرد و اظهار داشت که بر اساس گفتوگو با همسر فرشچیان، او به دلیل زمینخوردن به بیمارستان مراجعه کرده و در آنجا به ذاتالریه مبتلا شده است. نامورمطلق همچنین از قول همسر فرشچیان افزود که او در منزل تحت مراقبت است و در وضعیت هوشیاری کامل به سر میبرد، اما در نهایت فرشچیان در صبح ۱۸ مرداد ۱۴۰۴ در ایالات متحده درگذشت.
این خبر تاسفبار در ساعات اولیه صبح توسط برادرزادهاش و نهادهای رسمی همچون فرهنگستان هنر تأیید شده است و افسوسی فراوان بردل جامعه هنر و مردم دوستدار او برجای گذاشت. از همان ساعات ابتدایی، اهالی فرهنگ و هنر و مسئولان دولتی درگذشت خالق اثر عصر عاشورا را تسلیت گفتند.